• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Värma LiFePo4 utan egen värmare

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Ett problem som jag har nu när jag köpte ( bra pris ) batterier utan värme inbyggd, är att batterilådorna ( 3st plats för 100ah ) är nersänkta i golvet bak i garaget och är oisolerade så jag tänkte försöka isolera dom först 10mm på insidan och sedan 20mm på utsidan, har även funderingar på 12v elvämesits att använda vid behov det finns mindre modeller som är till entreprenad maskiner tex, dom är på 12v 24w och värmer till ca 25gr bara för att kunna åka ut även på vintern då inte LiFepo4 går att ladda vid minusgrader.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har en gammal bilstol man kunde slakta och få ut värmeslingorna, jag tror att en del använder serie eller parallell koppling för att få olika värme , sen sitter det väl en bimetall termostat i slingan en sån tar ju ingen plats.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det finns annars gummimattor med värmeslingor, och de finns i en massa storlekar och Watt....

Tack för tipset, men dom flesta som är lite större tar lite för mycket ström ca 100w och kan värma upp till 200gr det blir för varmt tror jag också och jag behöver 2st.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025

Fungerar väldigt bra ihop med termostat som sköter inkopplingen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för tipset, men dom flesta som är lite större tar lite för mycket ström ca 100w och kan värma upp till 200gr det blir för varmt tror jag också och jag behöver 2st.

Men du tänker väl sätta dit en termostat :rolleyes: då kommer du ner i förbrukningen av W och risken för att grilla batteriet försvinner också . :applaus:
Det finns på nätet många fler och med låga W
Lycka till :bye:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Instämmer hög effekt är nog bara positivt, dels kommer batteriet upp i temp snabbare av den högre effekten, sen ökar den inre tempen i batteriet när du belastar det med ett lite större uttag, två flugor på smällen :) självklart ska du ha termostatstyrning, batteriet får ju inte bli för varmt, helst inte över 25C, sen vill man ju inte elda för kråkorna.
Kollar man på dropin med inbyggd värme så är det rätt stor effekt på dem.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Eftersom jag haft en likadan bil Stefan så förstår jag ditt problem. Vet hur det ser ut o om jag va dig skulle jag isolera lådorna ordentligt på utsidan. Om det finns plats även insidan. Antar att du kanske använder två lådor. Dom sitter ju väldigt tätt.
Sedan skulle jag göra hål emellan dom o skjuta i rör längst ner. Kanske tre stycken 50mm rör. Därefter montera en datafläkt i locket o trycka ner garagets värme i lådan med ett återluftshål i nästa låda. Montera en fjärrkontroll. Nästan ingen kabeldragning.
Vet att du har riktigt bra värme i garaget så ett billigt försök kan det ju vara.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
20W som styrs via en temp givare inställd på 7grader borde inte vara problematiskt
Utrymmet är normalt uppvärmt.
Inte på våra hb batteriboxarna är nersänkta i golvet gjorda i plast och helt oisolerade tänkte först isolera dom och se vilken skillnad det gör, det är varmt i garaget och bara ett plastlock över varje batteribox.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Eftersom jag haft en likadan bil Stefan så förstår jag ditt problem. Vet hur det ser ut o om jag va dig skulle jag isolera lådorna ordentligt på utsidan. Om det finns plats även insidan. Antar att du kanske använder två lådor. Dom sitter ju väldigt tätt.
Sedan skulle jag göra hål emellan dom o skjuta i rör längst ner. Kanske tre stycken 50mm rör. Därefter montera en datafläkt i locket o trycka ner garagets värme i lådan med ett återluftshål i nästa låda. Montera en fjärrkontroll. Nästan ingen kabeldragning.
Vet att du har riktigt bra värme i garaget så ett billigt försök kan det ju vara.
Ingen dum ide Håkan det verkar vara en enkel lösning, har skrotat några gamla datorer så fläktar är inga problem, sen 50mm plast rör även vid fläkten så man inte täcker inloppet med det finns även rektangulära, en 50mm vinkel så kan man flytta inloppet utan att det påverkar garaget nämnvärt, för det räcker att det är plusgrader vid batterierna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Var ute en sväng med bilen har ju ingen värme i stolarna utan en lös sittvärmare men den känns ganska varm efter en stund är nog närmare 40grader iställer för de 25 som du skrev om.
Datafläktar är bra jag kör flera såna 12v fläktar på 5v dvs lätt att kunna koppla till usb uttag finns ju även färdiga fläktar .
Jag har dom som ventilation i huset och de har gått dygnet runt i många år. Är det varmt i garaget så kommer ju batterierna bli varma om det blåser på dom och strömmen och ljudet är så lågt att de kan stå på dygnet runt både med och utan elanslutning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om ni inte är medveten om att det är alltid kallast längst ner (botten av lådan) :eek:
Så vill jag tipsa er om att... Tänk på att varmluften söker sig inte neråt där det är kallast :eek:...
Men med en värmeplatta under batteriet så söker värmen sig själv upp genom batteriet....
Naturens lagar kan vi inte ändra på .... Ännu :rolleyes::swoon::twitcy::bye:
 
Toppen