• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Värma LiFePo4 utan egen värmare

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Ett problem som jag har nu när jag köpte ( bra pris ) batterier utan värme inbyggd, är att batterilådorna ( 3st plats för 100ah ) är nersänkta i golvet bak i garaget och är oisolerade så jag tänkte försöka isolera dom först 10mm på insidan och sedan 20mm på utsidan, har även funderingar på 12v elvämesits att använda vid behov det finns mindre modeller som är till entreprenad maskiner tex, dom är på 12v 24w och värmer till ca 25gr bara för att kunna åka ut även på vintern då inte LiFepo4 går att ladda vid minusgrader.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Tempgivaren är till solcellsladdaren och det räcker med en, glömde den när jag beställde batterierna av Sunlux.
Håller nu på att isolera batterilådorna och har även beställt 2st självhäftande silicon värmematta 12v 50w, hittade en svensk leverantör men det visade sig att dom var ifrån kina och det tog ca 3-4 veckor att få, jag hitta liknande på Wish för en bråkdel av priset så jag chansade :msn_laugh: värt att prova i alla fall och dom ska komma den 16/2 om det stämmer 394kr inkl frakt för båda.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Många laddare har en funktion för att motverka stratifiering (skiktbildning i batterisyran)när de är inställda på bly.
Då höjs spänningen över 14,4 V så man får en gasbildning som rör om och blandar syran.
Jag undrar om det är så bra för litium batterier?.
Det är inte bra för AGM och GEL.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Många laddare har en funktion för att motverka stratifiering (skiktbildning i batterisyran)när de är inställda på bly.
Då höjs spänningen över 14,4 V så man får en gasbildning som rör om och blandar syran.
Jag undrar om det är så bra för litium batterier?.
Det är inte bra för AGM och GEL.

Hur hög blir spänningen i detta läge?, ett flertal drop in bryter väl på 15V
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Var och kollade till våran bil nu, den står i kallgarage, just nu vart det -5 i bilen, kopplade på elen före helgen och då startade org,laddaren på 14,6v och lämnade 15ah i dag så var vilospänningen 13,5v och 3,5ah, så det ser ganska lovande ut att bara montera dom nya till våren. Montera tempgivaren till solregulatorn samt ställa om den till litium så kör vi. :msn_sun: :cool:
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Fick precis svar från Provolt i Norge angående inställningar för solcellsregulatorn VCC 250 Duo Digital i kombination med deras lithiumbatteri med inbyggd värme
- ställ in regulatorn i LiFePo4-läge för 14,4V
- ingen tempsensor
Men jag kan ju inte garantera vad som gäller för andra batterimärken.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Fick precis svar från Provolt i Norge angående inställningar för solcellsregulatorn VCC 250 Duo Digital i kombination med deras lithiumbatteri med inbyggd värme
- ställ in regulatorn i LiFePo4-läge för 14,4V
- ingen tempsensor
Men jag kan ju inte garantera vad som gäller för andra batterimärken.
OK satt just och titta på hur man ska ställa switcharna och i vilket läge, funderade på 14,6V läget som det står i sunlux broschyr men 14,4V låter ju som ett smartare val och slippa tempsensorn. Ska kolla med Sunlux och se vad dom rekomenderar till sina batterier. Har en laddare hemma en Victron BCS IP65 12/10 som även laddar litium och den laddar med 14,2 V i litium läge.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Eftersom det är en kemisk kapacitet så går alla kemiska reaktioner fortare vid högre värme men det är säkert en risk med det.
På den tiden man använde Nicd celler så var det en man som isolerade batteriet för att få högre effekt det var hastighetsflygning det handlade om. Det kan inte hållit länge normalt blev de ganska varma vid höga strömuttag. Jag tror att problemet med varma celler är att de också slits fort.
Vad jag vet kan man idag bara lagra energi på 2 sätt kemisk energi eller lägesenergi. Mycket av användningen handlar om omvandling av energi från ett tillstånd till ett annat. Kan man hitta något annat sätt så kommer alla förutsättningar ändras.
En kondensator använder varken läges- eller kemisk energi. Dock låga effekter (idag i alla fall).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Superkondensator (eller kemisk kondensator) är en typ av kondensator med mycket hög kapacitans, den kan lagra mycket höga elektriska laddningar. Den höga kapacitansen uppnås genom det elektriska dubbelskiktet, vilket innebär en mycket stor yta mellan kondensatorns "plattor". Då en större yta innebär större kapacitans så är detta önskvärt. Att ytan blir stor beror på att molekylerna i kondensatorn är vecklade kring varandra.[1]
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om superkondensatorer er kjemiske eller fysiske er en definisjonsfråga. En kondensator er i prinsipp to ladede plater med en isolator mellom. I en elektrolytt kondensator er isolatoren fuktet med en kjemisk forbindelse som øker isolasjonen og reduserer avstanden slik at ladede ioner kan bevege seg til rett plate. Superkondensatorer går videre på dette - grenseoppgangen mellom kondensatorer og battericeller er veldig vanskelig.

