• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Självklart, så skulle han "kasta sin bil" ut i vägrenen, så att alla andra idioter också lär sig, att om man påbörjar en omkörning, så flyttar sig den omkörda bilen om det skulle uppstå en situation.
Personligen tycker jag, att om jag vill göra en omkörning, så kan jag inte förutsätta att den jag kör om kommer att flytta på sig, utan jag gör en bedömning att jag kan köra om utan risk i mötande körfält.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Jag var ett tag inne på kameraköp och följde med intresse de trådar där erfarenheter utbyttes. Jag kom dock fram till att det i mitt fall mer är möjligen en pryl nice to have but no need.

Att filma en eventuell trafikincident för att klarlägga min eller annans eventuella oskuld.... nja

Att filma vägen jag far fram på... för att sedan i efterhand återuppleva... nja
En eventuell trafikincident är väl kanske det viktigaste, vi har nu många exempel på bilar som försökt frontalkrocka med oss. Dessutom har vi en snutt när vi höll på att ställa till det i en fransk rondell, kunde gått åt skogen.
vlcsnap-2013-10-21-19h51m01s103.jpg
För att i efterhand uppleva, både nja och tja. Trevliga och vackra vägavsnitt ok. Problemet är att jag blir åksjuk när jag ser mina snuttar:mad:
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Brogu,
Ja...franska rondeller har man ju en viss erfarenhet av. Körde förra våren en parallell väg till motorvägen....främst av ren snålhet...., men jag pallade inte till slut. Inte på grund av alla rondeller var 600:e meter....utan på grund av rösten i min navigator. Inte nog med att rösten varnar 500m före och strax innan utan också hur att lämna rondellen. Rösten gick heeeela tiden. Visst...jag hade kunnat stänga av eller sänka ljudet, men valde istället att styra upp på betalvägen raskt. Lite från ämnet...sorry
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Om man ska försöka sammanfatta den här tråden. Kör man inte 140 Km / timma på en 90 väg, då ska man hålla sig på vägrenen, för att inte förorsaka någon olycka och hindra de som vill köra fortare på väg till sjukhus med en havande kvinna. Här måste födas massor av barn i Sverige med tanke på alla livsfarliga omkörningar som sker.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

I detta fallet var det med 100% säkerhet att dom inte skulle till sjukhuset för då skulle dom kört mot Uppsala och inte från Uppsala.
Tänkte på närheten till Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Sen oavsett hur bråttom man har kan man inte räkna med att alla bilar framför kastar sig ut på vägrenen likaså att mötande skall också köra ut på vägrenen.
Omkörningen måste ju ske säkert oavsett hur bråttom man har.
Givetvis gör man ju allt för att förhindra olyckor.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

"TV-kameror, andra optisk-elektroniska
instrument och därmed jämförbara utrustningar
som är uppsatta så att de, utan att
manövreras på platsen, kan användas för
personövervakning "

En "dash camera" manövereras på platsen antingen genom att manuellt sätta på den eller genom att slå på tändningen.
Lagen gäller fast monterade övervakningskameror som filmar 24 timmar om dygnet utan någon påverkan alls.

Av mitt tidigare inlägg med länk framgår att jurister och datainspektion inte synes vara säkra och att det sannolikt erfordras ett rättsfall med prejudicerande dom....innan vi med bestämdhet vet. En sak är dock säker...jag vet inte.:)
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Om man ska försöka sammanfatta den här tråden. Kör man inte 140 Km / timma på en 90 väg, då ska man hålla sig på vägrenen, för att inte förorsaka någon olycka och hindra de som vill köra fortare på väg till sjukhus med en havande kvinna. Här måste födas massor av barn i Sverige med tanke på alla livsfarliga omkörningar som sker.

Tröttsamt med trångsynthet , jag har läst igenom alla inlägg och inte
ett enda innehåller denna text :confused:
Rädslan att hjälpa till i trafiken är tydligen ett fallos-nederlag och
man har ingen förståelse alls att ens för försöka , då man har rätten på
sin sida.
Varför ska man håna folk som vill hjälpa till?

Men är man livrädd för att släppa förbi någon då man ser spöken överallt , ja då ska man ju självklart gärna slicka mittremsan.
Tror någon endaste en här att vi kan fostra idioterna som kör om på fel ställen?

Jag tar ett av mina tidigare inlägg igen , gjorde jag fel :confused::confused::confused::confused:
(Märk väl, jag kastade inte mig åt höger).

En morgon fick jag en bakom mig som körde totalt jävla vansinnigt , han var på väg att köra om trotts att mötande trafik inte låg mer än ett par 100m framför, mörkt och ingen väggren.
Jag slog på varningsblinkersen, sakta de ner och stannade vid en utfart för att släppa förbi.
Personen var förmodligen hög på preparat , men jag kanske rädda några mötandes liv genom mitt agerande , tror någon annan här något annat?

Sista jag har att säga i den här debatten , FÖRSÖK i allafall :yes:
 
F

F.d. 52958

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Du har uppenbarligen inte förstått frågan ! Titta en gång till på filmen o titta vad den mötande lastbilen gör för åtgärd, o vilken fråga Bengt Åke ställt, Ingen har svarat på frågan !
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Lastbilsföraren vidtog ingen åtgärd, förmodligen för att han såg att bilen skulle hinna förbi, ingen stor marginal men ändå

Men frågan var ju "Vad gjordes fel med tanke på varningsblinkersen ?"
Det finns några förslag men det är ju inte säkert att det betydde att något var fel. Kanske tackade föraren gudarna för att han kom förbi oskadd.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Tröttsamt med trångsynthet , jag har läst igenom alla inlägg och inte
ett enda innehåller denna text :confused:
Rädslan att hjälpa till i trafiken är tydligen ett fallos-nederlag och
man har ingen förståelse alls att ens för försöka , då man har rätten på
sin sida.
Varför ska man håna folk som vill hjälpa till?

