• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska man i Göteborg och göra?

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hörru Framsidan, Kärra är väl inte avstängt, dom kan ju åka till Torslanda (ironi):twitcy:
Bor i Torslanda och tror att vi har samma instängning som Kärra. J----a skit:confused:

Ha de gott o god fortsättning:yes:
Janne
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej & God fortsättning på skrivandet här på Forumet!
Låt inte er provoceras av någon som bara vill ställ till bråk m. personliga påhopp !
Även nu när det gäller "bompengen" i Göteborg så gäller det att behålla lugnet,
Hörde på radion att trafiken minskat redan första dagen m. många %, det måste
påverka slitaget i staden med billigare under håll på¨vägbanan bl.a.!
Billigare under håll + Bompeng av dom "Stackare" som är tvungna, kommer väl till pass för underhåll av landets övriga vägar eller är där "någon" som skor sej??????
Fortsätt skriva inte trodde jag att mitt lilla inlägg skulle engagera så många, men det visar på så sjuk bompengen är!
Mvh. "Ps" Uppdrag granskning kunde kolla vem som är delägare i t.ex. ramper m. kameror & dyligt" "Ds"
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Du menar att det finns kopplingar mellan de styrande i staden och deras kompisar som bedriver affärsverksamhet och att dessa kan vara involverade när det gäller att förse staden Göteborg med vissa anordningar som främst är ägnade att minska biltrafikens påfrestningar för stadens goda (göte)borgare och allmänheten inkl. busarna och banditerna, ty även dessa måste väl räknas in här? Kan det verkligen vara så?

Jappe
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

skall vi räkna med att denna nya skatt är till för framtida
infrastruktur,?
själv är ja övertygad,,dels för att staten har sista ordet,,
dels för att pengar räcker inte till,,ock staten kommer knappast att säga nej till framtida kommunala sökanden,,
min egen personliga övertygelse,,

några lysande ex,,öresundsbron-stora bält-europeiska motorvägsbyggen,,allt avgiftsbelagt,,
 
Senast redigerad av en moderator:

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

skall vi räkna med att denna nya skatt är till för framtida
infrastruktur,?
,,

Och varför skall då bara vissa betala?

Från Askim t.ex kan du långt åka in innan dom måste betala (men det är klart där bor ju "fint" folk) andra kan varken gå till läkaren eller köra barnen till dagis/skolan utan att betala.

Det är så många orättvisor i det hela. Och varför lär dom inte bussförarna att dom måste vänta tills folk sitter så att även äldre och handikappade kan åka med dom?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

ja håller med dej,,inget snack om nåt annat,,

ja följer detta på nära håll,,ock all handel inom tullar kommer ju att höja sina priser,,dom får ju betala mer för sina varor,,ock ni som handlar åker på det dubbla,,dels att ni behöver betala skatt för inköp av livsmedel,,
dels för att dom höjer samma med transporter,,

demokratin är satt ur spel,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Och varför skall då bara vissa betala?

Det är så många orättvisor i det hela. Och varför lär dom inte bussförarna att dom måste vänta tills folk sitter så att även äldre och handikappade kan åka med dom?

Jag körde buss i Göteborg förra årtusendet, även Blå Express som gjorde nervvrak av många förare på grund av vissa ungdomar efter linjen m.m. Med m.m. menas här också de snäva tidtabellerna som vi blev påtvingade av våra affärsmedvetna chefer som visste att stressen gjorde att förarna struntade i trafikreglerna för att hålla tidtabellen någorlunda! Upphandling är ordet!

Nåja! Jag körde aldrig innan alla hade satt sig!

Skolbussarna var ett kapitel för sig! 100 ungar i bussen kunde ibland ställa vissa krav på föraren bl.a. därför att till dessa turer användes de sämsta och skraltigaste bussarna! När bromsarna inte räckte till riktigt alltid så kunde en bön hjälpa eller var det inbillning? Kraften kom någonstans ifrån i alla fall!

Ang. trådens rubrik: inte vet jag! De skulle va Feskekörka då!

Jappe

PS. Göteborg är inte längre vad det har varit! En fin stad att växa upp i för länge sedan!
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Tja. Bott i Göteborg länge men inte föränn nu funderat på vad man ska göra i Göteborg.... Kom inte på något.
 

Bilagor

  • bötningsporten.jpg
    bötningsporten.jpg
    96,1 KB · Visningar: 1
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Tja, det var kanske August Malmström, som med sin målning Grindslanten gav idén till dagens trängselskatter? Och sådana kan det ju som bekant bli bråk och kiv om.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej och god fortsättning alla husbilvänner,
Jag tillör de som drabbas av den nya skatten då jag pendlar till stan varje dag och har gamla föräldrar som jag ofta besöker. Om pengarna gick tillbaka till vägbyggen skulle jag kanske kunna förstå upplägget om man som i norge slutade betala när räkningen för vägen var betald. Att jag med husbilen skall btala för att passera en stad som sa nej till en ringled betald av adelssonpaketet har jag svårt att smälta. Jag kommer att köta runt staden via Landveteter och Lindome när jag skall söderut med husbilen. VÄGRA BETALA!!!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

kan inte annat än att hålla med dej,,vad värre är e ju dom som bor i göteborg-hisingen,,dom är ju helt överkörda,,dom får ju ta den stora smällen genom högre
matkostnader
har inte den minsta chans att påverka sin situation
kanske också en värdeminskning på sina bostäder m.m.

ock totalt åsidosatta,,jag själv hade kontaktat #vägvalet#,ock tillsammans med dom dragit detta i europadomstolen,,en åsikt så god som nån annan,,
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jag förstår mycket väl att ni som bor i Göteborgsområdet inte uppskattar detta. Vi som som besöker Göteborg några gånger per år är ju inte så berörda. För oss kostar bränslet att köra dit ca 450 kr, att lägga ytterligare 8 kr i avgift spelar inte så stor roll.

