• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i husbilen under vintern

Largru

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8814
Medlemskap
2021
Vår husbil står utomhus under vintern med ett kapell över. Vi har en bil med vattenburen golvvärme. Min fråga är om man kan ha golvvärmen på under vintern på ca 6-7 grader. Jag har även placerat ut ett par torrbollar. Någon som har en tanke om detta?

Lasse och Ingegerd
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Hej
Höj temperaturen till +10 grader,vi har haft vår bil ståendes i 9 år ute över vintern.Har visserligen ingen golvvärme utan bara en värmefläkt.Elkostnad ca:1000:- och inga torrbollar i bilen.Hänger två brandfiltar mellan bodel och bilen (Alkovbil)Bilen luktar fortfarande ny.
Lycka till.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern

Inte nog med att det kostar pengar, värme i husbilen under vintern främjar både mögel- och mössförekomst!

"Luft är en blandning av gaser varav vattenånga är en. Mängden vattenånga som finns i luften kallas ånghalt (gram vattenånga per kubikmeter luft, g/m3). Luftens förmåga att innehålla vatten är starkt värmeberoende. Ju varmare luften är ju mer vattenånga kan den innehålla.

Exempel 1: Vid 5ºC så kan en kubikmeter luft maximalt innehålla ca 7 g/m3 vattenånga (mättnadsånghalt)
Exempel 2: Vid 20ºC så kan en kubikmeter luft maximalt innehålla ca 17 g/m3 vattenånga (mättnadsånghalt)
"
 
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Värme i husbilen under vintern

Har haft husbil i endast 5 år och husbil nummer 2. Den första var en CABBY (alkov) med vattenburen värme och den nuvarande är en halvintegrerad Dethleffs, också med vattenburen värme. Vi kör husbilens elektriska värme (230V) hela hösten vintern och våren med temperatur inställd på 22 grader. Bilen är alltid varm och klar för användning. Aldrig haft några mögelproblem eller andra obehagliga gäster. Vid tillfällen när frun och jag inte har samma preferens för vad vi skall se på TV, så tar jag min tillflykt till husbilens TV och avnjuter mina favoritprogram med en god fika.
Kostnaden för att ha husbilen åtkomlig hemma och ständigt uppvärmd ligger på strax under 4000:-/ år, vilket jag tycker är skäligt om man jämför med att betala ett antal tusen för att förvara husbilen kallställd och oåtkomlig i ett ouppvärmt förråd.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

ett intressant ämne,,har man möjlighet med lite värme så tycker jag detta e bra,,med så mycke trä i bilarna idag så kan de bli sättningar i dörrar o lådor annars,,
luftfuktigheten är ju såpass hög,, vi kör inte på vintern alls,,bilen är avställd,,men vi behöver inte plocka in kläder--dylikt,,annat än vid behov,,
sen e ju hytten ett kallras i sej,,kan man stänga för där så gott de går såå,,,
min egen åtgärd under ett antal år,,ca--15 grader,,

kostar en slant,,men de gör ju bilen också:D
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern

Inte nog med att det kostar pengar, värme i husbilen under vintern främjar både mögel- och mössförekomst!

"Luft är en blandning av gaser varav vattenånga är en. Mängden vattenånga som finns i luften kallas ånghalt (gram vattenånga per kubikmeter luft, g/m3). Luftens förmåga att innehålla vatten är starkt värmeberoende. Ju varmare luften är ju mer vattenånga kan den innehålla.

Exempel 1: Vid 5ºC så kan en kubikmeter luft maximalt innehålla ca 7 g/m3 vattenånga (mättnadsånghalt)
Exempel 2: Vid 20ºC så kan en kubikmeter luft maximalt innehålla ca 17 g/m3 vattenånga (mättnadsånghalt)
"
Risken att få mögel verkar vara störst om husbilen är helt täckt utan uppvärmning och det är plusgrader ute.Kolla länken i inlägg 24.
www.husbilsklubben.se/forums/t64106-2/
Åke
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern

Inte nog med att det kostar pengar, värme i husbilen under vintern främjar både mögel- och mössförekomst!

"Luft är en blandning av gaser varav vattenånga är en. Mängden vattenånga som finns i luften kallas ånghalt (gram vattenånga per kubikmeter luft, g/m3). Luftens förmåga att innehålla vatten är starkt värmeberoende. Ju varmare luften är ju mer vattenånga kan den innehålla.

