• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Busskuren?

Synes vara tom, men naturligtvis måste den vägas in i mitt reptilsnabba beslut

Busskuren är placerad vid sidan av vägrenen och självklart ska du inte blåsa förbi den i 90 km/h med HELA DIN BIL I VÄGRENEN...., MEN


För att "säkra" den omdömeslösa påbörjade omkörningen räcker det med att placera högra hjulen en bit in (0,5m?) på vägrenen, ev sakta farten och därmed kanske också undvika frontalkrockar, detta utan att du kommer särskilt mycket närmre busskuren.

Någon skrev att detta var den konstigaste av trådar han läst. Det tycker inte jag....Detta är ett vanligt förekommande trafikexempel ur verkligheten och svaren i tråden visar på hur olika vi är...MEN vi borde kunna diskutera trafikexemplet utan att ta heder av varandra, be folk lämna in sina körkort etc.

Varför borde vi det? Jo för att de flesta av oss har levt halva livet eller mer och borde därför ha ryggsäcken full med vishet och respekt för andras kunskaper och åsikter.

Nä...den konstigaste tråden kommer jag nog anse vara den tråden där alla uttrycker sig hövligt och respekterar andras åsikter och på så sätt för debatten framåt.
Tror ni den tråden kommer inträffa?
 

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

hej. varningsblinkersen kan i detta fallet vara ett tack !

då det är lite knepigt på nya bilar att blinka en gång åt vänster höger.

då blir det dubbelblink vv-hh.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Min åsikt och jag skulle sannolikt ha handlat därefter....

... några sekunder ut med högerhjulen i vägrenen räcker för att "säkra" den omdömeslösa omkörningen.

Tur isåfall att man inte mötte rullskidåkaren som var på väg tillbaka...
Se på vä sida på väggrenen i slutet av filmen. Tar upp hela väggrenen.

Tycker också att man skall släppa prestigen och hjälpa till för att undvika olyckor... men gränsen går om man själv skapar en ny.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Jag har cyklat till och från jobbet samt på semestrarna i hela mitt vuxna liv. I Ystad hade jag två mil till jobbet och i Visby hade jag en mil till jobbet. Men inte tusan kör jag ut på 90-vägar och hindrade trafiken där.

Värst är träningscyklister i Alperna. Hur kul är det att ligga efter dom i flera timmar, 10 km/h.

Så var det ju det där, vägen är till för alla så länge det inte finns något förbud. Eftersom du är så duktig och hänsynsfull när du kör är det inga problem att cykla på dina vägar. När du bodde i Ystad bodde jag också där och trafiken då är väl inte att jämföra med dagens. Idag när jag bor i Dalarna så vet du väl hur vägarna ser ut här uppe. Klart som korvspat att vi inte cyklar på 90 vägar om vi inte tvingas till det, vi cyklar på de vägarna som finns, tyvärr!
//Tommy
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Mycket hypotetiskt resonemang i tråden men troligen så har "rättsskiparna liknade problem när man skall avgöra vem som egentligen felade.
Av vad som har framkommit hittills så är Linder överhuvudtaget inte medveten om att det kommer en bakom som vill om. (kan möjligen vara fel)
Däremot tycker jag att den mötande trafiken definitivt borde ha koll på vad som ev. skulle kunna hände och gå ut på sin sida av vägrenen. Den varianten har nog flera praktiserat skulle jag misstänkas.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det gäller dock knappast för busshållplatsen där det kan dölja sig både barn och vuxna i väntkuren. Att köra i nittio på en busshållplats är nog att se som grov vårdslöshet i trafik vilket då medför stopp på fortsatt framförande av bil.

Om det handlar om att slippa orsaka en olycka så använder man vägrenen oavsett om det finns en busshållplats utanför vägrenen eller ej. Att man skulle bli fälld för grov vårdslöshet i trafik för att man räddar människor till livet genom att flytta på sig låter som ett tankefel. Tycker du skall sluta med att hota med sånt som du inte vet
//Åke
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Men snälla nån!

Om ni satt i mötande bilen, skulle ni inte då varit väldigt glad för att det blev lite mera plats, eller skulle ni välja en frontal krock?!????

Men snälla nån!

Den mötande har väl lika stor eller större möjlighet att själv hålla till sidan!

Lars
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Att bli omkörd innebär att man ska sänka farten och underlätta omkörningen.:yes:

Min farthållare har två lägen, ett för där det är möjligt att köra om och ett för där det inte går att köra om.

