• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i husbilen under vintern

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Värme i husbilen under vintern

Normalt uppstår det fukt i husbilen genom matlagningen eller utandningsluften från de som vistas i husbilen. Självfallet skall man inte hänga in fuktiga kläder eller andra våta föremål i husbilen inför uppställning. När ingen aktivitet sker i husbilen uppstår heller ingen fukt.

Den eventuella fukt som skulle finnas kommer i så fall att kondenseras på den kallaste ytan vilket i normala fall är frontrutan.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern

I en husbil är nog risken större att den varma fuktiga luften kondenserar på kalla väggar och tak. Mögel kan frodas även i damm och smuts på kala väggar och t.o.m. i avstängda kylskåp med stängd dörr utan luftcirkulation.
knarrevik
Om du har varm luft (VÄRMEN PÅ) i en husbil så fäller inte luften ut någon kondens förrän temperaturen i bilen sjunkit till daggpunktstemperatur. Värmen stiger som bekant och värmer då upp tak och väggar som är isolerade och det skulle inte gå att använda en husbil vintertid om dina teorier var riktiga. Värmen ser också till att ventilationen fungerar.
Åke
 

Maj-Lis

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6307
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

Det verkar vara en jättebra lösning på problemet,hur löser man det tekniska?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

Undermålig, just vad den är det. 30 i bästa fall 50 mm kan knappast kallas för isolering. Jag håller på Knarrevik.

Om din Bürstner är undermålig eller inte vet jag inte men inte rinner kondensen på väggarna på en Eura iallafall. Men har du reglar o annat i väggarna så visst får du sköldbryggor. Rinner inte kondensen på väggarna så är isoleringen OK.;)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Husbilar är ju aldrig helt täta, läcker värme genom ventiler och takluckor,värme stiger uppåt det vet vi alla.Där varmt och kalt möts uppstår det kondens.
Så länge det inte sker i bo delen så regnar det inte.;)
Isolering brukar vara 30-45mm i väggar och tak,37-50 mm i golv.Klart; är det någon stans i vägg eller tak där kalt och varmt kan mötas så blir det problem.
Det får man hålla koll på.
Möss har säkert passerat i vår HB också, men dom hittar inget hos en fattig lapp,så de drar vidare till grannen.Det gäller att hålla rent,inga ställen där dom kan hämta mat i närheten.Då kan man snabbt få ett bo i HB:en.
Vi har milda vintrar kan vara -18-25 någon dag och -10-15 en till två veckor max,annars ligger det på +3 till -7 (Dec-Feb).Så det går inte att jämföra med mellersta och norra Sverige.Elen ger vi 1,37/kWh för alt inräknat.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

Även i ett välisolerat hus bygger man in en fuktspärr för att hindra fukten att vandra. Jag undrar om en sådan spärr finns i husbilar?

Nu får du väl hålla isär öppna luftceller o slutna celler. Har du sett ett kylsåp med fuktspärr? Nej för det är slutna celler precis som i husbilar o husvagnar idag. Hellimmat.
Isoleringsvärdet är också mycket högre och brukar ofta motsvara 4" eller mer kanske.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

Om man använder Knarreviks siffror i inlägg 3 så borde det ju bli enligt resonemanget nedan.


In i bilen kommer luft som är 5°C och den luften kan ta med sig max 7 g vattenånga /m³ vid 100% luftfuktighet, värm upp denna luften till 20 °C då har du fortfarande 7 g/m³ men det är helt plötsligt bara 41 % luftfuktighet vilket innebär att luften nu kan suga åt sig ännu mera fukt och transportera ut genom husbilens ventilation.
Alltså värm upp husbilen och få torrare inomhus klimat. Tyvärr så kan ju värmen locka in mössen i bilen.

Martin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern

Ved uttørring av fuktskade brukes det noen ganger det enkle å holde varmen på i bilen over vinteren, termostaten på 10 til 15 grader og fukten blir trukket ut av bilen. Enkelte som jobber mye med fukt i husbiler og vogner mener dette er den beste måten - fukten trekkes sakte ut og det blir ingen innkapsling. Ved hurtigtørring benyttes vifter og oppvarming til 30 - 40 grader (byggtørker), problemet som da kan oppstå er at overflaten tørres ut så mye at fukten kapsles inn og kommer til overflaten først en stund etter at varmen er stengt av.

Har selv testet vintertørring etter en lekkasje i et Alde anlegg, glykol gir ikke mye grobunn for mögel så 3 mnd vintervarme og skaden var vekk - termostaten var da satt til 15 grader.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Det er en ting som ikke har vært diskutert og det er tettningen mellom vegg og tak. Dersom det er snø på taket vil denne lettere smelte når man har varme på, og smeltevannet vil trenge seg mot gummilisten mellom tak og vegg. Dersom gummilisten ikke er helt tett, så vil det når temperaturen ute synker, danne seg frostsprengning under gummilisten mellom tak og vegg , og det blir utett.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern

Jag provade en avfuktare under förra vintern under ca ett dygn i husbilen. Yttertemperaturen låg på minus och endast en halv deciliter vatten blev resultatet. Samma test med yttertemperatur på ca 15 grader gav ca 15 deciliter.

