• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska man i Göteborg och göra?

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Ett svar till Eva och Hasse.
Om ni kommer rv 40 till Göteborg så måste ni passera betalställen för att komma till Lisebergs camping. Efter Kallebäck kommer ni ut på E6/E20 och där finns en betalportal även om ni bara skall till Örgrytemotet för att sedan köra Delsjövägen. Även på Sankt Sigfridsgatan sitter betalportal. Enda sättet för er att komma undan trängselskatten är att köra över Härskogen till Lerum och sedan E20 till Munkebäcksmotet - Munkebäcksgatan - Delsjövägen. Ett annat alternativ är över Öjersjö till Partille och sedan E20. Men det kanske går jämnt ut med ökad dieselförbrukning, framför allt mitt på dagen när det bara kostar 8 kr. Sedan skall vi inte glömma att det är ingen trängselskatt på lördag och söndag.

Gott Nytt År
Önskar
Ingela o Lennart
Boende i Kallebäck
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Visst är detta en renässans för "pengastrecket"!

tr.JPG

Ur Bibeln:

Bilisternas prövningar är inte övermänskliga. Göteborgs kommun är trofast och skall inte låta er prövas över förmåga: när den sänder prövningen visar den er också en utväg, så att ni kommer igenom den.

Var finns gratisgenomfarten, tro?

Jappe
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

detta måste vara en bra ide med trängselskatt, nu när jag läst era inlägg, och läst tidningar ,så måste det bli mindre köer ,så jag som inte bryr mig vad det kostar ,så då slipper jag att sitta i köer, kan det bli bättre, eller har jag fel,jag hatar köer därför ligger jag alltig först ,mvh håkan :cool:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Var finns gratisgenomfarten, tro?

Jappe


finns ingen jappe,,har man en A-nyckel finns en över slottskogen,,en illegal sådan då,,
ja tänker lite på besök på #sahlgrenska sjukhuset#,,
då finns en kamera på gräns..mölndal-gbg,,i toltorpsdalen i mölndal,,
innan den ska finnas vissa p-möjl,,
för det är ju ändå så att passerar du en ock har samma väg tillbaka så blr de två inom viss tid,,

bara ett tips i all enkelhet,,
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Vi Stockholmare gillar inte heller trängselskatten. Lokalpolitikerna gick dessutom till val på att INTE införa den, men blev överkörda av Göran Persson som kom överens med miljöpartisterna I REGERINGEN. Första dagen trängselskatten infördes kunde man dansa långdans på Götgatan (för er som känner till var den ligger). Inte en bil så långt ögat nådde. NU är det precis lika dant som före skattens införande.. Jo, jag vet att politikerna säger annorlunda.
Som grädde på moset har vi VÄRLDENS dyraste lokaltrafik. En enkel resa kostar 36 spänn. Några fria resor för pensionärer existerar inte heller.
Lägg därtill att Filippa Reinfeldt har privatiserat 60% av all hemtjänst i stan (Göteborg har inte ett enda privat bolag) och vinsten går direkt ner i fickorna på ägarna till bolagen i stället för att låta pengarna gå tillbaka till kommuninvånarna.
Stockholms politiker har ingenting att lära ut till Göteborgarna. Så gå inte på det när dom säger att något fungerar i Stockholm...:mad:

Elisabeth
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

det ena förtar inte de andra,,allt blir bra inom sin tid heter det,,inte så konstigt egentligen,,
dom berörda har ju inte fått en demokratisk chans att göra sin röst hörd,,varken i stockholm eller göteborg,,

kontentan av detta?politiker vet bäst:p:p

vilken står på tur?? detta är ju legala beslut där påverkade inte har en chans att just påverka,,

ja tipsar på malmö,,sen filippa,,ja stöter på henne:D:D

hon e ju ledig:D:D ock en makalös entreprenörsanda:D

gott nytt!!:p
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Börja lukta lite lokalpolitik...
För tillfället tycker jag att det är bra med lite trängselskatt.
Jobbet betalar :D
Dansa på Götgatan...inget som vi prioriterar men Stockholm invaderas av turister.
Så en liten bompeng är på sin plats.... för övrigt tycker jag att Uppsala skall hänga på...:p

