• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förrädisk GPS.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Du ser på GPS-en var bilen befinner sig i ett begränsat område. Du ser vilken väg du ska välja för att komma till ditt mål. Men var någonstans i landet är du?

Vi körde genom Österrike från Graz till Tyskland för ett par år sedan. En för oss ny väg över Alperna. GPS-en ledde oss rätt. Vi kom till städer där vi aldrig varit förut, som Burghausen, Regensburg och Bamberg.

Först nu efteråt har jag kommit på att vår lokalkännedom var väldigt begränsad då eftersom vi inte riktigt visste var i Tyskland vi befann oss; vi kunde alltså inte relatera till omkringliggande områden som man kan göra på en stor papperskarta.

Detta är en brist, tycker jag, nästan lite kusligt! I fortsättningen kommer vi alltid att ha en riktig papperskarta framme för att vi ska kunna veta exakt var i Europa vi befinner oss!

Känns detta igen? Synpunkter?

Jappe
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Förrädisk GPS.

Nej, jag brukar zooma ut och in efter behov. Vi kan se från hela Europa och ner till 5 m. Landgränserna är utmärkta med gråa linjer.

Självklart har vi även vägatlas i bilen men den används av Co-piloten.

Nu finns det ju GPSer från 150:- till 150.000:-. De sistnämnda sitter i flygplan men de innehåller även flygledningsradarn. Se appen "Flightradar"
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Förrädisk GPS.

Brukar alltid både köra papperskarta parallellt med navigatorn.

Upplever att man får en mycket bättre överblick. Ett beteende som är invant från navigering på sjön.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Förrädisk GPS.

Du ser på GPS-en var bilen befinner sig i ett begränsat område. Du ser vilken väg du ska välja för att komma till ditt mål. Men var någonstans i landet är du?

Vi körde genom Österrike från Graz till Tyskland för ett par år sedan. En för oss ny väg över Alperna. GPS-en ledde oss rätt. Vi kom till städer där vi aldrig varit förut, som Burghausen, Regensburg och Bamberg.

Först nu efteråt har jag kommit på att vår lokalkännedom var väldigt begränsad då eftersom vi inte riktigt visste var i Tyskland vi befann oss; vi kunde alltså inte relatera till omkringliggande områden som man kan göra på en stor papperskarta.

Detta är en brist, tycker jag, nästan lite kusligt! I fortsättningen kommer vi alltid att ha en riktig papperskarta framme för att vi ska kunna veta exakt var i Europa vi befinner oss!

Känns detta igen? Synpunkter?

Jappe
Nej det har vi ikke kendt til siden 2002.
Vi har brugt 10 - 15 " skjerme - inget problem ;)
Selv i de mest kystlinie fattige områder er overskueligheden optimal.

Har nogen brugt et 5" papper kart til navigation - og bladre mellem fjern kart och nær kart - :twitcy:.
I våra bokhyllor är delvis topografiska kartboker - inte mindre än 15 " - beräknats för ett normalt läsavstånd på mindre än 50 centimeter.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Förrädisk GPS.

Hej!

Du har helt rätt. Ungefär som att läsa tidningen på nätet mot en hederlig papperstidning.
Vi brukar dock i teknikens tidevarv använda oss av AutoRoute för att få en viss överblick och Garmin för finliret!
Papperskartor tillgängliga i bilen!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förrädisk GPS.

Det kanske är dags att skaffa in iPad? Då ser du omgivningarna med höjdskillnader, sjöar och orter på längre avstånd.

bild-760468.PNG


Att du även kan läsa dagstidningen i något förminskat pappersformat gör inte saken sämre.



Eller som jag gör nu, sitter på altanen efter en dust med gräsklipparen och skriver på detta forum.

Här ser du resultatet!

YouTube - ‪Baksidan‬‏

Taget och inlagt med min iPad.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Förrädisk GPS.

Det kanske är dags att skaffa in iPad? Då ser du omgivningarna med höjdskillnader, sjöar och orter på längre avstånd.

Att du även kan läsa dagstidningen i något förminskat pappersformat gör inte saken sämre.

Eller som jag gör nu, sitter på altanen efter en dust med gräsklipparen och skriver på detta forum.

hej Anders.
Skjermen 10" ( iPad / notebook PC )kan vi ikke blive uenige om - avhengig av lese afstand. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Förrädisk GPS.

