• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för dieseln!

F

F.d. 4879

Guest
Min granne som är en inbiten båtägare samt mycket motorkunnig körde hem sin båt förra helgen från Norrtälje till Tyresö. Han kom inte många distans innan motorn stannade. Det visade sig att den inte fick något bränsle då det var stopp i stigarröret från tanken (som går från botten av tanken). Han öppnade i alla fall luckan i tanken till tankarmaturen och körde ner en slang där och fick upp bränsle så att motorn gick igen och han kom hem, duktigt försenad.. Han har talat med flera i båtklubben och bara på hans brygga är det två till som har råkat ut för samma problem. Anders sög ur all soppa och slam i tanken i ett par dunkar (det var 60 liter i tanken) och har låtit dom stå en vecka nu. Vi tittade i dom alldeles nyss och det är faktiskt skrämmande, det ser ut som ett korallrev i botten av dunkarna. Utfällningen är så grov så att den sätter igen sugröret så skiten hinner inte ens in i filtren. Idag så säljer båtfirmor en tillsats för dieseln som kostar ca 360:- och som räcker till 4000 liter diesel. Jag tycker inte att det är acceptabelt att man måste köpa en tillsats till ett bränsle som kostar 13-14 kr litern för att motorn inte ska stanna! Nu drabbas jag ju inte själv av det här då jag för många år sedan valde bort dieselfordon av mina egna anledningar.. Men risken är stor att en hel del av er som åker dieselbil och har haft den stående under vintern kommer att åka ut för samma problem.
Båten har legat upplagd på land på ett varv och är bara ett par år gammal. Båten är en tävlingsbåt (segelbåt) av den dyrare sorten och ägaren är själv gammal båtbyggare. Bränslet är köpt hos Statoil här i Tyresö som antagligen har samma bränsle som alla andra mackar vad diesel gäller. Han kommer att kontakta Statoils labb om det hela i veckan som kommer.
Likheten med en vinteruppställd husbil är mycket slående...
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Varning för dieseln!

Information som jag har säger att diesel som i dag har inblandning av ca: 5% vegetabiliska oljor kan, om den står utan omsättning och det finns kondensvatten i tanken, i skiktet mellan vatten och bränsle bli bakterietillväxt som kan i värsta fall bli en riktig sörja. Vid längre uppställning rekomenderas att tanken tömms. Det kan vara detta som drabbat båtägaren. Om vattnet hindras att separera från bränslet med olika tillsatser kan problemet också undvikas.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för dieseln!

Diskuterade problemen med "sommardiesel" med en expert på Preems huvudkontor i höstas, eftersom jag hade tankat i södra halvan av landet i början av oktober. Jag fick rådet att tömma tanken och fylla med "vinterdiesel" (utan tillsats av vegetabiliska oljor) inför vintern. I norra delen av landet skiftar mackarna till vinterdrivmedel i god tid på hösten. Jag följde inte rådet utan körde i stället slut på tanken och fyllde nytt och vinterdugligt.

Enligt uppgift från Preem skulle tillsatsmedel inte skydda mot driftstörningar vid körning under stränga vinterförhållanden med sommardiesel och inte heller råda bot på problemen vid vinterförvaring. Eftersom jag nyttjar husbilen även mitt i vintern så får jag passa mig vid resor söderöver på hösten.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Varning för dieseln!

Konstigt vad mycket problem det tycks finnas om man gräver, för min del har jag inte haft en aning om dessa problem, åtminstone inte hitintills!

Har för min del som pensionär, helt okomplicerat, kört p-bil och husbil sedan 5 år tillbaka, utan att ana eller märka av dessa omdebatterade problem, är de konkreta och vanliga (?) och i så fall enligt vilka källor?

Under 20 år inom bilutvecklingsbranschen, omfattande såväl motorer som kompletta bilar, har jag aldrig hört talas om detta som ett känt problem. Har kanske sovit över något viktigt som vi borde vetat (är i så fall inte ensam), eller så är detta en helt ny företeelse?

Jag räknar nu inte med diverse konstiga egna inblandningar och tillsatser i det normala dieselbränslet som tillhandahålls, då kan ju vad som helst hända! Enskilda missar kan förstås förekomma men de tillhör knappast vanligheterna, det är nog som i all annan verksamhet.
/ Hälsn, Bengt
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för dieseln!

Det är två olika problem som berörts; dels växt av mikroorganismer i drivmedel (där jag personligen inte tror att bakterierna tar någon hänsyn till vad vi betalat för bränslet) och dels försäljningen av "sommardiesel" långt in på hösten i södra delen av landet.

Vad jag själv gör för att minimera dessa problem är att välja var jag tankar när vintern närmar sig och att under den kalla årstiden alltid se till att ha full tank (med vinterdiesel!) när bilen står stilla (=minskade problem med kondensvatten), alltså tanka fullt efter varje körning på vintern.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15332

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Vad jag hört uppstår inte problemet på grön diesel
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för dieseln!

