• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i husbilen under vintern

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Jag har bilen helt avställd under tiden oktober - mars. Den står under tak invid huset med vintertäcket över cockpit. Bilen har dels Alde vattenburen, cirkulerande värme, dels elektrisk golvvärme, ej vattenburen.

Fråga till Gunnar - och naturligtvis andra:

vilken uppvärmning bör man använda för denna relativt långa avställningsperiod om man vill hålla ca 10 grader?

kan någon uppskatta el-förbrukningen för de två alternativen? Naturligtvis beror detta på hur kall den kommande vintern blir här i Halland, men jag menar främst hur effektiva är de två systemen jämförda med varandra.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Värme i husbilen under vintern

Menar du alternativet golvvärme kontra Alde vattenburen, cirkulerande värme, så är valet givet. Tror inte golvvärmen räcker när det blir riktigt kallt ute.

Hade jag haft vår bil avställd under så lång tid som du nämner hade jag sannolikt haft den inhyrd in ett varmgarage.
Tex här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t50799/
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Värme i husbilen under vintern

De är inte mina! :) Kommer aldrig att bli!:rolleyes:
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Det är bara att konstatera fukt och mögel påverkas av olika saker och för vår del har vi inte haft/har några mögel/fuktskador på husvagn (30 år) och h-bilen en 95:a trots att dom fått stå ute hela vintrarna utan värme. Vi ställer av bilen i dec. och ställer på i april. I slutet av mars sätter vi på värme som ökas stegvis till det blir aktuellt att åka. Vartannat år i maj juni görs fuktkontroller och hitills har inget upptäckt Vi kanske har tur vad vet jag. Mina föräldrar gjorde likadant med sommar/fiskestugan uppe i Norrbotten sen 1955 och den stugan lever kvar ännu i andras ägo, vem vet vi kanske har blivit mögel och fuktimmuna eftersom vi ej har några känningar av det i våran HB!?
Bosse
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

Alltså är det ingen mening att sätta på värmen i en bil som inte används vintertid. Det finns ingen fukt att transportera bort.

Endast elbolagen, staten och mössen vinner på detta!

Helt riktigt, så länge bilen är "torr" invändigt från start. Själv kommer jag ha bilen i kall garage med bilens värme avslagen. Möjligen är den på några dagar i början för att driva ut eventuell fukt.
Martin
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

Mitt gamla stölleprov står alltid kopplad till 220 volt och har ca 10-12 grader invändigt. Torr o fin, inget mögel ingen fukt.
Jaja lite lappmögel kan det bli utvändigt på taket under vintern...:confused:;):D
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Efter att ha läst här igen kan jag inte låta bli att skriva något.
Var ute i HB:en och mätte luftfuktigheten 48% och +11 ,utomhus luftfuktighet 77 % +2,4 grader och solsken just nu.Jag tror att det är stor skillnad på luften i vårt avlånga land.(har en väderstation)Hur exakta siffrorna är vet jag inte men dom visar en trend.Den låter mig vara ganska lugn.
Jag kan bara säga att jag hatar denna tid när man tycker att det är -5 ute fast vi har plus grader,felar bara att det blåser lite åxå.Då är det bättre med -20 och torr kyla,även för kroppen.
Vad jag vill säga att skillnaden på luft i inlandet och norr över är stor.
Jag vill inte ha 70% luftfuktighet i bilen.
Sedan kanske det inte är försvarbart med el förbrukningen men vi har minskat vår förbrukning från 35-36.000kWh till 19-20.000kWh så jag tycker att HB:en kan få ta några tusen av dem,är ju en del av huset ?
 

Largru

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8814
Medlemskap
2021
Sv: Värme i husbilen under vintern

Kondens visar sej på kalla ytor typ vindrutan och kommer från utandningsluft från djur och människor. När ingen bor *******en ingen kondens på rutorna.