Vi kör Microsofts Mappoint i en 12" laptop och använder TomTom endast som backup och komplement. Har gjort så i tre år och slängt ut alla papperskartor och kartböcker. Med trådlös mus rör man sig över hela Europa och scrollar in och ut efter behov, enklare och snabbare än att vika och prassla med papperskartor. GPSdongel ligger på taket.
När vi har internetuppkoppling, vilket vi har kontinuerlig till ca.80%, använder vi även ViaMichelin för att välja lämpliga/alternativa vägar. ViaMichelins digitala kartor är, i min mening, de bäst uppdaterade. Bättre, tydligare och noggranare än alla papperskartor tillsammans.
Svar: Nej, sedan tre år tillbaka känner jag inte igen ditt "problem"! :)
Hälsningar
Julian
PS Google Earth används också flitigt men mest i planeringssyfte. DS
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Förrädisk GPS.

Om det var at titta på tidningen, kan jag använda min 22" skjerm i hus-delen.
Den liten notebook PC kan anvenda internettet såvel som det digitale TV signal.
Et klick på mange videoer, lagret i laptoppen, er också möjligen.

Också med en genomgång av nästa dags åka ( ingen GPS överraskningar ) på kart med länker och Internet-baserad information om sevärdheter, - surfa gemensamt fron soffan.

22 tums skjermen er at placere på spisbordet, sängens fotända och foran sofagruppen.

TV och radio er med separate fjärrkontroll.

Egentligen inte mycket annorlunda än hemma - är det så komplicerat. ;)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Förrädisk GPS.

Att förlora nöjet att studera en vanlig kartbok i skala 1:200 000, sittande under markisen på kvällen och kolla vart kosan ska styras nästa dag vill jag inte försaka. Överblick och att direkt genom kartsymbolen se storlek på orter slår alla navigeringssystem i elektronikens förlovade tid. Överraskningsmomenten när man ibland hittar fantastiska upplevelser, ibland bara skrattar man åt eländet man hamnar i, det är ju kryddan i semesterlivet. Med kartboken får jag en helt annan känsla av var jag befinner mig i världen. Gps:en använder vi mest för att hitta i städer eller till specifika adresser som t.ex. ställplatser. Har nästa en halv hyllmeter av kartor hopsamlade under många år. Nästan alla har anteckningar av olika slag som gör att minnet återkommer om platser och händelser långt tillbaka i tiden. Semester för oss är inte att komma till målet rakt och fint, ibland kommer vi inte till målet alls utan kör vilse i spenaten och hittat fantastiska upplevelser. Nej jag vill inte ha en massa datamanicker som mest bara krånglar och skapar frustration när jag inte får dom att funka som är tänkt. Tur för dataindustrin att vi alla är olika, var och en får ha det på sitt sätt. Jag hyllar fortfarande tesen "less is moore" särskilt på semesterresor.
Ove.G
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Förrädisk GPS.

Skönt att ha ett val och låt din intuition får en chans -
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/364471
När du har tid för dig, kommer en omväg ofta bli en genväg till bra överraskande äventyr och erfarenheter.

Om du visste dit liv i förväg eller om det var planerat, vär var da glädjen ? :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förrädisk GPS.

Nej jag vill inte ha en massa datamanicker som mest bara krånglar och skapar frustration när jag inte får dom att funka som är tänkt.

För mig är det tvärtom!

Hade jag inte haft navigatorn så hade jag aldrig hittat vägar lite vid sidan om turiststråken som har det där lilla extra. Nu vågar jag lita på att det går att komma fram.

Jag har naturligtvis ställt in navigatorn på "undvik grusvägar" och oftast "undvik motorvägar".

Naturligtvis måste man lära sig "datamanickerna" på hemmaplan innan det blir skarpt läge.

PS! Den där Jappe är en mästare på att öppna trådar som skapar debatt!
 
Senast ändrad:

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Förrädisk GPS.

Går inte fullt ut att lita på GPS:n, ny papperskarta eller annat uppdaterat material behövs som komplement. Senast i Stockholm för några veckor sedan; följar GPS:n till en ställplats, koordinaterna felaktigt inställda (HBK:s ställplatslista) vilket ledde oss fel. Hade vi följt instruktion från ställplatsens hemsida hade vi kommit rätt direkt. Mänskligt fel som GPS:n inte kan lastas för, dock ett fel som kan inträffa och som man måste beakta.

