Nu har vi testkört!
Jag tänkte som sagt mäta helt original samt med laddluftkylare men då jag tydligen inte haft allt i ordning så vet jag tyvärr inte hur den borde ha fungerat standard.
Wastegate-ventilen var som sagt helt stum och när jag fixade den förstod jag att den inte var helt stängd, den stod lite på glänt!
Trycket kom ändå men först på högre varv, på låga varv hade jag knappast något tryck alls men där reglerade rökgasbegränsaren ner bränslet så motorn fick inte för mycket trots det låga trycket.
Nu har jag 0,5-0,6 bar vilket kanske är det denna motor ska ha?
Den går fantastiskt mycket bättre, en helt ny bil!
Jag har nu mätt temperaturerna och turbon lämnar från sig luft på ca 70 grader när utetempen är 16.
Ca 54 graders temphöjning alltså och 70 grader är den temperatur på luften som motorn får om man ej har laddluftskylare med 16 grader utetemp.
Det stämmer ganska bra med tumregeln om 10 graders temphöjning per 0,1 bars laddtryck.
Efter laddluftskylaren är det 27-32 graders temperatur vilket är en tempsäkning på 40 grader!
Luften som motorn får har alltså samma temp som om turbon endast hade laddat 0,1-0,2 bar.
Effektiviteten hos laddluftkylaren är alltså 70% vilket är mycket bra, en betydligt större kylare ger givetvis ytterligare tempsänkning men mer än ett par procent bättre kan det knappast bli så kylaren är korrekt till denna motor och dess flöden
Motorn har då en kallare förbräningstemeratur samt mer luftöverskott vilket ger en visss effekthöjning samt mycket renare avgaser.
Sedan har motorn möjlighet att förbränna mer bränsle utan att temperaturen i förbränningsrummet stiger för mycket eller att avgasvärdena blir allt för höga.
Man kan med andra ord ge den mer diesel och då få en väsentlig effekthöjning.
Redan nu går den kanonbra, tänk med 10-20 hk till.
Mer kommer
// Alf