Så här har jag gjort i 14 år med mina husbilar.
täcker taket med en press lite frigolitskivor runt tavkluckorna. Stänger alla vetilatonsöppningar som går att stänga. Kör en lufttork ett dygn. ca. 1,5l vatten.
mat och vissa kläder tas in, sängkläder kvar i bilen. En musfälla för säkrhets skull, normalt inga möss i bilen. Ladda batterierna några gånger under vintern.
OBS1 Absolut inga kallstarter av motorn.
För att skona dcken påallar jag upp bilen med 2 separata domkrafter fram med stödbenen Bak. Bilen ställer vi på i April Maj. och sparar en del skatt och försäkring.

Sov sött kära Husbilen. :music-icon:

Jägarn

Vad menar du med "inga kallstarter" menar du att man inte skall starta bilen några ggr under vintern och låta den gå några minuter. Om så, varför skall man inte det?
//Lasse
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

Här finns det tydligen litet olika syn på vad som är bra och dåligt och vad som är sant är helt klart inte så lätt att veta. Här kommer ett inlägg till som jag bygger på min erfarenhet.
Jag har ägt husvagn eller husbil sedan vintern 1986 så det börjar bli några år nu.
Jag har alltid parkerat mina fordon på samma ställe dvs på tomten med ena halvan på gräs och andra halven på assfalt av platsbristskäl. Vi har aldrig täckt våra fordon men alltid varit noga med rengöring och rensning från snö och is.
Vi har alltid tömt våra vattensystem mycket nogrant men ändå vid några tillfällen fått spruckna kranar så vi har väll inte varit nograna nog. Vi har 230 el på hela vintrarna och håller också frostfritt men har vid några tillfällen inte riktigt klarat detta på de 6amp vi har att leva med.
I början använde vi de vattenburna systemens elpatron men cirkulationspumparna som varit på 12v överlevde inte det långa bruket. Vi bytte då till elfläkt med termostat av god kvalitet (norsk) och de verkar vara långlivade. Vi har genom åren inte upplevt några problem med mögel eller dålig lukt och vid de årliga fuktkontrollerna har vi aldrig haft några problem. På bilarna har vi alltid fyllt upp tanken och jag brukar kolla att allt är som det skall ett par gånger i månaden. Möss och annat otyg har vi klarat oss ifrån men där skall vi nog tacka de båda katter som genom åren vaktat våra pärlor (tack Snuttan och Murre RIP). Avfuktare typ torrboll hade vi i början men efter att ha testat utan så har vi inte märkt någon skillnad. Jag brukar också vid bra och milt väder tvätta av pärlan så att den glänser. Så har vi gjort och det har funkat bra peppar peppar.:)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

hej lasse.
Det är väl känt att fordon som körs hela tiden går många fler tusen mil än en som går mer sällan.
När en motor får stå ex en månad har den mesta olja runnit ur lager kamaxel mm.
vid start tar det några skunder innan oljetrycket når ut till alla smörjställen.
Den går mer eller mindre torrt vid start.Tyvärr startar min disel efter ett par varv, det hade varit bra om man kunde stänga av isprutningen tills oljetrycklampan slocknar.

Därför startar jag inte motorn förr bilen skall köras.

Jägarn :D
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

hej lasse.
Det är väl känt att fordon som körs hela tiden går många fler tusen mil än en som går mer sällan.
När en motor får stå ex en månad har den mesta olja runnit ur lager kamaxel mm.
vid start tar det några skunder innan oljetrycket når ut till alla smörjställen.
Den går mer eller mindre torrt vid start.Tyvärr startar min disel efter ett par varv, det hade varit bra om man kunde stänga av isprutningen tills oljetrycklampan slocknar.

Därför startar jag inte motorn förr bilen skall köras.

