• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vänd vid nästa möjlighet!

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Det räcker inte att köpa en GPS och sen tro att den ska lotsa rätt. Omvärlden förändras och GPS:en måste uppdateras.

Själv har jag en Garmin 3790T med europakartor, till den köpte jag numaps Lifetime. Detta gör att jag var tredje månad kan uppdatera kartorna via datorn utan ytterligare kostnad. Dessa uppdateringar kan göras så länge GPS:en finns till och är vid liv.

Lifetime-kortet kostade ca. 800 kr. Tyvärr kan kortet enbart användas till en GPS. Men för mig själv räcker det. / Per

Ja - och det är gratis att använda i hela Europa utan Internet-anslutning.
Var nöjd med din Garmin.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t53339/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t44759-20/#post392604
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Ja - och det är gratis att använda i hela Europa utan Internet-anslutning.
Var nöjd med din Garmin.

100% enig med dig bredo :) Smartphones er ok, men skal deres gps programmer vise noget der inta er i en alm. gps, kräver dom opkobling til nettet.

Ellers tyckar jeg, dom virker bra her i Sverige ( Google, Navigon, Copilot Premium Live, GPSmap Pro ) Den eneste hvor man kan tilföje egna poi, er GPSmap Pro.


Desuden har mange af dom in app köb , så inta alt er gratis i disse app's. När dom er udbredt lite mere, kanske dom så også vil tjene lite penge på kartuppdateringerne også.

Iphone brugere säger jo at dom også bruger Ipad :) läste den nye Iphone 4S koster nästen 9000,-kr :(:(:( er dom gået bananas, money makes Apple go around, och deres kunder fattigere :) men dom er bra på at hype deres produkter, så holder mig her til Galaxy S2 pris 4500,- en mere vettig pris, och kan det samme :)

Naaarj, jag holder mig også til min gamle garmin med billeder og tekster :) och vil jag på nettet kan jag bruge smartphone eller bärbar dator och betale ved kasse 1 :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Ja - och det är gratis att använda i hela Europa utan Internet-anslutning. Var nöjd med din Garmin.

Det behövs ingen Internetanslutning för att använda en navigeringsapp i en smartphone. Dataroaming är avaktiverad som defaultläge. Det har jag förklarat för dig ett antal gånger.

Det är bara om man vill utöka sökbegreppet med "Google Search" som man behöver vara uppkopplad, annars inte!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Ett försvar för Ingrid i vår Garmin.
Utan henne hade vi inte så lätt kommit rätt i Prag, Wien och Berlin under rusningtrafik.
Man kan verkligen lita på denna tjej, även om hon inte har det perfekta uttalet i alla lägen.Det har inte jag heller, så där är vi lika.

Roadglider
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Iphone brugere säger jo at dom også bruger Ipad :) läste den nye Iphone 4S koster nästen 9000,-kr :(:(:( er dom gået bananas, money makes Apple go around, och deres kunder fattigere :) men dom er bra på at hype deres produkter, så holder mig her til Galaxy S2 pris 4500,- en mere vettig pris, och kan det samme :)

En iPhone med abonnemang har samma pris som en Samsung Galaxy SII m.fl., dvs 0 kr.

Rätt skall vara rätt!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.780
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Ingen telefon har väl ett pris =0 Det är bara att man betalar via abonnemanget? :)
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Det behövs ingen Internetanslutning för att använda en navigeringsapp i en smartphone. Dataroaming är avaktiverad som defaultläge. Det har jag förklarat för dig ett antal gånger.

Det är bara om man vill utöka sökbegreppet med "Google Search" som man behöver vara uppkopplad, annars inte!

Promobil+ anvender nettet, til oplysningerne om pladsen
Vädret alt du önsker om destinationen, söges smartphonen på nettet.

Du lovpriser disse navigationsapper och andre app's, det er okay er også myckat glade for mine apps:) men mycket af disse kräver uppkobling til nettet, for at kunne udföre disse mirakler, kan godt väre kartet er på telefonen, men inta ALT det andet, och det er jo inta uväsentligt.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

En iPhone med abonnemang har samma pris som en Samsung Galaxy SII m.fl., dvs 0 kr.

Rätt skall vara rätt!

Min er inta låst til nogen udbyder, så derfor den pris jag nävnte.

Er smartphonen låst, kan man jo inta bytte SIMkort i utlandet, och bruge alle disse app's på semsteren :):)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Promobil+ anvender nettet, til oplysningerne om pladsen

Promobil Mobil Life + kan användas offline, dvs du behöver inte vara uppkopplad till Internet.

"Save on expensive roaming charges when abroad with the integrated offline card. Your campervan areas are also displayed without an internet connection.
As if that wasn't enough: with the interface to the navigation app provided by Navigon you are able to enter your campervan area directly as a location - one click and your journey can begin."


