• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska man i Göteborg och göra?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Tyvärr teddi, det är bara boende i Göteborg som är kvalificerade för att få till stånd en folkomröstning. Troligen är det just av den anledningen som GT fortsätter att samla namnunderskrifter tills man har fått ihop nödvändigt antal med hänsyn till alla ev. ogiltiga röster.
Allt för enkelt för politiker att avfärda ett krav på folkomröstning om inte villkoren är uppfyllda till 100%.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

precis decker,,vet om detta,,10% av gbg-s befolkning,,ock dom har nått dit,,45.000,,men många fler blir drabbade,,så insamling fortsätter,,

detta kommer troligen aldrig att ändras på,,utan många kommuner kommer att ta efter,,med all säkerhet,,

en positiv grej,,
sisjöns köpcentra,västra frölunda,,,kommer att bli sveriges största så småningom,,ingen trängsel där inte,,

kållereds köpcentrum med ikea i spetsen,,allt skall rivas,,ersättas av ett flerdubbelt nytt,,ingen skatt,,

sist men inte minst,,kungsbacka,,biltemas största varuhus,inkl,,en ny ställplats:p,ock mycket annat,,
så dom kloka ligger på tå,,:D, om man så säger,,

sååå,,den enes död-den andres bröd:D:D
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Du har helt rätt, men den största kundkrets till dom köpcentrum är väl göteborgare och vi kan inte köra ut ur våra egna stadsdelar. Vi bor i Torslanda, vi måste nu betala för att åka till Frölunda torg, vad har det med trängsel i Göteborg att göra..
ha de gott/// Janne


Förövrikt undrar jag vad man har för problem med detta i Skåne ?
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Du har helt rätt, men den största kundkrets till dom köpcentrum är väl göteborgare och vi kan inte köra ut ur våra egna stadsdelar. Vi bor i Torslanda, vi måste nu betala för att åka till Frölunda torg, vad har det med trängsel i Göteborg att göra..
ha de gott/// Janne


Förövrikt undrar jag vad man har för problem med detta i Skåne ?

Ja men tänk dig vilken enorm nytta ni kommer att få av västlänken som pengarna går till. (Ironi). Ingen vet vad länken kommer att kosta (avsaknad av kalkyler)och vilken nytta den får, baragissningar taget ur luften. Kanske en ny Hallandstunnel?!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Du har helt rätt, men den största kundkrets till dom köpcentrum är väl göteborgare och vi kan inte köra ut ur våra egna stadsdelar. Vi bor i Torslanda, vi måste nu betala för att åka till Frölunda torg, vad har det med trängsel i Göteborg att göra..
ha de gott/// Janne


Förövrikt undrar jag vad man har för problem med detta i Skåne ?

precis som du skriver janne,,vi åker ofta till norra skärgårn o fiskar,,ock blir då fotad på älvsborgsbron,,
ock du också fast från andra hållet ,,ja ser liksom en snedvriden konkurrens ihop med detta,,
där entreprenörer får stryka på foten,,
vi får väl se hur de utvecklas,,

god nyårssup på dej:D
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

resonemanget känns igen från annat vad gäller husbilister de vill av någon anledning inte betala för nånting ? konstigt att ni har råd att tanka era plasthästar ? det kostar ju en del ! nej gratis diesel gratis ställplats gratis ditten o datten det är bra ! :spinny:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Mycket ljud källan när "framsidan" får bompeng... har inte sett något stöd för fattiga
Stockholmare som haft trängselskatt sen hedenhös...ryss-skatt...

Bosse
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Göteborgs komunalpolitiker har ordnat så att det numera er kö genom stan mest hela dan.Där det varit två eller tre filer finns istort sett numera bara en.Skräckexemplet är vid
polhemsplatsen där det står istort sett stilla,snacka om miljötänk.Med tanke på alla pengar som betalas in av oss bilister så skulle vi ha både motorvägar och kringleder för länge sedan men dom går till allt annat.
MVH Sture
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Mycket ljud källan när "framsidan" får bompeng... har inte sett något stöd för fattiga
Stockholmare som haft trängselskatt sen hedenhös...ryss-skatt...