Men är man livrädd för att släppa förbi någon då man ser spöken överallt , ja då ska man ju självklart gärna slicka mittremsan.
Tror någon endaste en här att vi kan fostra idioterna som kör om på fel ställen?

Jag tar ett av mina tidigare inlägg igen , gjorde jag fel :confused::confused::confused::confused:
(Märk väl, jag kastade inte mig åt höger).

En morgon fick jag en bakom mig som körde totalt jävla vansinnigt , han var på väg att köra om trotts att mötande trafik inte låg mer än ett par 100m framför, mörkt och ingen väggren.
Jag slog på varningsblinkersen, sakta de ner och stannade vid en utfart för att släppa förbi.
Personen var förmodligen hög på preparat , men jag kanske rädda några mötandes liv genom mitt agerande , tror någon annan här något annat?

Sista jag har att säga i den här debatten , FÖRSÖK i allafall :yes:


Som jag skrev så tittar jag rätt ofta i backspeglarna men den dök upp som blixt från klar himmel och givetvis använder jag vägrenen då jag har möjlighet.
Och den bilisten oavsett hur bråttom man har måste man göra säkra omkörningar och inte räkna med att andra väjer eftersom dom kanske inte ser honom.
Men vem vet kan ju även vara rattfyllo eller drogpåverkad så omdömet inte var närvarande.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Som jag skrev så tittar jag rätt ofta i backspeglarna men den dök upp som blixt från klar himmel och givetvis använder jag vägrenen då jag har möjlighet.
Och den bilisten oavsett hur bråttom man har måste man göra säkra omkörningar och inte räkna med att andra väjer eftersom dom kanske inte ser honom.
Men vem vet kan ju även vara rattfyllo eller drogpåverkad så omdömet inte var närvarande.

Texten var inte avsedd för dig :yes:
Jag såg i filmen, att du gjorde det du kunde.

Och nu ska jag berätta varför jag tar så hårt på denna ståndpunkt.
För ett par år sedan tog jag och ett par kollegor en fika på OkQ8 i Kungsängen, då plötsligt en kvinna kom inrusande och frågade var hon var?
Det visade sej att hennes 2åriga dotter hade slutat att andas och dom behövde tala om för ambulansen var dom var.
Om dom hade valt att köra vidare i stället och hamnat bakom någon av alla här som väljer sin rätt att inte gå ut i väggrenen , så hade inte jag vilja leva i den visheten.
Nu var det här ett på 100 miljoner ,men lik förbannat så hände detta.

Det betyder inte att man ska kasta sig åt sidan , utan att man FÖRSÖKER hjälpa till.
Min styvfar (gammal lastbilschaffis) hävdade alltid sin rätt att inte behöva gå ut i vägrenen , då folk körde över hastighetsbegränsningen.
HAN VILLE JU LÄRA DOM ATT INTE KÖRA FÖR FORT!
Efter min berättelse ,hjälper även han till.
Nästa gång kan det vara ert barn eller barnbarn.

Gör ni det ni kan så är det bra nog :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Hur som helst, även om det kommer ett utryckningsfordon med blåljus så är det "jag" som avgör när och var det är lämpligt att lämna plats. (eller)?
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Hur som helst, även om det kommer ett utryckningsfordon med blåljus så är det "jag" som avgör när och var det är lämpligt att lämna plats. (eller)?

SJÄLVKLART.
Bara du har viljan så räcker det bra :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Givetvis gör också jag allt för att undvika olyckor. Det tror jag alla nycktra förare gör. Det som dock är bra trist är alla som far fram som vildar i trafiken och riskerar både eget och andras liv. När dessa vildar sedan visar att jag borde riskerat mitt och andras liv genom olämplig vägrenskörning bara för att de skall vinna några sekunder så blir jag ledsen och arg.
Min bedömning styr min körning och då försöker jag att efter bästa förmåga undvika olyckor både för andra och min familj.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

När jag gick i körskola (vänstertrafikstiden) då fick man läras sig att ge omkörningssignal med ljusblink, uppfattade man den signalen i backspegeln (sedermera backspeglarna!) så skulle man sakta ner och hålla åt sidan...Gäller inte den tillämpningen i dag? (och i morgon!). Förresten finns det ingen blinkers på de nya bilarna, eller är det bara färskingar som inte har kännedom om att blinkers skall användas vid ändring av färdriktning och detta i god tid?
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

I dag får man välja till blinkers , brukar göras efter att man valt till lättmetallsfälgarna :swoon:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Igen skugga över B-Å den vägrenen ser inte kul ut den hade inte jag kört ut i .Att Volvon blinkar med varningsblinkersen betyder att han el hon tycker att B-Å är en idiot som inte kan flytta sig
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Många efterkloka åsikter:cool:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Igen skugga över B-Å den vägrenen ser inte kul ut den hade inte jag kört ut i .Att Volvon blinkar med varningsblinkersen betyder att han el hon tycker att B-Å är en idiot som inte kan flytta sig


Det stämmer för den tanken fick jag med att "idioten" Linder i husbilen skulle flytta på sig bums men vägrenen var inte kul för jag körde ut på den när nästa bil (BMW) skulle om 15-20 sek efter Volvon och den höll samma fart som mej så den kom 100 meter före mej till avfarten i Enköping .

Men som jag skrev Volvon han jag aldrig se i backspeglarna , den dök upp lika fort som vissa bilar på autobahn ....
 
Toppen