Bosse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Den sk trängselskatten har ingenting med trängsel eller luftföroreningar i innerstaden att göra.
Det gäller bara att få in så mycket pengar som möjligt. Därför har man satt kameror på t ex Älvborgsbron långt utanför citykärnan.
Varför då frågar man sig? Jo då tvingas de flesta tiotusentals som jobbar på bl a Volvo PV och lastvagnar att betala och dessutom båda vägarna!
Likadant för alla som bor i norra skärgården och skall söder- eller österut om de inte tar västerleden norrut vill säga.
Tidigare handlade vi mycket i Göteborg, men det blir slut på detta.
Det blir Kållered (IKEA), och Kungsbacka (som båda ligger närmare än Göteborg) i fortsättningen.
Skulle man behöva något hos Clas i sjön eller liknande så blir det Borås som ligger på samma avstånd som Göteborg.
Biltema får jag väl ta när jag ändå har vägarna förbi öster-eller söderut.
Så hej då Göteborg! Mig skall ni inte behöva trängas med, pengarna lägger vi någon annanstans.

//W
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Börja lukta lite lokalpolitik...
För tillfället tycker jag att det är bra med lite trängselskatt.
Jobbet betalar :D
Dansa på Götgatan...inget som vi prioriterar men Stockholm invaderas av turister.
Så en liten bompeng är på sin plats.... för övrigt tycker jag att Uppsala skall hänga på...:p

Bosse

Blir nog så ska du se i Uppsala. Dom va ju snabba med dubbförbud och mätningarna efter det har visat fantastiska resultat.........lika skitigt :p:

Mer tullar och jag blir ännu gladare som har företagsbil. Men fortfarande lika tragiskt för dom som får betala ur egen ficka.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Det finns seriös forskning och resultat kring trängselskatten på ex följande länkar;
1) Oberoende forskningsresultat från KTH i Stockholm avseende konsekvenserna av trängselskattens införande; http://www.kth.se/forskning/sarskilda-forskningssatsningar/sra/trenop/trangselskatten-som-raddar-liv-1.51816
2) Enligt TV4 2011-09-01, ett reportage om vad Stockholmarna själva tycker om den införda trängselskatten; http://www.tv4play.se/program/nyheterna-stockholm?video_id=1985896
3) Enligt P4 Göteborg medverkande bla KTH, ”trängselskatt effektivt för att minska trafiken”; http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5292843
4) Dagsaktuell debattartikel i DN Stockholm, i vilken även KTH forskare deltar, om utvidgning av trängselskatten i Stockholm; http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/infor-trangselskatter-ocksa-pa-essingeleden
KTH forskarnas resultat har väckt stort intresse och studeras världen över spec i länder som själva står inför behov att lösa liknande problem (är Sthlm en förebild?)!
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Det finns seriös forskning och resultat kring trängselskatten på ex följande länkar;
1) Oberoende forskningsresultat från KTH i Stockholm avseende konsekvenserna av trängselskattens införande; http://www.kth.se/forskning/sarskilda-forskningssatsningar/sra/trenop/trangselskatten-som-raddar-liv-1.51816
2) Enligt TV4 2011-09-01, ett reportage om vad Stockholmarna själva tycker om den införda trängselskatten; http://www.tv4play.se/program/nyheterna-stockholm?video_id=1985896
3) Enligt P4 Göteborg medverkande bla KTH, ”trängselskatt effektivt för att minska trafiken”; http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5292843
4) Dagsaktuell debattartikel i DN Stockholm, i vilken även KTH forskare deltar, om utvidgning av trängselskatten i Stockholm; http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/infor-trangselskatter-ocksa-pa-essingeleden
KTH forskarnas resultat har väckt stort intresse och studeras världen över spec i länder som själva står inför behov att lösa liknande problem (är Sthlm en förebild?)!

Blev lite förvånad när jag läste igenom inläggen och länkarna i dem. Eftersom jag bott i Singapore där vi hade trängselskatt redan på 90-talet så hur kunde Stockholm vara en förebild och visst fanns det andra städer som hade det innan Stockholm. Var kom detta världsintresse ifrån för Stockholm, enligt KTH professorn i länken:wideeyed:
Nu biter man ju inte den hand som föder en, därav en positiv slutsats eller?
För de intresserade så finns här lite mer från världen utanför tullarna: Electronic Road Pricing - Wikipedia, the free encyclopedia.

