• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför alltid mitt i natten?

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Varför alltid mitt i natten?

Varför ska gasolen alltid ta slut mitt på natten?
En vetenskaplig gissning skulle kunna vara att det är kallare på natten än på dagen och att sista gasmängdsvätska i flaskan på dagtid fortfarande förgasar på grund av den högre temperaturen. När temperaturen sjunker på natten, slutar även förgasningen snarare.
Nu när jag tänker efter så är det inte en gissning längre.! Så är det!:D
Julian
 

Tonys

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
7010
Medlemskap
2021
Sv: Varför alltid mitt i natten?

Vi har automatisk flaskomkopplare. Gör så att jag öppnar flaska 2 innan vi lägger oss. På morgonen stänger jag flaska 2 igen. Kan jag då ej få kaffet varmt är flaska 1 slut. På så vis vet jag när det är dags att köpa ny flaska.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Varför alltid mitt i natten?

man kan göra en egen koppling , men då måste man ändå gå ut , men smidigare att bara stänga en kran o öppna den andra hälsningar Lasse

Med automatisk omkopplare öppnar du bägge kranarna samtidigt,när gasolen e slut slocknar grön lampa och omkopplarn tar då gasol från flaska 2,då e d dags å byta flaska 1,på d viset har man full koll på gasolflaskerna.

Så här ser d ut:

9955845[1].jpg

9955946[1].jpg
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Varför alltid mitt i natten?

som svar på din fråga " varför alltid mitt i natten"

det hör ju till dramat att ha husbil...att man mitt i natten får kravla sig ut i kallingarna, gärna i samband med blåst o regn eller minusgrader...man snubblar när man slår i tårna på nån sten eller rot o vem f.n har gömt ficklampan nu igen?

att man sen får fippla innan man får upp gasol luckan hör också till...byta koppling på tuberna är ju också spännande i kolmörker

lite fusk tycker jag att ha gasolomkopplare eller att behöva göra detta i fullt dagsljus...

:twitcy:
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Varför alltid mitt i natten?

Hur indikerar den inne i bilen vilken flaska som används just då?


Den här sitter inne i bilen på lämplig plats,den visar vilken flaska som är "aktiv".Grönt för flaska 1 och rött för 2:an.Där finns även en lampa som indikerar att man har värme till omkopplaren.

9955946[1].jpg
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Varför alltid mitt i natten?

Värmen är eldriven, eller (12V)? Effektbehov?
Uppvärmningen sker med en liten värmeltråd, 12V, 160mA, ca.2Watt. Det är endast växelventilen som behöver värmas för att garantera funktionen vid kyla. Olika tryckförändringar i 2-vägs ventilen vid T-kopplingen skapar hög värmeledning (kyla) vid bruk, detta kan leda till isproppbildning i ventilens framledning om den inte uppvärms.
Julian
PS
Citat Truma: EisEX12V
<Vid en temperatur runt 0 °C kan små isproppar eller propanhydrat bildas i regulatorn på grund av spår av vatten i gasolen. Gasflödet minskar eller stoppas då helt.
Regulatorvärmen Truma EisEx använder elvärme för att förhindra att isproppar bildas. EisEx ger även störningsfri gasförsörjning på vintern.>
DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Varför alltid mitt i natten?

Här kan vi läsa om Murphys lag Murphys lag - Wikipedia
Den visar med allt tydlighet vad saken kommer sig av.
För att underlätta lite har jag lagt verktyget för att lossa muttern på gasflaskan, i gasutrymmet. en 24 mm fast nyckel, som sitter med ett snöre så att den inte kan försvinna.

de
Roy
 
Toppen