Med en hermetiskt tillsluten bil hade antagligen resultatet blivit ett annat, annars ersätts den torra luften ständigt med fuktig luft utifrån.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

Då verkar ju mitt resonemang stämma. Vid -5°C kan luften max binda ca:3 g fukt / m³ men vid +15°C kan luften binda ca:13 g / m³.

Martin
 

Largru

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8814
Medlemskap
2021
Sv: Värme i husbilen under vintern

Intressant att ta del av allas kommentarer. Det verkar som om det är delade åsikter om man skall ha värme på eller inte. Jag har ALDE golvvärme och kommer att ha den på ca 10 grader under vintern. El inkopplad så att inte bodelsbatteriet dras ur när cirkulationsumpen går. Jag kommer även ha torrbollar utplacerade för att ta upp fukten.
Eftersom jag har bilen på tomten kan jag lätt kolla under vintern hur "klimatet" verkar inne i bilen.

//Lasse
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Jag låter elpatronen arbeta på ca 8-10 graders värme under den kalla tiden, vi använder bilen ett par helger i månaden året runt för olika utflykter och då tycker jag att det varit en fördel om h-bilen har varit lite "föruppvärmd", om detta är bra för bilen el. ej vet jag inte men har hitills inte märkt något..hoppas att det håller i sig.
Läser man Gunnars inlägg (som haft h-bil imånga år) så skall det ju inte vara några problem.

Mvh
Pilot
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Värme i husbilen under vintern

Eftersom husbilen normalt är utrustad med ett system för att värma bodelen och husbilstillverkaren inte har påtalat någon maximerad tidsrymd för värmesystemets användande , eller att det inte skulle få användas under vintertid, så kan man väl räkna med att detta skulle vara oskadligt för husbilen.
Husbilen är ju byggd för att användas utomhus och inga begränsningar till viss årstid är angivet från tillverkaren, då kan man nog kunna tänka sig att bilen klarar av att förvaras/parkeras utomhus också på vinterhalvåret. Naturligtvis skall normal aktsamhet iakttagas, att man håller efter så det blir avrinning och inte blir för stor snötyngd på taket, precis som man måste göra om man är husägare.:):)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Värme i husbilen under vintern

Naturligtvis tål husbilen att stå både med värme på (lika väl som utan), men det skulle kännas extremt slösaktigt om man inte skall använda bilen på kanske flera veckor. Varför byta till lågenergilampor inomhus för att spara några watt när man samtidigt bränner kilowatt i en obebodd bil?

Jag kallställer på en kvart och enligt min erfarenhet sedan mer än trettio år så tar det mindre än ett dygn (oftast mindre än 12h) att få genomvarmt även vid utetemp under minus 20. Om jag planerar att använda bilen inom de närmaste dagarna lämnar jag grundvärme på, annars inte. Och bilen har jag stående under tak för att slippa snöskottning inför vinterutflykterna.

aake
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Värme i husbilen under vintern

Naturligtvis tål husbilen att stå både med värme på (lika väl som utan), men det skulle kännas extremt slösaktigt om man inte skall använda bilen på kanske flera veckor. Varför byta till lågenergilampor inomhus för att spara några watt när man samtidigt bränner kilowatt i en obebodd bil?

Jag kallställer på en kvart och enligt min erfarenhet sedan mer än trettio år så tar det mindre än ett dygn (oftast mindre än 12h) att få genomvarmt även vid utetemp under minus 20. Om jag planerar att använda bilen inom de närmaste dagarna lämnar jag grundvärme på, annars inte. Och bilen har jag stående under tak för att slippa snöskottning inför vinterutflykterna.

aake


Det är förmodligen helt riktigt som du framhåller, men trådskaparens fråga gällde inte ekonomi/kostnader för att ha golvvärmen påslagen, utan han var intresserad att veta om det låter sig göra.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

Kondens visar sej på kalla ytor typ vindrutan och kommer från utandningsluft från djur och människor. När ingen bor *******en ingen kondens på rutorna.

Så här har jag gjort i 14 år med mina husbilar.
täcker taket med en press lite frigolitskivor runt tavkluckorna. Stänger alla vetilatonsöppningar som går att stänga. Kör en lufttork ett dygn. ca. 1,5l vatten.
mat och vissa kläder tas in, sängkläder kvar i bilen. En musfälla för säkrhets skull, normalt inga möss i bilen. Ladda batterierna några gånger under vintern.
OBS1 Absolut inga kallstarter av motorn.
För att skona dcken påallar jag upp bilen med 2 separata domkrafter fram med stödbenen Bak. Bilen ställer vi på i April Maj. och sparar en del skatt och försäkring.

Sov sött kära Husbilen. :music-icon:

Jägarn
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Jag har bilen stående hemma och har 2 små värme element på vardera 600kw, har på dessa och har c:a 6-7 plus i bilen. Haft husbil i 5 år och har aldrig haft problem, ska i år lägga in en torboll eller 2.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern

Då verkar ju mitt resonemang stämma. Vid -5°C kan luften max binda ca:3 g fukt / m³ men vid +15°C kan luften binda ca:13 g / m³.Martin

Alltså är det ingen mening att sätta på värmen i en bil som inte används vintertid. Det finns ingen fukt att transportera bort.

Endast elbolagen, staten och mössen vinner på detta!
 
Toppen