• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Värma LiFePo4 utan egen värmare

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Ett problem som jag har nu när jag köpte ( bra pris ) batterier utan värme inbyggd, är att batterilådorna ( 3st plats för 100ah ) är nersänkta i golvet bak i garaget och är oisolerade så jag tänkte försöka isolera dom först 10mm på insidan och sedan 20mm på utsidan, har även funderingar på 12v elvämesits att använda vid behov det finns mindre modeller som är till entreprenad maskiner tex, dom är på 12v 24w och värmer till ca 25gr bara för att kunna åka ut även på vintern då inte LiFepo4 går att ladda vid minusgrader.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Varmefolie for 12V og en termoføler det hele styrt av en liten kontroller som slår av og på folien slik at temperatur holder seg innenfor vise grenser. skulle ikke være vanskelig å bygge. Selv ville jeg benytte en ESP8266 basert kontroller og muligens slå på BTLE funksjonaliteten slik at en kan sjekke status med en mobilapp. Folien under cellene og føleren mellom to av cellene like over bunnen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här är en variant jag hittade, har inte bestämt om det blir luft eller eluppvärmda batterier, ska börja med att isolera dom två lådor där batterierna är i.
X Trading Sweden AB - Type 6 12V/60Watt 22x14,5cm

Det måste väl vara bättre att börja med luftvärme och kombinera med en termometer där du kan lägga givaren under batteriet, så ser du om du behöver någon eluppvärmning, vilket jag inte tror?
Jag funderar däremot på någon form av uppvärmning av startbatteriet som jag kan slå på ett par timmar före start när det är riktigt kallt..?
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det måste väl vara bättre att börja med luftvärme och kombinera med en termometer där du kan lägga givaren under batteriet, så ser du om du behöver någon eluppvärmning, vilket jag inte tror?
Jag funderar däremot på någon form av uppvärmning av startbatteriet som jag kan slå på ett par timmar före start när det är riktigt kallt..?
Börjar med att isolera både in och utsida och kolla upp tempen med Sunlux appen, :)
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Har Votronics solcellsregulator och då ska men montera tempgivare på batteriet när man byter till litium, på vår bil så sitter batterierna i separata batterilådor ska man då ha en givare på varje batteri, kan inte hitta några uppgifter på det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har Votronics solcellsregulator och då ska men montera tempgivare på batteriet när man byter till litium, på vår bil så sitter batterierna i separata batterilådor ska man då ha en givare på varje batteri, kan inte hitta några uppgifter på det.

Votronic temp givare är bara till för bly batteri... De har ingen funktion i lifepo4 läget. Det är vad jag har hört :rolleyes:
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det här med tempsensor är inte lätt. Har precis beställt lithiumbatterier med inbyggd värme från Skanbatt. Enligt dem så skall ingen tempsensor monteras. Tror således att det är lika för Votronics dc/dc-laddare och solcellsgenerator. Vid montering utan inbyggd värme använd tempsensor och vid montering med inbyggd värme ingen tempsensor.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Jag hoppas att du läser hela manualen :rolleyes: ..... för i manualen står också....... har du ett LFP batteri så måste du också installera en BMS.... Så följer du installationen så inser du att tempgivaren på Votronic inte behövs, för när du har installerad en BMS så tar den över denna funktion..... lycka till...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Fast min Votronic DC/DC gick inte igång utan tempsensor inkopplad. Det fungerade utan tempsensor med AGM-batterierna men inte efter batteribyte.
Det stämmer! Det är ju kul när batterileverantören säger en sak och laddarleverantören en annan sak. Blir till att klura på hur jag skall lösa det. Kanske får välja ett annat laddprogram på laddaren. Skall läsa på lite till.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du läser under punkt ett ....... så har du svaret på varför du inte behöver tempsensorn från Votronic regulatorn....

Visa bilaga 205599
Riktigt så enkelt är det nog inte.
Dc/Dc-laddaren kräver tempsensor om lithiumladdningen skall fungera. Här ingår tempsensor i std leveransen av laddaren.

För solcellsregulatorn är det nog lite mer oklart. Där står det så här
”LiFePO4 Batteries:
Installation: The thermal contact of sensor and inside temperature of the battery should be well. Thus, it should be
screwed down to the negative pole of the battery, because in case of LiFePO4 batteries, in most of the cases, this is the cooler side (the positive pole is often falsified with the exhaust heat of internal fuses, electronic systems for cell equalization etc.)
Effect: In case of abnormal battery temperatures, such as <-20 °C, >50 °C, the charging voltage will be reduced strongly to safety charging voltage, approx. 12.80 V, for battery protection, and the maximum charging current rate will be halved. Safety mode, LED "MPP" is flashing ("Charge" at MPP 165). Any charging data being recorded hitherto will be kept in memory.
Battery charging is then interrupted, but the supply of consumers being possibly connected will be continued by the solar controller until the battery temperature is in the admissible range. After that, automatic charging will be resumed.
Below 0 °C, the charging current will be reduced very strongly for battery protection, and longer charging times can be expected.
The solar controller recognizes automatically a missing sensor, cable break or short-circuit of the sensor lines, as well as unreasonable measuring values. In that case, it will switch automatically to the usual charging voltage rates of 20 °C / 25 °C being recommended by the battery manufacturers.”
Tolka det den som kan! Verkar ju ändå som att den fungerar utan tempsensor som inte ingår i std leveransen av regulatorn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Riktigt så enkelt är det nog inte.
Dc/Dc-laddaren kräver tempsensor om lithiumladdningen skall fungera. Här ingår tempsensor i std leveransen av laddaren.