Bosse

gosing:D vi vill inte ha bompeng,,inte ens i rubel,fattiga ryssar finns inte,,ni har många nollor i valutan,
hedenhös?? ingen nöd på hen,,filippa e ju ledig,,:)

gott nytt till bosse,,jag har ingen rysskräck,,kram till din äkta,,:D:D:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Apropå trådens rubrik! Jag har bott i Göteborg i över 50 år och jag vet att där finns mycket att göra! I och för sig kanske det borde ha gjorts för länge sedan! Men någon krona hit eller dit spelar väl ingen roll utom för de fattiga förstås, som fortfarande envisas med att köra bil! Göteborgs Spårvägar betalar väl inga trängselavgifter. :D

Egentligen borde det vara förbjudet att köra bil i Göteborg!

Så här såg det ut på det glada 40-talet! Öppen, vacker och ren stad för alla! Lagom mängd bilar!

g40.jpg

Lite äldre bild på Vasagatan. Tänk om man slapp alla x---x bilar i stan! Då hade jag gärna flyttat tillbaka!

vg.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

när får vi vår bompeng? vi glömde att uppge våra kontouppgifter:twitcy:

Yalla Yalla tyckte ju vi skulle ha dom.....
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Det tragiska med dessa avgifter oavsett Göteborg eller Stockholm är att det inte finns ett uns av miljötänk i detta påfund och att det framför allt drabbar privatbilster allra hårdast.

Och så har vi det största problemet......alla dessa tjänstebilar där företagen står för kostnaderna. Vem bryr sig där o dom är många.
Självklart inser jag att du har problem med "dessa tragiska avgifter" Håkan, eftersom du bor i Uppsala (och inte i Sthlm eller Gbg), men;

¤ Faktum är att luftmiljön omvittnat förbättrats något liksom framkomligheten i Sthlm sedan trängselskatten infördes för en del år sedan. Trafiken/folk söker sig numera fram på andra vägar, vid andra tider och en del har tom gått över till allm kommunikationsmedel som därför byggts ut. Detta kommer boende i Sthlm till del i form av bättre luft- och ljudmiljö samt framkomlighet, detsamma förväntas komma även boende i Gbg till del.
¤ I och med trängselskatten, så påverkas även t.ex framkomlighet och körtid för nyttotransporter, vilket också kommer de boende på dessa berörda platser till del (lägre trp-kostn ... än annars).
¤ Ev trafikinfarkt undviks/skjuts upp, dvs man får mer tid på sig att begrunda om och när man behöver bygga ut vägnätet ytterligare.

Vad sen gäller dina största problem(?);
¤ De mest behövande = handikappbilister betalar inte trängselskatt de söker och får "fri passage", de har därutöver fri kommunal parkering ... så de har inga problem och det är dem väl unt, de har ju ett verkligt behov av sin bil!
¤ vad sedan gäller "tjänstebilar" så ingår redan skatt, försäkring, mm i de avgifter som dessa förare oftast redan betalar för sin förmån (= del av lönen), dit hör även trängselskatter (varför betala dubbelt?)!

Kan komplettera bilden med att jag är pensionär med egen p-bil fn, jag kommer att avyttra denna till och skaffa en sk förmåns E-bil. Detta eftersom jag som tidigare Volvoanställd kan hyra E-bil av Volvo Personvagnar. Även vid denna typ av "tjänstebilsavtal", ingår betald trängselskatt = gäller för alla typer av hyresavtal/tjänstebilsavtal om inte annat överenskommits (det måste väl räcka att betala 1 gång?)!

Har jag råd att använda sin husbil så ser jag inga problem med att betala dessa trängselskatter som jag i och för sig inte gillar men väl respekterar för de boendes skull! Det är inte särskilt ofta som man kör in i de central delar av Stockholm eller Göteborg med ett "campingfordon" och dessutom vid "fel" tider (då man måste betala).
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Självklart inser jag att du har problem med "dessa tragiska avgifter" Håkan, eftersom du bor i Uppsala (och inte i Sthlm eller Gbg), men;