Jägarn :D

Lätt avhjälpt om man monterar en dieselvärmare som är kopplad till motorns kylvatten, jag startar inte vår husbil om inte värmaren varit igång ett tag innan, varmt och gott både i hytten och i motorn!
:D:D

Pilot
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Det är ju egentligen fuktinnehållet, som uttrycks som fuktkvot, i de hygroskopiska materialen (trä, textilier, papper etc) som är avgörande för om det bildas mögel. Fuktkvoten beror på den omgivande luftens relativa fuktighet och temperatur och är olika för olika material. Förenklat brukar man säga att mögel inte bildas om relativa fuktigheten understiger 70%. Vid mycket låga temperturer kan högre relativ fuktighet tillåtas. Sök på ordet fuktkvot på Google så hittar du massor att läsa.
För icke rostfritt stål gäller att den relativa fuktigheten skall vara lägre än 60% för att det inte skall bildas rost. Om stålets yttemperatur är lägre än lufttemperaturen skall dock den relativa fuktigheten beräknas utifrån ytans temperatur. Det är detta som medför att tunga, kompakta järndetaljer rostar mera än tunna.
Kontentan av det hela är att det är bättre att ha en temperatur inne i husbilen vintertid som hela tiden är ungefär fem grader högre än utetemperaturen än att sätta termostaten på säg 5 grader. Detta kan åstadkommas genom att sätta in ett litet elelement, typ frostvakt, som har effekten några hundra watt, och ställa termostaten på denna ganska högt.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

hej,
Vad tror du om min idé att ha en hygrometer instoppad i 230V i husbilen och ställa in denna på 65% luftfuktighet och 5 grader. Då båda dessa värden uppnås så triggas (kopplad till hygrostaten) en portabel vanlig bättre kupévärmare igång och jobbar till hygrostaten säger att nu räcker det (luftfuktigheten har sjunkit).
Med vänlig hälsning
Mårten
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Det är ju egentligen fuktinnehållet, som uttrycks som fuktkvot, i de hygroskopiska materialen (trä, textilier, papper etc) som är avgörande för om det bildas mögel. Fuktkvoten beror på den omgivande luftens relativa fuktighet och temperatur och är olika för olika material. Förenklat brukar man säga att mögel inte bildas om relativa fuktigheten understiger 70%. Vid mycket låga temperturer kan högre relativ fuktighet tillåtas. Sök på ordet fuktkvot på Google så hittar du massor att läsa.
För icke rostfritt stål gäller att den relativa fuktigheten skall vara lägre än 60% för att det inte skall bildas rost. Om stålets yttemperatur är lägre än lufttemperaturen skall dock den relativa fuktigheten beräknas utifrån ytans temperatur. Det är detta som medför att tunga, kompakta järndetaljer rostar mera än tunna.
Kontentan av det hela är att det är bättre att ha en temperatur inne i husbilen vintertid som hela tiden är ungefär fem grader högre än utetemperaturen än att sätta termostaten på säg 5 grader. Detta kan åstadkommas genom att sätta in ett litet elelement, typ frostvakt, som har effekten några hundra watt, och ställa termostaten på denna ganska högt.

hej,
Vad tror du om min idé att ha en hygrometer instoppad i 230V i husbilen och ställa in denna på 65% luftfuktighet och 5 grader. Då båda dessa värden uppnås så triggas (kopplad till hygrostaten) en portabel vanlig bättre kupévärmare igång och jobbar till hygrostaten säger att nu räcker det (luftfuktigheten har sjunkit).
Med vänlig hälsning
Mårten
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Borde väl vara tillräckligt att hålla luftfuktigheten under 65%. Det går ju åt mycket energi att hålla fem plusgrader om det är minus tjugo ute. Inget tar skada av låg temperatur såvida vattensystemet är tomt och batterierna fulladdade.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Värme i husbilen under vintern

Borde väl vara tillräckligt att hålla luftfuktigheten under 65%. Det går ju åt mycket energi att hålla fem plusgrader om det är minus tjugo ute. Inget tar skada av låg temperatur såvida vattensystemet är tomt och batterierna fulladdade.

Hur reglerar du den relativa fuktigheten i husbilen vid minus tjugo?