"Grön diesel" är tvetydigt; kan dels betyda miljövänligt drivmedel (i värsta fall tillverkad av i produktionslandet extremt miljöförstörande palmolja) och dels färgad diesel. Svensk färgad diesel skiljer sig vad jag hört inte på annat sätt än att färg är tillsatt för att särskilja detta lägre beskattade (och för fordon olagliga) drivmedel från vanlig ofärgad diesel.

Jag antar att diverse utlänska färgade varianter innehåller mer energirik, fetare diesel och med sådan diesel blir kanske problemen mindre.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Som tidigare sagts vad konstiga problem det kan bli ! Törs man ta ut husbilen ?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för dieseln!

Hej Byrstner!

Lite ironi kan för all del vara uppiggande, men problemen rörde ju i första hand medlemmar som låter bilen stå över vintern. En dieselmotor mår vad jag förstår bara väl av att användas.

Under drygt tio år fram till -06 hade jag en båt med Yanmardiesel och den gick problemfritt med stöd av vattenseparerande förfilter, full tank inför vinteruppläggning och förebyggande tankrengöring med fem års mellanrum. Och efter fem år var detta av nöden; mycket gegga i botten av tanken.

Husbilar med dieselmotor har jag kört sedan slutet av 70-talet och vad jag kan påminna mig aldrig drabbats av någon driftstörning av den typ som behandlas här, men så har jag också använt dessa bilar året runt!
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Då det här problemet inte har drabbat båtägarna tidigare tydligen så är det väl nåt skit med dieseln sen i höstas eller lite tidigare. Grannen har aldrig haft det här problemet med sina båtar tidigare och har åkt och tankat lkadant de senaste 30 åren. Det hela var bara menat att ni som åker dieselbil och kanske får driftstopp efter vinteruppehållet har något att gå efter. Slut från mej.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Varning för dieseln!

Ja nog är det nåt skumt på gång. Jag gjorde en resa på ca 200 mil för ett tag sedan. I början av resan vart jag förvånad för förbrukningen gick upp från ca 0.96 /mil till 1.1/mil. När jag tankat söderut gick förbrukningen ner igen. Vad f..n blandar man ut soppan med? I alla fall verkar det inte brinna :mad:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Varning för dieseln!

Om detta är något nytt så tycker jag nog att det är märkligt om den (/de) "drabbade" själv(-a) inte direkt, vid upptäckten av problemet, tagit upp det med levererande bolag Preem, OK/Q8, Jet eller vilket det nu är?
Om kontakt tagits, vilket bolag har i så fall levererat dieseln och vad svarade bolaget? Detta är intressant för oss alla att känna till och det är grunden för att kunna diskutera och agera konstruktivt! Om uppgifterna om problemen är korrekta då är det verkligen allvarligt för det utpekade bolaget (eller flera???).

Har man inte gjort egna inblandningar, så ska och kan/bör man helt klart ställa bränsleleverantören till svars för det bränsle som orsakat de omskrivna konsekvenserna.

Har för egen del haft bilen avställd i 5 mån under den gågna vintern och därefter kört ca 400 mil, detta utan några som helst problem eller konstigheter (tankar oftast Preem). Kan komplettera med att även jag haft segelbåtar med dieselmotorer tidigare, samma båt som längst under 10 år, utan minsta problem eller extra åtgärder. För mig är det en självklarhet med full tank vid uppställning/avställning, pga av kondensrisk.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för dieseln!

Just så. Att tömma tanken, var det besked jag fick från Preems huvudkontor när jag oklokt nog hade tankat sommardiesel (med tillsats av fettsyrametylester, från rapsolja) på Preem i sydsverige i höstas. Försäljning av vinterdiesel börjar tidigare på hösten här uppe i Jämtland, kring 1 oktober om jag inte minns fel.

Oresonligt mycket bekymmer för att spara några få procent av diesel (och i stället bränna fullt ätbar matolja)!
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Varning för dieseln!

Hittat mer angående detta ämne. Det lär finnas botmedel att förebygga med. Bl.a. från Wynn´s som kan beställas hos Mekonomen.
Här lite länkar i ämnet
Dieselbakterier - HBV:s forum
Wynnsbutiken - Professionella Motorbehandlingsprodukter
http://www.kf-maritim.se/art-1.asp?id=2&iPageID=8
MONSTERBAKTERIE!

Det finns hur mycket som helst att läsa i ämnet på både svenska och utländska sidor så uppenbarligen är det ett problem man får ta på allvar och försöka förebygga.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för dieseln!

Ingen info på Wynns hemsida om vad deras biocid innehåller.

Man kan känna viss skepsis; mikroorganismer är extremt duktiga på att utveckla resistens mot biocider.

Vi får hoppas att drivmedelsbolagen känner av marknadens missnöje och erbjuder klart deklarerade val vad gäller inblandningar i dieseln.
 
Toppen