Exempel 1: Vid 5ºC så kan en kubikmeter luft maximalt innehålla ca 7 g/m3 vattenånga (mättnadsånghalt)
Exempel 2: Vid 20ºC så kan en kubikmeter luft maximalt innehålla ca 17 g/m3 vattenånga (mättnadsånghalt)"


jag har alltid husbilen ute på vintern har alldrig haft problem med verken mögel eller möss, likadant under dom 40 år jag hade husvagn dom stod alltid ute med värme på och där var golvvärme i en del av dem så det där med mögel och möss av den orsaken tvivlar jag på.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern

Mögel kan växa vid olika temperaturer beroende på sort och på substrat men som regel drabbar skadesvampar bostäder först vid 5-10 °C.

Alltså växer mögel sällan under 5°C!

Det är väl ingen hemlighet att mössen uppsöker värme i bostäder främst på hösten.
I år är det särskilt gott om dem.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Värme i husbilen under vintern

Förvånansvärt billig el ni tycks ha där nere i södern eller blir det aldrig kallt på vintern?

I jämtländskt vinterklimat har det vanligtvis krävts minst 2 kW för att hålla normal rumstemperatur på vintern och oftast betydligt mer effekt än så. Varför jag vanligen kallställer bilen om jag inte skall ut på tur inom någon av de närmsta dagarna. Det har ingen av mina husbilar verkat må illa av under alla dessa år.

Min nya är iofs extremt välisolerad, men att ha den stående varm känns som att elda inte för kråkorna men möjligen för mössen...

aake
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Värme i husbilen under vintern

Inte nog med att det kostar pengar, värme i husbilen under vintern främjar både mögel- och mössförekomst!

"Luft är en blandning av gaser varav vattenånga är en. Mängden vattenånga som finns i luften kallas ånghalt (gram vattenånga per kubikmeter luft, g/m3). Luftens förmåga att innehålla vatten är starkt värmeberoende. Ju varmare luften är ju mer vattenånga kan den innehålla.

Exempel 1: Vid 5ºC så kan en kubikmeter luft maximalt innehålla ca 7 g/m3 vattenånga (mättnadsånghalt)
Exempel 2: Vid 20ºC så kan en kubikmeter luft maximalt innehålla ca 17 g/m3 vattenånga (mättnadsånghalt)
"

OK. Men en del termiska husgrundsavfuktare värmer ju upp luften just för att den då binder mer fukt. Dvs fukt som är bunden i luften utkristalliserar sig inte på sugande material! Eller är jag fullständigt ute och cyklar?

:-/<rister
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

Det här är jag inte så kunnig på men jag har värme på bilen hela vintern för att det är torrt o skönt om man vill åka ut med den och det är varmt om man vill bara gå ut o mysa eller fixa något.

En liten tanke som kommer upp är när jag i min ungdom varje helg skulle ut med föräldrarna till fritidshuset(grundvärme ca 10gr) så blev det inte där torrt o skönt förräns till söndag. Det eldades ved i braskamin, vedspis o elementen va på. Varmt va det men det blev ju nästan vatten i lungsäcken. Rått o fuktigt.

Så det vette tusan vilket som är bäst.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern

OK. Men en del termiska husgrundsavfuktare värmer ju upp luften just för att den då binder mer fukt. Dvs fukt som är bunden i luften utkristalliserar sig inte på sugande material! Eller är jag fullständigt ute och cyklar?

:-/<rister

I en husbil är nog risken större att den varma fuktiga luften kondenserar på kalla väggar och tak. Mögel kan frodas även i damm och smuts på kala väggar och t.o.m. i avstängda kylskåp med stängd dörr utan luftcirkulation.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Värme i husbilen under vintern

När vi är hemma har vi alltid vår husbil stående ute under tak (Wirehus). Temperaturen i husbilen låter vi inte understiga + 10°. Uppvärmningen sker med el via husbilens värmesystem (Alde vattenburen), har aldrig märkt någon dålig lukt eller mögel.

(Bilden visar den förra husbilen, i den hade vi ett tillfälligt el-element för uppvärmningen)

050313007.jpg
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern

I en husbil är nog risken större att den varma fuktiga luften kondenserar på kalla väggar och tak. Mögel kan frodas även i damm och smuts på kala väggar och t.o.m. i avstängda kylskåp med stängd dörr utan luftcirkulation.

Om det kondenseras på väggar o tak så är väl isoleringen minst sagt undermålig.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern

Hej,
Jag är nybliven husbilsägare (Karmann Davis 620) och har läst en hel del på detta forum kring kondens/luftfuktighet och mångas ideer om hur att göra rätt. Själv funderar jag just nu på att sätta in en hygrostat (Hygropro/inställd på de kritiska nivåerna) kombinerat med en kupevärmare. Dvs då för husbilen olämplig luftfuktighetsnivå uppnås så triggar Hygrostaten igång kupevärmaren som går igång och går så länge det behövs intill luftfuktigheten reducerats. Jag vet inte om detta är en prövad metod, men skulle gärna vilja ha några kommentarer kring detta.//mårten
 
Toppen