• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoluträkning.

F

F.d. 55471

Guest
Har någon ett enkelt sätt att räkna ut hur mycket gasol som finns kvar i gasolflaskan?
 

Rolle-car

FD HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021
Sv: Gasoluträkning.

Genom att väga den det står på flaskan hur mycket den väger tom då ser du hur mycket det är kvar ,men sen hur länge det räcker beror på hur kallt det är ju lägre temperatur det är ute ju mindre får man ut ur flaskan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gasoluträkning.

Vi har bytt till PK10, de är 2 kg lättare full och 1 kg lättare tom. Med två flaskor gör det 4 kg på totalvikten. Lätt att se hur mycket som är kvar.

Jag har en flaska av varje sort för att spara lite vikt men kompositflaskan lär inte funka när temperaturen sjunker så här på höstkanten.
 
F

F.d. 55471

Guest
Sv: Gasoluträkning.

Hej.
Ok, på min står det , propan 11 kg och butan 13 kg, och så står det 11 kg, det måste vara vad flaskan väger tom.. Så lägger man ihop dessa tre vikter och får full flaska, är det så ?
 
F

F.d. 55471

Guest
Sv: Gasoluträkning.

Hej igen.

Tack för hjälpen, har nog löst siffrorna på min flaska. Tara = 11 kg. och så är det om flaskan är fylld med propan, 11 kg, och eller butan 13 kg.

mvh Heinz.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Gasoluträkning.

Köp en bagagevåg på Clas Ohlson. Den ser ut som ett handtag med en krok i. Då kan du väga gasolflaskan utan att koppla loss den från anslutningen, och snabbt räkna ut hur många kg som är kvar.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Gasoluträkning.

Varför fungerar inte en "plastflaska" när det är kallt?
Innehållet borde hålla samma temperatur oavsett vad materialet i själva flaskan är, om den står ute tillräckligt länge.
Bara nyfiken eftersom vi hade tänkt byta till sådana. Men det kanske är bättre att låta bli.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Gasoluträkning.

Hej!Är ingen expert på detta men ska försöka mig på en förklaring. Gasol är en vätska. I processen när den ska övergå till gas måste värme tillföras. Komposit har svårare än metall för att för att klara den överföringen av värme därav är stål o alu-flaska bättre.
Har själv råkat ut för att en halvfull kompositflaska inte kunnat leverera tillräckligt med gas till Trumapannan vi 10 minusgrader.

Hälsningar Sanddammaren :(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasoluträkning.

Kompositflasken isolerer bettre enn metall, og en stålflaske får is på utsiden ved +5° (og endel varmere) når varmen står på i bilen og flasken er ute. Når gassen blir kyld til -40° så dannes det ingen gass lengre.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Gasoluträkning.

Hej.
Ok, på min står det , propan 11 kg och butan 13 kg, och så står det 11 kg, det måste vara vad flaskan väger tom.. Så lägger man ihop dessa tre vikter och får full flaska, är det så ?
Tara vikt är flaskans vikt minus det flaskan väger totalt är innehållet. Sen som sagt hnur länge det vara är en annan fråga BEROENDE PÅ FÖRBRUKARE. 1,5 flaskor av 10 kg och 11 kg går det åt på en säsong med 30 övernattningar sällan på camping. Cirka 0,60 kg/dygn kostnad 350:-/år efter byte i Ålem ingen big deal.
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.427
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Gasoluträkning.

Får jag lov att förklara detta ytterligare?
Vid övergången från flytande form till gasform krävs stora mängder värmeenergi.
(Jämför med den stora mängd värmeenergi som går åt för att koka bort en liter vatten till ånga.)
Gasol (propangas) lagras i behållaren (flaska eller tank) i flytande form under tryck (tryckets storlek är beroende av temperaturen). Ovanför vätskan måste finnas utrymme för förgasningen.
När man förbrukar gasen, minskar trycket i behållaren om inte ny gas kontinuerligt kan bildas. Ny gas kan endast bildas om tillräcklig värmeenergi kan tillföras. Värmeenergin hämtas från den omgivande luften och transporteras (leds) genom kärlets väggar. Aluminium och stål leder värme bra. Glasfiberarmerat polyester leder värme dåligt, i alla fall vintertid då det inte finns så mycket värmeenergi. Vid låga temperaturer kan övergången från vätska till gas inte pågå tillfredsställande, trycket sjunker så mycket att ingen (/för lite) gas kommer ur behållaren.
Kritiska temperaturen (när förgasningen nästan upphör) beror på mängden vätska i behållaren. Är flaskan full kan den fungera en stund vid noll grader Celsius. Är den halvfull upphör processen tidigare (ca. fem grader)
Min högst personliga åsikt om de olika flasktyperna:
GRP-laminat är "kass", enda fördel skulle vara att man kan se hur mycket gasol det finns kvar men, som andra har beskrivit går det att väga gasolmängden om man vet tombehållarens vikt (TARE) som är ca. 6 kg för aluminiumflaskan.
Stål är bra men väger dubbelt mot aluminium.
Aluminium är bäst, starkt, leder värme bra och är lätt.
Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Gasoluträkning.

Stort tack för era uttömmande svar!
Efter denna fysiklektion, kommer vi att byta ut stålflaskan mot aluminium.
Idag har vi en av varje sort.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasoluträkning.

En annan sak som man bör ha i åtanke vid låga yttertemperaturer är att fryspunkten för gasol ligger på c:a -90 grader. Vid den tryckminskning som uppstår när gasol i gasform strömmar genom reducerventilen ger även en avsevärd temperatursänkning av gasen som kan ha till följd att det bildas proppar av frysen gasol som sätter stopp för gasflödet.
Finns en speciell manick "Eisex" som med hjälp av eluppvärmning vid reducerventilen kan avhjälpa just denna olägenhet. (symtomen för dålig gastillförsel är att t.ex. en värmare gör många korta avbrott)
 
Toppen