Annat tillfälle på samma resa; GPS:n vill leda oss rakt fram genom ett trafiksystem medan skyltarna vid vägen säger ta av till höger. Jag bestämmer mig för att lita på GPS:n. Först när jag passerat systemet kommer den på att jag skulle svängt av såsom skyltarna angav. Trafiksystemet i fråga var inte nybyggt eller nyligen ändrat och GPS:ens karta var bara några månader gammal. En rutinerad co-pilot med ny papperskarta i passagerarstolen är guld värd i sådana situationer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förrädisk GPS.

Går inte fullt ut att lita på GPS:n, ny papperskarta eller annat uppdaterat material behövs som komplement. Senast i Stockholm för några veckor sedan; följar GPS:n till en ställplats, koordinaterna felaktigt inställda (HBK:s ställplatslista) vilket ledde oss fel. Hade vi följt instruktion från ställplatsens hemsida hade vi kommit rätt direkt. Mänskligt fel som GPS:n inte kan lastas för, dock ett fel som kan inträffa och som man måste beakta.

Man kan också vända på resonemanget!

Om man letar ställplatser med Bordatlas är risken stor att den är nedlagd, om du kör efter Promobil Mobil Life + är chansen betydligt större att du hamnar rätt eftersom den är betydligt lättare att hålla uppdaterad än en pappersupplaga.

Kartor i appar till smartphones uppdateras flera gånger om året, kartorna i en kartbok är gamla redan vid utgivningstillfället.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Förrädisk GPS.

Håller helt med dig Jappe!
När vi letade efter Norrebrohamn i påskas, höll jag på att få "spunk"! Jag såg ju inte var vi var. Och Norrebrohamn fanns inte som adress.
Hädanefter kommer min handdator med Gröna Kartan finnas med i bilen när vi ska någonstans! Den visar var jag är men inte var jag ska, vilket faktiskt räcker för mig.
Och givetvis en bra kartbok! Jag är sån att jag kan finna ett stort nöje i att bara sitta och läsa en karta hemma i soffan :oops:. Så knäpp är jag :D.

Jag gillar GPS men till en viss gräns. Glömmer aldrig när två olika utländska lastbilar vid två olika tillfällen stannade och frågade efter en firma. "Den ska vara här!".
"Ja", sa jag "Men du är i fel by! Kör 25 km norrut så hittar du rätt!"
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Förrädisk GPS.

Jag har minst en hyllmeter med gamla kort, atlas, kartböcker och en stor hög med sjökort. Allt är inaktuellt i denna föränderliga värld och kommer endast till nytta som värme till hösten. Med MapPoint och Michelin har jag alltid aktuella uppgifter i hele Europa. I MapPoint finns dessutom småvägar och stigar som överhuvudtaget inte finns i kartböcker.
Man skall inte hålla fast för länge vid gamla vanor och rutiner, då åldras man fortare! :)
Jag tar till mig nya tekniker efter egen/bästa förmåga, det är väl därför jag känner mig så ung!:rolleyes:
Julian
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Förrädisk GPS.

Man kan också vända på resonemanget!

Om man letar ställplatser med Bordatlas är risken stor att den är nedlagd, om du kör efter Promobil Mobil Life + är chansen betydligt större att du hamnar rätt eftersom den är betydligt lättare att hålla uppdaterad än en pappersupplaga.

Kartor i appar till smartphones uppdateras flera gånger om året, kartorna i en kartbok är gamla redan vid utgivningstillfället.


Absolut, frågan för mig är inte GPS eller papper utan GPS och papper. Eller snarare iPhone, GPS och papper!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Förrädisk GPS.

Her er et par grunde til at jeg anvender laptop kart.
Kan nogen anden kort anvende bedre detaljeret kort i følgende størrelser:
1: 2.000.000 (screenshot) - 1:980.000 - 1:490.000 - - - - - 1:2.600.
( Jappe's rejse fra Graz til Bamberg )
Route66total.jpg,ARtotal.jpg

Finns noen bättre - da vis mig.

Elektroniske kort bliver oftere opdateret end papper kart.
Elektroniske informationer, POI til hemsider, kan være opdateret hver måned.
Titta länker i min signatur.
:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förrädisk GPS.

Kolossalt förvirrande när namn på länder och städer delvis är på engelska även utanför England! Nonchalant av kartutgivaren!

Jag minns en gång när jag skulle åka tåg från Rom till Frankfurt. Det tog en halvtimme innan biljettförsäljaren begrep att jag ville ha en biljett till Frankfurt. När poletten äntligen ramlade ner sken han upp och utbrast "Aha, Franceforte".

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen