• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vänd vid nästa möjlighet!

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Har aldrig tidigare på våra resor använt annat än kartbok, som min kära hustru hanterat med bravur.
Räddningen har ofta varit rondellerna om det varit svårt att bestämma sig.
Uttrycket:"Ta ett varv till" är väl bekant för många av oss. Har som mest kört 3 varv innan vi bestämt oss:D
Men så i år blev vi med GPS. Intressant. Mycket intressant faktiskt. Speciellt när "Bettan" försökte få oss att ta nästa höger som visade sig vara en liten gränd där vi garanterat hade fastnat.
Ibland fick vi uppmaningen att göra en U-sväng, där det var stört omöjligt och dessutom så in i vassen olagligt!
Det bästa av allt med vår GPS var ändå att höra "Bettan" uttala franska ortnamn eller gatunamn. Ibland skrattade vi så vi skrek.
Men utan kartbok kommer man ändå ingenstans och visst är det skönt att köra på måfå!:)

Erling
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Har som mest kört 3 varv innan vi bestämt oss:D
Erling
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, mitt rondellrekord är fem/sex varv inne i Paris innan kompisen hade studerat kartan färdigt................Men det var innan GPS'er var allmän egendom :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Kör man i tex frankrike, är GPS en goda gåva för "kartläsaren" och definitvt värt slantarna. Likaså om man skall genom röran i Dusseldorf.
Men vad vore kaffet i bretagne utan kartbok ? Den visualiserar på ett övergripande sätt den tänkta resan, kartbok är ett måste...
Skall man ha riktigt roligt med måfå körning, skall ni pröva en Garmin av ca 1998 års modell utan uppdaterade kartor, och köra tex från Bremen till Antwerpen, maniken inställd på kortast väg. Språket skall naturligtvis vara Hollänskt för den rätta känslan skull! Ni kommer aldrig att glömma den resan, kan jag lova...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Idag visar navigatorn inte bara vägen utan varnar också för trafikhinder, visar hastighetsgräns på aktuell väg, varnar för fartkameror, visar filkörning, visar byggnader m.m. och inte minst vad som finns runt om.

Detta medför att den stackars kartläsaren kan lyfta blicken från kartboken och få uppleva omgivningarna.

Så här kan kartan se ut i iPad, lika stort som i ett kartblad.
Det går att klicka på de små ikonerna och få en utförlig beskrivning av platsen.

bild-764866.JPG


PS! Kartboken är naturligtvis bra hemma på köksbordet när man planerar resan!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Personligen har jag blivit alltmer skeptisk till vår GPS (Garmin nüvi)
Litar inte på den en enda sekund! Senast när frugan var iväg med HB, vid Revsudden utanför Kalmar, sa hon åt "Ingrid" att hon skulle Hem!
Hade hon följt de instruktionerna hon fick, hade hon med största säkerhet irrat omkring på Öland än! Såvida inte den tjatiga tingesten i framrutan, hade bett henne köra ner i Östersjön.

Enda gången jag har lite förtroende för den, är när vi ska leta upp en adress, mack eller liknande.
På landsvägskörning är jag hellre utan! Den har försökt lura mig alltför många gånger. Det finns ju dessutom skyltar längs vägen.

Vill bara tillägga att jag är väldigt intresserad av GPS och tycker den är väldigt informativ och användbar i mycket, men inte att köra efter.
Fast det är en kul grej! :D
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Vänd vid nästa möjlighet!

Det budskap jag hör inte undantag jag provocerar medvetet :) och väljar en annan väg.

Jag kan alltid titta både kartor i detalj och som helhet på samma 10 tumms skärm - på een gang.

Papperskartor vad är det? :)

Jag kan planera på A3-format (22 tumms) i nästan alla målenheter - och i alla självvalda tydligen färger i motsats till Googles bleka färger.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

:)
Personligen har jag blivit alltmer skeptisk till vår GPS (Garmin nüvi)
Litar inte på den en enda sekund! Senast när frugan var iväg med HB, vid Revsudden utanför Kalmar, sa hon åt "Ingrid" att hon skulle Hem!
Hade hon följt de instruktionerna hon fick, hade hon med största säkerhet irrat omkring på Öland än! Såvida inte den tjatiga tingesten i framrutan, hade bett henne köra ner i Östersjön.

Enda gången jag har lite förtroende för den, är när vi ska leta upp en adress, mack eller liknande.
På landsvägskörning är jag hellre utan! Den har försökt lura mig alltför många gånger. Det finns ju dessutom skyltar längs vägen.

Vill bara tillägga att jag är väldigt intresserad av GPS och tycker den är väldigt informativ och användbar i mycket, men inte att köra efter.
Fast det är en kul grej! :D

Det här låter mest som ett typiskt användarfel, ni kanske inte använder den så mycket? Om man lär sig att använda de olika inställningarna som kortaste/snabbaste väg, undvikanden o.s.v. på rätt sätt är navigatorn ett mycket bra hjälpmedel, men det är viktigt att man kan hantera den rätt, annars hamnar man t.ex. lätt på små skogsvägar som kanske inte är så lämpliga för husbil. Sedan behöver man ju inte följa den slaviskt, om den säger att man skall svänga av på en liten skogsväg är det ju bara att köra vidare så ger den snart ett nytt förslag. Så använd den mycket så fungerar det bättre! :)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Hej...frun i huset här. LG är som de flesta män (generalisera??..japp). Jag personligen kan till det yttersta t o m glömma "kartis" hemma. Jag gillar att stanna bilen och fråga vägen, så många goa människor jag träffat under mina resor, såväl med bil som med husvagn och bil. Nu är det en ny era..husbil innehåller dator, tv, GPS...men jag kan ju om jag vill, ta min gamla golf och campa i skuffen och få lite av " that old feeling"".
//Mia :wub:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Visst är det roligt när man närmar sig en rondell och får beskedet att köra igenom en rondell om 800 meter. Väl framme kommer beskedet att köra igenom och välja den tredje avfarten som går käpprätt åt skogen.
Eller, när man plötsligt får beskedet "Gör en u-sväng nu!" och man ser att det är helt omöjligt och helt vansinnigt. Då inser man att varningstexten vid uppstarten har en poäng, man måste hela tiden tänka själv. Kan man inte det så är det bra med en vaken co-pilot.
V-backen ;)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