¤ Faktum är att luftmiljön omvittnat förbättrats något liksom framkomligheten i Sthlm sedan trängselskatten infördes för en del år sedan. Trafiken/folk söker sig numera fram på andra vägar, vid andra tider och en del har tom gått över till allm kommunikationsmedel som därför byggts ut. Detta kommer boende i Sthlm till del i form av bättre luft- och ljudmiljö samt framkomlighet, detsamma förväntas komma även boende i Gbg till del.
¤ I och med trängselskatten, så påverkas även t.ex framkomlighet och körtid för nyttotransporter, vilket också kommer de boende på dessa berörda platser till del (lägre trp-kostn ... än annars).
¤ Ev trafikinfarkt undviks/skjuts upp, dvs man får mer tid på sig att begrunda om och när man behöver bygga ut vägnätet ytterligare.

Vad sen gäller dina största problem(?);
¤ De mest behövande = handikappbilister betalar inte trängselskatt de söker och får "fri passage", de har därutöver fri kommunal parkering ... så de har inga problem och det är dem väl unt, de har ju ett verkligt behov av sin bil!
¤ vad sedan gäller "tjänstebilar" så ingår redan skatt, försäkring, mm i de avgifter som dessa förare oftast redan betalar för sin förmån (= del av lönen), dit hör även trängselskatter (varför betala dubbelt?)!

Kan komplettera bilden med att jag är pensionär med egen p-bil fn, jag kommer att avyttra denna till och skaffa en sk förmåns E-bil. Detta eftersom jag som tidigare Volvoanställd kan hyra E-bil av Volvo Personvagnar. Även vid denna typ av "tjänstebilsavtal", ingår betald trängselskatt = gäller för alla typer av hyresavtal/tjänstebilsavtal om inte annat överenskommits (det måste väl räcka att betala 1 gång?)!

Har jag råd att använda sin husbil så ser jag inga problem med att betala dessa trängselskatter som jag i och för sig inte gillar men väl respekterar för de boendes skull! Det är inte särskilt ofta som man kör in i de central delar av Stockholm eller Göteborg med ett "campingfordon" och dessutom vid "fel" tider (då man måste betala).


För min del så gillar jag källmaterial med begriplig hänvisning men ogillar i gengäld hörsägner/vandringshistorier : de leder ingen vart tyvärr!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Göteborg är en trevlig stad att besöka.Lätt att ta sej fram med spårvagnarna.
En undran till er som VET.Om jag kommer från Borås och ska till Kärralunds camping
kommer jag då att passera någon kontroll/kamera då?
Gott nytt År
HaDe Hasse:wub:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Såja då gick du fällan ordentligt med ditt otroligt dåliga inlägg som visar att du är helt verklighetfrämmande.
Jag bor i Uppsala, ja det är rätt men eftersom du verkar tro att det ligger ljusår ifrån Stockholm så får jag beklaga din dåliga lokalkännedom i vårt lilla land. Välkommen till huvudstadssidan.
I över 30 år har jag jobbat i den lilla staden varje dag med allt vad det innebär. Jag vet exakt vad verkligheten handlar om och det med tullar eftersom det företag jag jobbar på även installerat dom, sorry.
Dina påhopp om mina problem kan du stoppa ..... någonstans för ditt inlägg borde du läst minst en gång innan du klickade enter. Eller ska jag förklara för dig "skicka".
Du får skriva hur mycket du vill med din understrykningar, punkter o tro att jag bryr mig men nu gick du för långt.
Det här handlar om ekonomi och inget annat. Biltrafiken minskar du har aldrig. Du har aldrig suttit i bilkö du det hör jag. Varje dag. 40- 60 min från Helenelund till Essingen. Ja just det du vet inte ens va det ligger. Då har du inte ens kommit till tullarna, suck.
Att något ingår i tjänstebilarnas avgifter som har med tullar att göra gör väl inte privatpersoner gladare snarare har du erkänt att dom kan åka hur mycket dom vill varje dag utan att bry sig. Och du menar att alla med tjänste bil betalar för tullavgifter som inte ens kommer i närheten av Stockholm. I hur många år har dom gjort det för du hör väl själv att du ljuger.
Att köerna inte minskar eller försvinner som jag nu beskrivit för dig tycks du tydligen inte fattat ännu.
Sen att jag vet skillnaden på varför tullarna slår hårt mot privatpersoner beror på att jag har förmånen att kunna ta bort mina magnetskyltar på bilen och därefter åka gratis men du retar dig väl på det också.
Snacka om ett lågvattenmärke. Skicka inget PM tack till mig utan du kan ringa mig om du vill förklara något.
Pengar, det är vad det handlar om.