Detta gäller också iGO Primo, Navigon, Sygic och säkert många fler.
Även Google Maps Navigation kan man ladda ned i förväg (10 kartor) eller uppdateras kontinuerligt via WiFi när man befinner sig utomlands.

Om man avaktiverar sin dataroaming innan man reser utomlands behöver man inte vara rädd för dryga datakostnader!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Min er inta låst til nogen udbyder, så derfor den pris jag nävnte.

Er smartphonen låst, kan man jo inta bytte SIMkort i utlandet, och bruge alle disse app's på semsteren :):)

Priset på iPhone 4S är inte satt ännu men kommer att kosta som den gamla. 4775 kr olåst.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Promobil Mobil Life + kan användas offline, dvs du behöver inte vara uppkopplad till Internet.

"Save on expensive roaming charges when abroad with the integrated offline card. Your campervan areas are also displayed without an internet connection.
As if that wasn't enough: with the interface to the navigation app provided by Navigon you are able to enter your campervan area directly as a location - one click and your journey can begin."

Detta gäller också iGO Primo, Navigon, Sygic och säkert många fler.
Även Google Maps Navigation kan man ladda ned i förväg (10 kartor) eller uppdateras kontinuerligt via WiFi när man befinner sig utomlands.

Om man avaktiverar sin dataroaming innan man reser utomlands behöver man inte vara rädd för dryga datakostnader!


Så er vi enige :) man kan bare navigerer til pladsen uten uppkobling, inta se alt der står om pladsen eller et billed, eller vädret uten uppkobling til nettet.

Derfor jag tycker Garmin er bra, alt i Gps'en også billed och tekster uten uppkobling :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Ingen telefon har väl ett pris =0 Det är bara att man betalar via abonnemanget? :)

Visst är det så!

Min iPhone 4 kostar 299 kr/mån i 2 år, varav 100 x 24 = 2400 kr för telefonen. Upplåsningen kostar 350 kr.

Jag är starkt emot att operatörerna låser sina telefoner men i detta fallet tog jag obehaget för att komma billigare undan.

Abonnemanget är på 10 GB/månad och telefonen kan användas som modem (Internetdelning).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Derfor jag tycker Garmin er bra, alt i Gps'en også billed och tekster uten uppkobling :)

Jag tycker att dina filer är förträffliga här hemma där ställplatsbegreppet inte är vanligt och där Promobil m.fl. inte funkar så bra.

På kontinenten funkar Promobil bättre, med mycket mer strukturerad information.

Dessa bilder från Promobil är framtagna offline på min iPhone. På iPad blir de snyggare.:

IMG_1222.jpgIMG_1223.jpgIMG_1224.jpg

Detta har jag försökt att förklara i snart ett år, tydligen är jag urdålig som pedagog!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

............................................................Detta har jag försökt att förklara i snart ett år, tydligen är jag urdålig som pedagog!

Ja och vi är några dåliga elever för dina produkter :spinny:.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Vänd vid nästa möjlighet!

Det budskap jag hör inte undantag jag provocerar medvetet :) och väljar en annan väg.

Jag kan alltid titta både kartor i detalj och som helhet på samma 10 tumms skärm - på een gang.

Papperskartor vad är det? :)

Jag kan planera på A3-format (22 tumms) i nästan alla målenheter - och i alla självvalda tydligen färger i motsats till Googles bleka färger.


På höglandet i Småland får ambulansförarna bara ta hjälp av gps:n som extra hjälpmedel för att hitta på skogsvägarna. I första hand är det kartboken som ska gälla, slår chefen för ambulanserna fast. GP.se

//Bosse
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Det räcker inte att köpa en GPS och sen tro att den ska lotsa rätt. Omvärlden förändras och GPS:en måste uppdateras.

Själv har jag en Garmin 3790T med europakartor, till den köpte jag numaps Lifetime. Detta gör att jag var tredje månad kan uppdatera kartorna via datorn utan ytterligare kostnad. Dessa uppdateringar kan göras så länge GPS:en finns till och är vid liv.

Lifetime-kortet kostade ca. 800 kr. Tyvärr kan kortet enbart användas till en GPS. Men för mig själv räcker det. / Per

Det är ju jättekonstigt att vi hittade rätt och dessutom kommit hem igen från vår Europa-resa. Vår GPS är 3år och aldrig uppdaterad. Visst påstår GPS:en ibland att det är en korsning och sen kommer det en rondell....men vi brukar klara det ändå.

Och ibland visar den att vi är vid sidan av vägen......då är vägen nybyggd. Då brukar vi chansa på att bara fortsätta på den nya vägen tills man kommer in på den gamla vanliga vägen igen, svårare än så är det inte.

Jag föredrar med andra ord att låta bli dyra uppdateringar och istället byta GPS:en oftare.
 
Toppen