• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Varm Dc/Dc

FURUDAHLS

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2026
Hejsan.
Har en Victron Dc/Dc laddare i bilen som funkar alldeles utmärkt. Blir bara ljummen när man kör bilen.
Men, när man kopplar i landströmmen så blir den riktigt varm, varför?
Någon som vet?

Spekulation.
DC-DC laddaren är fortfarande igång trots att D+ saknas.

Hejsan.
Har en Victron Dc/Dc laddare i bilen som funkar alldeles utmärkt. Blir bara ljummen när man kör bilen.
Men, när man kopplar i landströmmen så blir den riktigt varm, varför?
Någon som vet?
Har det alltid varit så? I så fall kan något vara felkopplat.

Vad har du för komponenter i bilen?
Batterier, typ och storlek mm.

Jag har 160 ah lifepo.
Victron solar mppt samt victron Dc/dc. Strömmen till dcn tas från startbatterikabeln som går in i bilens elsystem via någon typ av block. Då blir det väl så att dcn är parallellkopplad. Blir ju inte varm utan landström.

Jag har 160 ah lifepo.
Victron solar mppt samt victron Dc/dc. Strömmen till dcn tas från startbatterikabeln som går in i bilens elsystem via någon typ av block. Då blir det väl så att dcn är parallellkopplad. Blir ju inte varm utan landström.
Troligen laddas även startbatteriet startbatteriet när 230V är ansluten. Laddaren i EBL som laddar startbatterit aktiverar spännings avkänningen i DC/DC som börjar ladda. DC/DC har har trolige högre laddningsström än laddaren i EBL, blir obalans.
Om inte DC/DC inte kan hålla märkströmmen ( tex 30A) pga för låg spänning på inkommande från startbatteriet sänker den utgående ström. Samtidigt ökar strömmen på inkommande från startbatteriet. Så håller den på osv, är spänningen under Volt/ min på inkommande stängs DC/DC laddaren av. Verkningsgraden blir sämre med högt spänningsfall på inkommande till DC/DC och därav den ökande värmen.

DC/DC har kompensation för spänningsfall på inkommande från startbatteriet.

Rätt eller fel det är min teori

Troligen laddas även startbatteriet startbatteriet när 230V är ansluten. Laddaren i EBL som laddar startbatterit aktiverar spännings avkänningen i DC/DC som börjar ladda. DC/DC har har trolige högre laddningsström än laddaren i EBL, blir obalans.
Om inte DC/DC inte kan hålla märkströmmen ( tex 30A) pga för låg spänning på inkommande från startbatteriet sänker den utgående ström. Samtidigt ökar strömmen på inkommande från startbatteriet. Så håller den på osv, är spänningen under Volt/ min på inkommande stängs DC/DC laddaren av. Verkningsgraden blir sämre med högt spänningsfall på inkommande till DC/DC och därav den ökande värmen.

DC/DC har kompensation för spänningsfall på inkommande från startbatteriet.

Rätt eller fel det är min teori
Är inne på nåt liknande, kanske borde vara en brytare eller relä ( Dc+ ) på inkommande från startbatteriet som bara aktiveras när motorn går, kollat lite på forum om Victron dc/dc och de har en ovana att bli heta när de går på max ström.

Är det bättre att ha D+ styrning.
Verkstan så att det inte är smartgenerator, men kollar man på vad batteriet får in så varierar det mellan 25 till 5 ah. Bilen en euro 6a.
Sen kan man ha kört någon timme och kollar på batteristatus så har inget hänt. Så när jag kör med dcn så kan den ladda upp mot 30 ah.
Så jag fortsätter med dcn.
Problemet är då när jag använder landström.

Tillbaka
Toppen