Skål på dig o Gott Nytt År för skillnaden är att jag är nykter.



Självklart inser jag att du har problem med "dessa tragiska avgifter" Håkan, eftersom du bor i Uppsala (och inte i Sthlm eller Gbg), men;

¤ Faktum är att luftmiljön omvittnat förbättrats något liksom framkomligheten i Sthlm sedan trängselskatten infördes för en del år sedan. Trafiken/folk söker sig numera fram på andra vägar, vid andra tider och en del har tom gått över till allm kommunikationsmedel som därför byggts ut. Detta kommer boende i Sthlm till del i form av bättre luft- och ljudmiljö samt framkomlighet, detsamma förväntas komma även boende i Gbg till del.
¤ I och med trängselskatten, så påverkas även t.ex framkomlighet och körtid för nyttotransporter, vilket också kommer de boende på dessa berörda platser till del (lägre trp-kostn ... än annars).
¤ Ev trafikinfarkt undviks/skjuts upp, dvs man får mer tid på sig att begrunda om och när man behöver bygga ut vägnätet ytterligare.

Vad sen gäller dina största problem(?);
¤ De mest behövande = handikappbilister betalar inte trängselskatt de söker och får "fri passage", de har därutöver fri kommunal parkering ... så de har inga problem och det är dem väl unt, de har ju ett verkligt behov av sin bil!
¤ vad sedan gäller "tjänstebilar" så ingår redan skatt, försäkring, mm i de avgifter som dessa förare oftast redan betalar för sin förmån (= del av lönen), dit hör även trängselskatter (varför betala dubbelt?)!

Kan komplettera bilden med att jag är pensionär med egen p-bil fn, jag kommer att avyttra denna till och skaffa en sk förmåns E-bil. Detta eftersom jag som tidigare Volvoanställd kan hyra E-bil av Volvo Personvagnar. Även vid denna typ av "tjänstebilsavtal", ingår betald trängselskatt = gäller för alla typer av hyresavtal/tjänstebilsavtal om inte annat överenskommits (det måste väl räcka att betala 1 gång?)!

Har jag råd att använda sin husbil så ser jag inga problem med att betala dessa trängselskatter som jag i och för sig inte gillar men väl respekterar för de boendes skull! Det är inte särskilt ofta som man kör in i de central delar av Stockholm eller Göteborg med ett "campingfordon" och dessutom vid "fel" tider (då man måste betala).
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

va goa ni e ikväll gubbar:D fullt ös:p

till hasse9,,kör du riks40 så kommer du varje fall via kallebäck till mölndal utan problem,men de finns nån kamera i närheten,,
ja kollar detta så skriver ja till dej,,

skål på er grevar-baroner-ryssar-trängselskattare:D:D
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Göteborg är en trevlig stad att besöka.Lätt att ta sej fram med spårvagnarna.
En undran till er som VET.Om jag kommer från Borås och ska till Kärralunds camping
kommer jag då att passera någon kontroll/kamera då?
Gott nytt År
HaDe Hasse:wub:

Hej alla Goa gubbar, Hasse du får köra av vid Landvetter mot Partille och vidare in på Munkebäcksgatan mot Kärralund.
Gott Nytt År
Janne
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

resonemanget känns igen från annat vad gäller husbilister de vill av någon anledning inte betala för nånting ? konstigt att ni har råd att tanka era plasthästar ? det kostar ju en del ! nej gratis diesel gratis ställplats gratis ditten o datten det är bra ! :spinny:
Nästa alltid är det någon som menar att vi husbilåkare inte vill göra rätt för oss..Vi betalar diselskatt bilskatt moms på våra bilar mm. Jag tycker nog att vi gör rätt för oss.Att jag inte gillar trängselskatten har inte med min husbil att göra då jag trolligen inte kommer att köra únder de tider som skatten tas ut:dog::dog::dog:
 
Toppen