Men avgiften ska gå till utbyggnad av vägnätet enligt vad jag hört. Man kan ju då fundera över vilka som ska betala utbyggnaden av Göteborgs vägnät, ingenting är ju som bekant gratis, någon måste betala.
Ska det gå på skatten så att de som bor i t.ex. Kiruna också betalar?
Ska det gå på kommunalskatten så att alla Göteborgare betalar, även pensionärer som inte har bil?
Eller ska de som använder vägarna mest betala för ett bättre vägnät? I så fall är det ju rätt tänkt.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

ett härligt ämne,,ja är själv inte de minsta berörd:p men känner en hel del som är så,,
ock visst kan kiruna vara med,,finns ju inga speciella gränser,,
ja har aldrig varit i kiruna,,men ja tror med bestämdhet att ja varit med ock betalt där uppe som allt annan stans,,men,,visst e de ett härligt ämne att ta upp:D
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Mellan åren 2010 och 2021 satsas 482 miljarder svenska kronor på infrastrukturprojekt i Sverige klubbat o klart...
finansering via skattekronor och rubel...

I Göteborgsregionen satsas totalt 61 miljarder kronor, varav 44 miljarder är statliga medel och 17 miljarder skjuts till från Göteborgs kommun i sk trängselskatt.

Ska finansiera projekt som kommer att bidra till Göteborgsregionens utveckling och ge payback till nästa generation...är det inte bra ??

Kommer mer än gärna till ett G-borg med en fungerande trafiksituation än dagens huggsexa där man inte ens lärt sig vad ett blixtlås är :D

Bosse
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Stockholm går ju att passera utan avgift men Göteborg går ju inte att bara passera utan att börja köra mindre vägar runt om staden. Men det är väl billigare att sätta en kamera på vid infarten på E6 till Göteborg och sedan en vid utfarten av samma europaväg istället för att sätta kameror vid alla avfarter och påfarter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jag kan förstå att även passerande ska betala eftersom man skitar ner där i synnerhet om man har dubbdäck men vad jag inte förstår är varför utländska fordon slipper avgiften!

Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Betala och betala. Vägtrafikskatten ligger väl på närmare 10.000 på en husbil (räkna då in skatten på trafikförsäkringen). Att även den större delen av bränslepriset är skatt är väl argument nog för att förstå det orättfärdiga med ytterliga pålagor.
Fordonstrafiken står säkert gott och väl för de investeringar som görs i vägnätet.
Men politikerna i dagens Sverige prioriterar säkert sådant som de anser mera angeläget även om det är enormt kapitalkrävande.:rolleyes:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

hej busbosse:p ja lägger mej,,du vinner,, priset är en betalkamera på essingeleden:D:D

dom hittade en smitväg på hisingen,,kalabalik,,en bonnväg,,som nu säkert är avstängd,,

naturligtvis skall kollektivet (staten) stå för dessa investeringar,,eller lägga ner,skiten,,,höj skatten,,så har de fungerat i alla tider innan i kanske världens största demokrati,,vi är långt därifrån idag,,

idag är de djungelns lag,,där ideella hjälporganisationer,aldrig nånsin haft så mycket att göra,,på grund då av en sanslös fördelning av våra gemensamma medel,

där kutym är att sparka på dom som redan ligger,,förståeligt,,lättare att träffa:D
har detta med tr.skatt att göra? visst har det,,

nu ska ja åka iväg o bli gammal,,ock bävar för den dag mina barn ska ta hand om mej,,nåt annat alternativ lär inte förekomma,,

ja drar igen blixtlåset bosse nu:D,ock önskar ett gott nytt år,,du e en av mina idoler:D:D:D
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

ja drar igen blixtlåset bosse nu:D,ock önskar ett gott nytt år,,du e en av mina idoler:D:D:D

Akta så att inte något värdefullt fastnar när du drar igen blixtlåset :D

Du är ju bara 55+ ... så det finns mycke roligt kvar.:p
Nu sticker vi hem från spanien.. Vinet tog slut på Mercadonan.
Hoppas ni får fina veckor i Nerja. Vi åker från ett kanonväder till grådask.
Puss på er :)

Bosse
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej teddi !
Visst har "Vi" varit med & betalat I Kiruna med omnejd också, ta bara deras Grusvägar det är inte gratis man får bara hoppas på att där inte saltas nu på vintern för då tar dom igen på vad där förloras på sommar halvåret bilisterna alltså (snacka om stenskott)!
Man får se positivt på "Göteborgs bompengen" det finns många mil grusväg som väntar på asfalt!
Mvh.





ett härligt ämne,,ja är själv inte de minsta berörd:p men känner en hel del som är så,,
ock visst kan kiruna vara med,,finns ju inga speciella gränser,,
ja har aldrig varit i kiruna,,men ja tror med bestämdhet att ja varit med ock betalt där uppe som allt annan stans,,men,,visst e de ett härligt ämne att ta upp:D
 
Toppen