Nja Kent. Att bli omkörd i lagtexten innebär inte att man måste sänka farten.
Och detta med farthållare skulle ju falla helt om det vore på det viset. Farthållare är ett kanonbra redskap på våra husbilar. Men om det är en farlig omkörning som på filmen gör man allt för att undvika olycka vilket jag hoppas vi alla är inne på. Häggen i Umeå


Vilken eller vilka är dina skyldigheter när du blir omkörd? | Körkortsfrågor - Gratis frågor för att ta ditt körkort
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Om det handlar om att slippa orsaka en olycka så använder man vägrenen oavsett om det finns en busshållplats utanför vägrenen eller ej. Att man skulle bli fälld för grov vårdslöshet i trafik för att man räddar människor till livet genom att flytta på sig låter som ett tankefel. Tycker du skall sluta med att hota med sånt som du inte vet
//Åke
Att köra över busshållplatser i hög fart ger den följd jag beskriver och om du sedan har oturen att också köra över väntande busspassagerare blir säkert straffet också rejält.
Att resonera med försvarare av fartdårar ser jag inte längre som meningsfullt. Jag hoppas bara att du inte kör över några oskyldiga när du far fram på vägrenen över korsingar och busshållplatser mm. Hoppas dock att polisen uppmärksammar dyl framfart
så kanske det blir tid hemma i soffan för bot och bättring.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Märkligt ,vad mycket det talas om vems fel och vad för straff som skall utdelas till den skyldige.
Det största straffet för mig skulle vara att se folk skadas eller dö i trafiken p.g.a att jag hävdar min rätt, i stället för att försöka hjälpa till.
Håll ordentligt utkik bakåt så slipper vi massor av dessa dåraktiga
omkörningar.
Som exempel fick jag en morgon en bakom mig som körde totalt jävla vansinnigt , han var på väg att köra om trotts att mötande trafik inte låg mer än ett par 100m framför, mörkt och ingen väggren.
Jag slog på varningsblinkersen, sakta de ner och stannade vid en utfart för att släppa förbi.
Personen var förmodligen hög på preparat , men jag kanske rädda några mötandes liv genom mitt agerande , tror någon annan här något annat?
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Att köra över busshållplatser i hög fart ger den följd jag beskriver och om du sedan har oturen att också köra över väntande busspassagerare blir säkert straffet också rejält.
Att resonera med försvarare av fartdårar ser jag inte längre som meningsfullt. Jag hoppas bara att du inte kör över några oskyldiga när du far fram på vägrenen över korsingar och busshållplatser mm. Hoppas dock att polisen uppmärksammar dyl framfart
så kanske det blir tid hemma i soffan för bot och bättring.

Om du tittar på filmen så ligger busshållplatsen utanför vägrenen. I det här fallet handlar det om att underlätta en omkörning för att undvika en olycka. Trist med folk som inte vet vad dom snackar om.
Åke
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

En mormalt funtad förare hade väntat med omkörningen i typ 7 sek, då var det fritt från mötande trafik. Och han hade inte behövt reta upp sig i onödan. Tänk efter före, (omkörningen).:spinny:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Jag körde mellan Trollhättan och Lilla Edet för några år sedan. Vid ett backrön kör jag aldrig ut på vägrenen, det gjorde jag inte denna gången heller. Det kom en personbil och drog om mig och direkt ut på vägrenen för att visa mig. Bakom backrönet cyklade en äldre dam. Bilen som körde om mig gick nästan upp på två hjul och lyckades rädda livet på damen. Efter denna insidenten var det en bil som körde väldigt sakta, han blev nog väldigt chockad. Jag tror inte damen på cykeln uppfattade hur nära pärleporten hon var.
Jag tror denna bilisten fick sig en rejäl läxa.
Jag har denna bilden på den krängande bilen och den äldre damen med sin gråa långkappa, på näthinnan, så fort jag ser en cyklist på vägrenen.
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Är imponerad av alla om kan lagen till 100% och följer den till punkt och pricka. För min egen del har jag inga bekymmer med att gå åt sidan och sakta ner för att underlätta en omkörning. Det kanske finns en orsak till en försyndelse, ex: en förstföderska med en hispig gubbe eller ett sjukt barn som måste komma under vård snabbt. Vem är satt att döma?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Detta är sandlåda, lämnar tråden med viljan att undanröja frontalkrock om jag kan, hellre väja och få en bot än ta livet av någon oskyldig.

Tack till alla som vill hjälpas åt i trafiken, till paragrafryttare säger jag bara, hoppas ni slipper hamna i situationen och kanske kör ihjäl någon.

Så tycker jag.
 
Toppen