• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Värma LiFePo4 utan egen värmare

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Ett problem som jag har nu när jag köpte ( bra pris ) batterier utan värme inbyggd, är att batterilådorna ( 3st plats för 100ah ) är nersänkta i golvet bak i garaget och är oisolerade så jag tänkte försöka isolera dom först 10mm på insidan och sedan 20mm på utsidan, har även funderingar på 12v elvämesits att använda vid behov det finns mindre modeller som är till entreprenad maskiner tex, dom är på 12v 24w och värmer till ca 25gr bara för att kunna åka ut även på vintern då inte LiFepo4 går att ladda vid minusgrader.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Om ni inte är medveten om att det är alltid kallast längst ner (botten av lådan) :eek:
Så vill jag tipsa er om att... Tänk på att varmluften söker sig inte neråt där det är kallast :eek:...
Men med en värmeplatta under batteriet så söker värmen sig själv upp genom batteriet....
Naturens lagar kan vi inte ändra på .... Ännu :rolleyes::swoon::twitcy::bye:

Helt rätt o det va därför jag skrev att om Stefan tar mitt förslag så ska överströmningsrören mellan lådorna sitta längs ner.;)
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Om ni inte är medveten om att det är alltid kallast längst ner (botten av lådan) :eek:
Så vill jag tipsa er om att... Tänk på att varmluften söker sig inte neråt där det är kallast :eek:...
Men med en värmeplatta under batteriet så söker värmen sig själv upp genom batteriet....
Naturens lagar kan vi inte ändra på .... Ännu :rolleyes::swoon::twitcy::bye:
Det stämmer därför tänkte jag flytta insugsröret åt sidan och uppåt, luften lite högre upp garaget är varmare. :cool: Alde pannan sitter på sidan i garaget så det är ingen brist på värme. :msn_sun:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ingen dum ide Håkan det verkar vara en enkel lösning, har skrotat några gamla datorer så fläktar är inga problem, sen 50mm plast rör även vid fläkten så man inte täcker inloppet med det finns även rektangulära, en 50mm vinkel så kan man flytta inloppet utan att det påverkar garaget nämnvärt, för det räcker att det är plusgrader vid batterierna.

Du behöver komma en bit över 0 grader för att få ut full kapacitet ur batterierna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad jag har förstått när jag pratade med Sunlux så var det bara laddningen det var problem med vid minusgrader det bör vara minst 5+ för att ladda, att ta ur ström ska inte vara några problem i minusgrader.

Nej, BMS öppnar för laddning då, men kapaciteten på batterierna blir lägre när dom är kalla.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om det inte är risk för skador rent fysiskt vid strömuttag så kommer ju batteriets inre motstånd ge värme ganska fort så att batteriet fungerar bra. Börjar man med en temp runt 0 ska det knappast vara problem men i norrland med -25 är det ju en annan sak. Sen beror väl laddningen på vad man jämför med ett blybatteri som är kallt tar inte emot särskilt mycket laddström även sommartid om man tittar på databladen. Sen en annan sak jämfört med blybatterier är ju vikten ett blybatteri har ju mycket större massa som behöver lång tid för att bli varm ett life med mycket mindre massa är ju lätt att värma strömuttag och laddning kommer ju kunna hålla värmen vid användning problemet uppstår vid låg temp och förvaring.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Leste forrige dagen en rapport fra en gruppe batteri utviklere i USA hvor de testet en ny billig LFP celle for elbiler. Disse cellene har innebygget varmeelement som forvarmer til 60 grader celsius både for ladning og forbruk. Med dette kan de lade hele kapastiteten på 5 minutter og samme belastning. 12C er rimelig rå behandlig, og når de samtidig klarer å presse ned kostprisen. Foreløpig er det kun laget noen få tusen celler for å kunne kjøre fullskala levetidstest. Rapporten fra 500 fulle cycler lover bra, bedre enn 90% kapasitet på samtlige celler. Det er cylindriske celler som kan bygges med denne teknikken som minner mye om Tesla sine nye store celler - med litt endret innmat. Det nye er en nikkelfilm som varmeelement og ellers tabless for maks strøm. Prisreduksjonen kommer fra bruk av grøvre korn i grafitt filmen enn hva som benyttes normalt. Varmen reduserer risikoen for lithium nåler. Målsetningen er å kunne lage batteripakker som tåler 2 millioner miles! De har igjen en del døgn med levetidstesting selv med 10 min pr cycel :D
 
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom det är en kemisk kapacitet så går alla kemiska reaktioner fortare vid högre värme men det är säkert en risk med det.
På den tiden man använde Nicd celler så var det en man som isolerade batteriet för att få högre effekt det var hastighetsflygning det handlade om. Det kan inte hållit länge normalt blev de ganska varma vid höga strömuttag. Jag tror att problemet med varma celler är att de också slits fort.
Vad jag vet kan man idag bara lagra energi på 2 sätt kemisk energi eller lägesenergi. Mycket av användningen handlar om omvandling av energi från ett tillstånd till ett annat. Kan man hitta något annat sätt så kommer alla förutsättningar ändras.
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025

Fungerar väldigt bra ihop med termostat som sköter inkopplingen.
Termostaten slår på värmemattan när temperaturen är under sju grader, dvs mattan är inte på hela tiden.
Använder Aqara Zigbee elektronik.
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Den jag installerade är på 220V och 20W.
Om batterierna är hyfsat laddade så borde det inte vara något problem att ha den på några dygn.
(Har 600Ah Lifepo4 installerat)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den jag installerade är på 220V och 20W.
Om batterierna är hyfsat laddade så borde det inte vara något problem att ha den på några dygn.
(Har 600Ah Lifepo4 installerat)

Just i ditt fall funkar det nog ok med så stor batteribank, men frågeställaren har vad jag förstått max. halva din bank,
problemet med din lösning är att det kräver kontinuerlig drift av invertern, vilket inte är gratis.
 
Toppen