:-/<rister
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Personligen tycker jag det är bättre att värma bilen med en låg kontinuerlig effekt.
Vid minus 20 har det dock ingen större betydelse vilken luftfuktighet man har eftersom vatteninnehållet är mycket lågt och alla biologiska processer har avstannat.
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Har de senaste dagarna haft ett oljefyllt elelement med effekten 400 W placerat på golvet mitt i husbilen och med termostaten ställd så högt att den inte slår ifrån. Förarhytten avskiljd med ett draperi. Temperaturen inne i husbilen blir då ca 7 C högre än ute. Jag har ingen noggrann hygrometer utan han använt SMHIs uppgifter om temperatur och fuktighet i uteluften. Dessa finns både som uppmätta för senaste dygnet och som prognos för kommande vecka. Typiska värden nu i Västerås är 5 C och 80-95% RH. När husbilen står tom är vatteninnehållet (uttryckt i t ex gram per kilo luft) detsamma inne som ute. Med hjälp av ett så kallat Mollierdiagram för fuktig luft kan man då se att om det är ca 5 C varmare inne än ute så blir den relativa fuktigheten inne högst 70%. Detta gäller faktiskt i ett ganska stort temperaturintervall.

Jag har också provat att istället använda Trumavärmaren på effektläget 900 W. Detta ger ca 10 C temperaturhöjning. Den sämre "verkningsgraden" beror på att då värms fler utrymmen, typ garage och kassetttankutrymme.

Hade förr i tiden en husvagn som under 20 år stod ouppvärmd under vintern, ibland utomhus och ibland i en lada men fick aldrig problem med mögel eller med fukt i konstruktionen. Däremot tog det flera dagar efter att man slagit på värmen innan all fukt hade gått ur dynor och liknande.

Min slutsats blirr att om man inte använder husbilen under vintern så går det lika bra att inte ha någon värme i den men man bör avlägsna så mycket som möjligt av sängkläder, tidningar etc som kan ta åt sig fukt. Om man däremot använder husbilen då och då vintertid så kan det vara bra att värma kontinuerligt med några hundra Watt.
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Hej
Om man värmer upp luften kan den bära mer vatten, ja det är rätt.
Men om man värmer upp luften och det inte finns vatten som förångas till luften så sänker man luftens fuktighet.
Om man höjer luftens temperatur 10 grader utöver omgivande lufttemperatur (som max kan bli100%) så blir luftens inomhusfuktighet ca 50% Detta förutsatt att inte det finns vatten som kan förångas till luften. Om det finns fukt i väggar eller på andra ställen förångas detta till luften och RH höjs... men det finns alltid ventilation som gör att luften byts och ny "torr" uteluft kommer in och på så sätt kommer värme att hålla bilen/husvagnen torr med en höjning av lufttemperaturen på ca 10 grader.

Läs allt om fukt här http://www2.autotech.se/mvif_online/pdf/publ/7762000571.pdf sidan 73 och framåt. avsnitt 5.6.2 Värmning
För att hålla 50% relativ fuktighet i en förrådslokal genom uppvärmning
måste inomhusluften i genomsnitt värmas 7 °C över utomhustemperaturen
under hela året.
Även om inomhusluftens temperatur kan anpassas till den varierande
utomhustemperaturen, så tar det lång tid att förändra den tyngre
materielens temperatur.
De finns alltså stor risk för att materielens temperatur tidvis blir lägre än
den omgivande luftens. Luften kommer då att kylas intill materielytorna,
varvid det kritiska värdet för relativ fuktighet kan komma att överskridas.
Det tar också lång tid för luften i ett förråd, eller en verkstad, som har en
RF på 50%, att komma in i slutna utrymmen, t.ex. elektronikboxar i ett
sambandssystem, eller in i apparatutrymmen in i ett flygplan, viket gör att
viktiga komponenter kan få korrosionsskador, eller oxideras, vilket
påverkar materielens funktion.

Anders
 
Toppen