För solcellsregulatorn är det nog lite mer oklart. Där står det så här
”LiFePO4 Batteries:
Installation: The thermal contact of sensor and inside temperature of the battery should be well. Thus, it should be
screwed down to the negative pole of the battery, because in case of LiFePO4 batteries, in most of the cases, this is the cooler side (the positive pole is often falsified with the exhaust heat of internal fuses, electronic systems for cell equalization etc.)
Effect: In case of abnormal battery temperatures, such as <-20 °C, >50 °C, the charging voltage will be reduced strongly to safety charging voltage, approx. 12.80 V, for battery protection, and the maximum charging current rate will be halved. Safety mode, LED "MPP" is flashing ("Charge" at MPP 165). Any charging data being recorded hitherto will be kept in memory.
Battery charging is then interrupted, but the supply of consumers being possibly connected will be continued by the solar controller until the battery temperature is in the admissible range. After that, automatic charging will be resumed.
Below 0 °C, the charging current will be reduced very strongly for battery protection, and longer charging times can be expected.
The solar controller recognizes automatically a missing sensor, cable break or short-circuit of the sensor lines, as well as unreasonable measuring values. In that case, it will switch automatically to the usual charging voltage rates of 20 °C / 25 °C being recommended by the battery manufacturers.”
Tolka det den som kan! Verkar ju ändå som att den fungerar utan tempsensor som inte ingår i std leveransen av regulatorn.
Säkerhetsriktlinjer som Muskatten hänvisar till är bara för att tillverkaren ska ha ryggen fri,installera tempsensor som följer med den gör att regulatorn kan strömförsörja EBL utan att ladda batteriet under vissa förutsättningar .
Detta är lite teknisk överkurs som troligen aldrig inträffar,vem vet....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Säkerhetsriktlinjer som Muskatten hänvisar till är bara för att tillverkaren ska ha ryggen fri,installera tempsensor som följer med den gör att regulatorn kan strömförsörja EBL utan att ladda batteriet under vissa förutsättningar .
Detta är lite teknisk överkurs som troligen aldrig inträffar,vem vet....

Jag har nu sovit på saken..... Och om jag inte har haft en dålig sömn, så ser jag det såhär med regulatorns tempsensor och laddning......
Laddar du endast med regulator så kanske du kan behöva ha den inkopplad.....
Men laddar du också ifrån bilens generatorn och/eller ifrån en 230v laddare så hjälper ju inte den sensorn mycket. För generatorn eller 230v laddaren styrs inte av den tempsensor.....Och då får du inte det laddskydd som du får av regulator... .. Men utöver det som nu skrivits så behöver du ändå en bms (om du inte har en inbyggd i ditt Lifepo4 batteri) för att inte ta livet av dit litihum batteri.... Och då är tempsensorn ju helt onödig..... Eller hur?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har nu sovit på saken..... Och om jag inte har haft en dålig sömn, så ser jag det såhär med regulatorns tempsensor och laddning......
Laddar du endast med regulator så kanske du kan behöva ha den inkopplad.....
Men laddar du också ifrån bilens generatorn och/eller ifrån en 230v laddare så hjälper ju inte den sensorn mycket. För generatorn eller 230v laddaren styrs inte av den tempsensor.....Och då får du inte det laddskydd som du får av regulator... .. Men utöver det som nu skrivits så behöver du ändå en bms (om du inte har en inbyggd i ditt Lifepo4 batteri) för att inte ta livet av dit litihum batteri.... Och då är tempsensorn ju helt onödig..... Eller hur?
Det är nog riktigt,tempsensorn är bara för solcellsladdaren.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag hade satsat på någon typ av PTC-element. Strömsnåla, självreglerande och kan ej bli överhettade.
Ex:


 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har ju Skanbatts litiumbatteri med BMS och inbyggd värme. Mailade Skanbatt och har fått beskedet att ställa Votronics VCC 1212-30 i läget ”Lead Acid / AGM1” vilket innebär att man inte behöver koppla in någon tempsensor. Har ställt följdfrågan om garantin(8år) gäller med denna inställning. Deras svar är att den gäller till 100%! Vet ju inte vad som gäller för andra likvärdiga batterier t.ex Sunlux men det går väl att ställa motsvarande skriftliga fråga till dem.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Jag har ju Skanbatts litiumbatteri med BMS och inbyggd värme. Mailade Skanbatt och har fått beskedet att ställa Votronics VCC 1212-30 i läget ”Lead Acid / AGM1” vilket innebär att man inte behöver koppla in någon tempsensor. Har ställt följdfrågan om garantin(8år) gäller med denna inställning. Deras svar är att den gäller till 100%! Vet ju inte vad som gäller för andra likvärdiga batterier t.ex Sunlux men det går väl att ställa motsvarande skriftliga fråga till dem.
Jag fick svar av Sunlux på den frågan. Köp även tempkabeln till solcellsregulatorn.
Ställ EBL 226 (Schaudt) på Blybatterier. Bly har kortare absorbtionsfas 4 tim) mot för GEL (16 tim).
 
Toppen