Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har det alltid varit så? I så fall kan något vara felkopplat.Hejsan.
Har en Victron Dc/Dc laddare i bilen som funkar alldeles utmärkt. Blir bara ljummen när man kör bilen.
Men, när man kopplar i landströmmen så blir den riktigt varm, varför?
Någon som vet?
Troligen laddas även startbatteriet startbatteriet när 230V är ansluten. Laddaren i EBL som laddar startbatterit aktiverar spännings avkänningen i DC/DC som börjar ladda. DC/DC har har trolige högre laddningsström än laddaren i EBL, blir obalans.Jag har 160 ah lifepo.
Victron solar mppt samt victron Dc/dc. Strömmen till dcn tas från startbatterikabeln som går in i bilens elsystem via någon typ av block. Då blir det väl så att dcn är parallellkopplad. Blir ju inte varm utan landström.
Är inne på nåt liknande, kanske borde vara en brytare eller relä ( Dc+ ) på inkommande från startbatteriet som bara aktiveras när motorn går, kollat lite på forum om Victron dc/dc och de har en ovana att bli heta när de går på max ström.Troligen laddas även startbatteriet startbatteriet när 230V är ansluten. Laddaren i EBL som laddar startbatterit aktiverar spännings avkänningen i DC/DC som börjar ladda. DC/DC har har trolige högre laddningsström än laddaren i EBL, blir obalans.
Om inte DC/DC inte kan hålla märkströmmen ( tex 30A) pga för låg spänning på inkommande från startbatteriet sänker den utgående ström. Samtidigt ökar strömmen på inkommande från startbatteriet. Så håller den på osv, är spänningen under Volt/ min på inkommande stängs DC/DC laddaren av. Verkningsgraden blir sämre med högt spänningsfall på inkommande till DC/DC och därav den ökande värmen.
DC/DC har kompensation för spänningsfall på inkommande från startbatteriet.
Rätt eller fel det är min teori
Se till att styra DC-DC med D+..?!Vad göra ? Låta det vara så.
Du får nog titta i din bil vilka tillverkare och beteckningar blocket/blocken har och sedan söka efter info.Då var det bara att hitta den.
Den tillverkades i någon av blocken
enl en tekniker på Le Voyageur.
Mer svar fick man inte.
Absolut inte! Vilken DC-DC har du?Var ska då D+ in i Dc/dcn.
Är det där matning från batteriet går in,
Som standard har den automatisk avkänning, men den går att ställa om till D+ ,se sidan 10Det verkar som denna DC-DC har automatisk avkänning om motorn går eller inte.
Det vill säga, den använder inte D+ som jag antog i #2
Avkänningen kan ställas in i appen.
Kolla här:
Sidan 11, 12 och 13.
D+ styrning förenklar,då får du bara laddning med motorn igång, Victrons logik för spänningsavkänning inte helt enkel, alternativt koppla ur laddning av startbatteriet när du ansluter 230V, normalt behöver inte detta laddas så ofta.Japp , den känner av när motorn stängs av.