:)

Det här låter mest som ett typiskt användarfel, ni kanske inte använder den så mycket? Om man lär sig att använda de olika inställningarna som kortaste/snabbaste väg, undvikanden o.s.v. på rätt sätt är navigatorn ett mycket bra hjälpmedel, men det är viktigt att man kan hantera den rätt, annars hamnar man t.ex. lätt på små skogsvägar som kanske inte är så lämpliga för husbil. Sedan behöver man ju inte följa den slaviskt, om den säger att man skall svänga av på en liten skogsväg är det ju bara att köra vidare så ger den snart ett nytt förslag. Så använd den mycket så fungerar det bättre! :)

Har använt den massor, massor, massor och alltid samma resultat.
Intressant är när man startar den hemma som för en dryg vecka sen. Destinationen var Tosteberga. Hade vi följt den så vet jag ärligt talat inte när vi kommit fram eller ens om vi gjort det.
Den väljer vägar som inte är väg längre, avstängda vägar, vägar med bommar, cykelbanor, skogsvägar, den kan säga "sväng höger i nästa korsning" i en korsning som inte är en egentlig korsning. Särskilt om man avviker från rutten.
Den är i ärlighetens namn inte helt uppdaterad men den har varit likadan ända sen vi fick den.
Alla inställningar vi kan hitta har vi prövat och gett upp!

Jag har fick ett uppdrag av chefen, att försöka få den att visa vägen med talade instruktioner till, i mitt fall, brevlådor.
Jag lade in alla stopp längs rutten och det fungerade kanon - en bit. Sedan började den välja omvägar som aldrig hade accepterats! Vägar som jag inte ens tänkt tanken att köra. Åtskilliga mils omväg!

Nä, ärligt talat så minskar förtroendet för varje gång jag använder den.
Tacka vet jag Kartex och GPS - när det väl fungerar! Liksom när jag vill veta var hunden är! Då är det oslagbart! Men köra efter? Nää tack!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Lösning: klar skärmstorlek på nära avstånd.
Långa avsnitt i steg.
GPS hjärnor inte är alltför klok' i förhållande till människor - bara robotter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Med tanke på att ca 100.000 ruttberäkningar görs på en sträcka av 50 mil på under 1 sekund med en navigeringsapp i min iPad och dessutom med tre alternativa rutter så känner jag mig besegrad.

Det gäller förstås att ställa in den rätt med tex att undvika grusvägar. Kortaste väg kan också ställa till problem ibland, särskilt med en stor husbil.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Följ bara skylten Tout directions så löser det sig. Man hamnar någonstans man inte tänkt sig :)
Kör man efter GPS i norra Frankrike på gränsen till Tyskland så kan man få känna på hur det är att köra i gammla stridsvagnspår. 4-hjuls drift rekommenderas.

//Bosse
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Jag har kört genom de flesta större städer på mina semestrar med hjärtat i halsgropen och tomtom skrikandes kör hit kör dit.
Hade jag inte haft hjälp så tror jag knappast att jag kört in i centrala Rom t.ex å parkerat invid Centralstationen. TomTom ger ibland riktiga björtjänster där man ombedes köra någon dum omväg i onödan och det är bra att ha ett hum om det är rimligt. Men när det är 6 snabba svängar och filbyten i följd för att hamna på en gata som inte är enkelriktad ja då har navigatorn varit guld för att man efteråt fortfarande ska va vänner i bilen.
I Tyskland är navigatorn sådär tyskt ordnung uppdaterad å allt går perfekt medans i Italien ja där är det så som i italien att 50% säger emot det övriga 50.
Min lösning när TomTom skriker dumheter är att helt enkelt kasta tärning å chansa mha kompassnålen vad som nog är vettigt.
Jag har sett många fina byar på detta sätt ibland flera gånger när man kör fast i en cirkel
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Det skulle vara intressant att höra om någon har upplevt problem med navigeringsapparna till smartphones?

Sedan jag själv bytte från fast navigator för många år sedan har jag inte haft några större bekymmer, varken på hemmaplan eller på kontinenten. Inte ens genom Paris.

Kanske beror det på att kartorna uppdateras (gratis) flera gånger per år?
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Det räcker inte att köpa en GPS och sen tro att den ska lotsa rätt. Omvärlden förändras och GPS:en måste uppdateras.

Själv har jag en Garmin 3790T med europakartor, till den köpte jag numaps Lifetime. Detta gör att jag var tredje månad kan uppdatera kartorna via datorn utan ytterligare kostnad. Dessa uppdateringar kan göras så länge GPS:en finns till och är vid liv.

Lifetime-kortet kostade ca. 800 kr. Tyvärr kan kortet enbart användas till en GPS. Men för mig själv räcker det. / Per
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Lifetime-kortet kostade ca. 800 kr. Tyvärr kan kortet enbart användas till en GPS. Men för mig själv räcker det. / Per

För det priset får man en navigeringsapp inkl uppdateringar och pengar över. Dvs om man redan har en smartphone.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Jag har ingen smartphone. Ville bara påpeka vikten av att ens apparat (oavsett sort eller märke blir uppdaterat när verkligheten har förändrats. / Per
 
Toppen