Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Är det så här du menar
Om du bara testar med att ta bort den grönmärkta kabeln utan att koppla bort dcdc så tror jag det fungerar enligt vad jag skrev ovan.Kylen tar nog inte så mycket då vi bytt till kompressorkyl/frys.
Effekten att ta bort kabeln mellen B1 o B2 är att du tar bort kortslutningen så strömmen bara går genom DCDC och inte via reläet.Vad blir då effekten om jag kopplar bort kabel mellan B1 och B2?
Kan jag fortfarande ta säkringen för laddaren i eblen och koppla den andra till bobatteriet.
Kommer laddningen till startbatteriet att funka då?
Njae. Att ta spänningen direkt från tändningslåset förtjänar inte att ens kallas oäkta D+, för den har ju inget alls att göra med om motorn går/generatorn laddar. Fulkoppling är ett bättre namn....Det finns olika D+
Det finns äkta och oäkta D+, simulerad D+.
Äkta=ingen spänning på D+ när motorn är av, bara när motorn startas och generatorn börjar ladda.
Oäkta=Spänning på D+ redan när tändningen vrids på innan motorn har startats, ganska dålig lösning. Full laddning innan motorn har hunnit startas.
Simulerad=Analog signal att spänningen ökar när motorn startas.
#27Njae. Att ta spänningen direkt från tändningslåset förtjänar inte att ens kallas oäkta D+, för den har ju inget alls att göra med om motorn går/generatorn laddar. Fulkoppling är ett bättre namn....
Däremot finns det en "omvänd" D+ i många nyare bilar, som är en Active ground signal dvs jordad, från styrdatorn när motorn går istället för +12 V direkt från generatorn som traditionell D+ är. Bla Fiat av någorlunda nya årgångar har detta. Så om en klassisk D+ behövs måste signalen polvändas med ett relä. En del Fiat har ett sådant relä monterat i nedtill höger B-stolpe, i andra fall kan husbilsbyggaren ha satt det någon annanstans, eller bilen kan ha ett EBL med sådant relä inbyggt.