Men om en ser på de 3 klasene av superkondensatorer i dag - elektrostatiske (som tradisjonelle kondensatorer) elektrokjemiske (LiIon blir av enkelte plassert i denne kategorien) og hybride med begge teknikkene så blir bildet litt enklere - eller .....

Beste oversikt over problemet fant jeg på Supercapacitor - Wikipedia

En kan legge merke til at LI-Ion caps er mye lik LiIon batterier. Men den store forskjellen mellom kondensator og batteri er spenning ved 50% ladning hvor batteriet fortsatt ligger tett opp til ladet spenning mens kondensatoren er nede op halve spenningen.
 
Senast ändrad:

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Har idag monterat 2st Sunlux LiFePo4 83ah, fick inte plats med isolering invändigt runt batterierna därimot så kunde jag lägga 30mm i botten så det blir att lägga isoleringen utvändigt på batterilådorna, har den just nu inkopplad på 220v för att kolla hur orginal laddaren fungerar och den startade på 14,2volt samt 15ah och kröp sen sakta neråt och står nu på 13,4volt och 1-2ah. Imorgon ska det bli sol så då blir det att kolla hur det fungerar med solpanelerna, har 2st på 120w samt en Votronic 15A MPP 250 Duo Digital regulator inställd på LiFePo4 med14,2v vid laddning samt 13,6 på underhållsladdning spännande. :msn_idea:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Grattis till nyförvärvet Stanton :)
Din laddare har gått över i underhållsladdning, vilket är helt normalt på blybatteriladdare.

En Lithiumladdare fungerar "tvärtom"
Den börjar med
CC= constant current, alltså max A in i batteribanken.
Sen växlar den till CV= Constant Voltage, I detta fall 14,6V, för att sen avbryta laddningen helt, då Lithiumbatterier inte ska underhållsladdas.

Med dina 14,2V kommer de troligen inte att hinna bli fulladdade ifall du tömt batterierna "för mycket" samt tveksamt ifall du får till en toppbalansering.
Hoppas/tror att din solcellsregulator löser uppgiften i Lithiumläget.

Ett tips är att montera en DC/DC-laddare före Lithiumbatterierna, som tar hand om detta, alternativt en 230V laddare med Lithiumläge som ansluts nån gång då och då för balansering samt att hålla uppe kapaciteten i batteribanken.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Grattis till nyförvärvet Stanton :)
Din laddare har gått över i underhållsladdning, vilket är helt normalt på blybatteriladdare.

En Lithiumladdare fungerar "tvärtom"
Den börjar med
CC= constant current, alltså max A in i batteribanken.
Sen växlar den till CV= Constant Voltage, I detta fall 14,6V, för att sen avbryta laddningen helt, då Lithiumbatterier inte ska underhållsladdas.

Med dina 14,2V kommer de troligen inte att hinna bli fulladdade ifall du tömt batterierna "för mycket" samt tveksamt ifall du får till en toppbalansering.
Hoppas/tror att din solcellsregulator löser uppgiften i Lithiumläget.

Ett tips är att montera en DC/DC-laddare före Lithiumbatterierna, som tar hand om detta, alternativt en 230V laddare med Lithiumläge som ansluts nån gång då och då för balansering samt att hålla uppe kapaciteten i batteribanken.
Tack :)
Det får bli nästa steg just nu bara kolla att det fungerar någolunda. Har även en Victron 10ah 230 laddare med lithium läge vid behov.
 
Toppen