Nej jag vill inte ha någonting gratis! Jag kan ändå inte ta med mig något när jag går :twitcy:

Hälsningar från Norra Irland,
Nisse
 

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Om man måste betala trängselskatt för att man av nån underlig anledning måste åka till Göteborg, där trängslen torde vara,varför ska man då behöva betala när man åker bort från trängslen ? Eller betalar man bara för man är nöjd med att komma därifrån?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Ja, det är ju klart att den, som inte ens vet varför man ska besöka Göteborg, bidrar till att öka trängseln där
både när han kommer och åker därifrån. Och visst ska han betala för onödigt besök!

Och så var det Ängeln, som undra´ vad Göte har att bjuda
för att öppna sin famn och sin borg för de hiskliga avgifter han kräver.

Nänä, säger denne Ängel på sin fjärran holme,
att ta åtta spänn är väl ändå mer än man kan tåla
för att besöka tocken håla!
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jag begriper inte vad ansvariga politiker o tjänstemän tänker med. Dessa utrustningar torde inte vara gratis utan kosta en hel del i inköp, montering och underhåll. Hade det inte varit bättra att ta 16 kr vid infart och låta oss åka från staden gratis?
Lasse
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

det finns redan idag en lag om sk.trängselskatt,,skatter är ju inte längre öronmärkta,,ock pengarna räcker inte till,
ihop med detta blir utslaget godtyckligt var o vem som blir drabbad,staten har sista ordet,
ja tror detta bara är i sin linda,,de kommer mer,,

det finns mycket i samhället som går på knäna idag,,
ock bilismen är som bekant en idiotsäker mjölkkossa:p

vad som slår mej är att pengarna räcker till en avdankad beslutsfattare som har 15-20 år kvar till pension,,där finns pengar:D:D:D
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Självklart inser jag att du har problem med "dessa tragiska avgifter" Håkan, eftersom du bor i Uppsala (och inte i Sthlm eller Gbg), men;

¤ Faktum är att luftmiljön omvittnat förbättrats något liksom framkomligheten i Sthlm sedan trängselskatten infördes för en del år sedan. Trafiken/folk söker sig numera fram på andra vägar, vid andra tider och en del har tom gått över till allm kommunikationsmedel som därför byggts ut. Detta kommer boende i Sthlm till del i form av bättre luft- och ljudmiljö samt framkomlighet, detsamma förväntas komma även boende i Gbg till del.
¤ I och med trängselskatten, så påverkas även t.ex framkomlighet och körtid för nyttotransporter, vilket också kommer de boende på dessa berörda platser till del (lägre trp-kostn ... än annars).
¤ Ev trafikinfarkt undviks/skjuts upp, dvs man får mer tid på sig att begrunda om och när man behöver bygga ut vägnätet ytterligare.

Vad sen gäller dina största problem(?);
¤ De mest behövande = handikappbilister betalar inte trängselskatt de söker och får "fri passage", de har därutöver fri kommunal parkering ... så de har inga problem och det är dem väl unt, de har ju ett verkligt behov av sin bil!
¤ vad sedan gäller "tjänstebilar" så ingår redan skatt, försäkring, mm i de avgifter som dessa förare oftast redan betalar för sin förmån (= del av lönen), dit hör även trängselskatter (varför betala dubbelt?)!

Kan komplettera bilden med att jag är pensionär med egen p-bil fn, jag kommer att avyttra denna till och skaffa en sk förmåns E-bil. Detta eftersom jag som tidigare Volvoanställd kan hyra E-bil av Volvo Personvagnar. Även vid denna typ av "tjänstebilsavtal", ingår betald trängselskatt = gäller för alla typer av hyresavtal/tjänstebilsavtal om inte annat överenskommits (det måste väl räcka att betala 1 gång?)!

Har jag råd att använda sin husbil så ser jag inga problem med att betala dessa trängselskatter som jag i och för sig inte gillar men väl respekterar för de boendes skull! Det är inte särskilt ofta som man kör in i de central delar av Stockholm eller Göteborg med ett "campingfordon" och dessutom vid "fel" tider (då man måste betala).

För att bli befriad från avgift måste du ha handikappsparkeringskort.

Relax vet du hur svårt det är att få det i Göteborg? Känner t.ex en kvinna vars sambo är helt handikappad men dom får ingen parkeringskort. Och så är det ofta.

Varför måste man sas stänga av hela stadsdelar som t.ex Backa och Kärra? Där finns ingen trängsel

framsidan
 
Toppen