• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
I många fall då man ligger enligt laglig hastighet enligt GPS så vill många bilar köra om eller gärna köra över husbilen.
När det gäller vägrenskörning så visst kan jag släppa förbi men under vissa förutsättningar gör jag det inte.
Ex som i mörker samt om beläggningen är dålig och då det är lerigt och fuktigt på vägbanan.

På denna filmen hade vi nyss startat och Vägkamera var nyss påslagen så den hade inte funnit satelliterna men hastigheten var 90km/h enligt den andra Gpsen.

Vad gjordes fel med tanke på varningsblinkersen ?
http://m.youtube.com/watch?feature=c4-feed-u&v=XqaO8MtkObY
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Ulovlig, men bedre enn en jeg opplevde som i det han var inne i sporet foran meg stod på bremsen så det kom røyk opp fra dekkene. Heldigvis var det da fri bane forover såjeg kjørte om han igjen :D og før han var oppe i fart så kom svingene og jeg fortsatte i lovlig fart i følge skiltene.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Hur stort fel personen nu är gjorde, hade jag valt att släppa förbi honom genom att köra ut i vägrenen, hur hade du känt för de andra om de krockat?

Hur hade det gått för dig om de krockat?

Så tycker jag, jag förutsätter att du hade koll och såg bilen i backspegeln.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Problemet med att köra ut på vägrenen är att om man inte ser perfekt hur den ser ut, eller om någon eller något uppehållersig på den längre fram. Då är det ditt fel om du körpå eller väjjer ut i körbanan igen och därmed orsakar en olycka.

Som det ser ut på filmen så är det han som är vållande om något skulle hända, heller det än att jag kör på två fjortisar på moppe på vägrenen som ploppar fram ur intet..

Jag hade ringt Polisen direkt, när de stoppat bilen så hade de fått en kopia på filmen. Sådant beteende är inte OK någonstans. De som kör så verkar ju ha en dödslängtan, således borde de aldrig få körkort igen efter sådant beteende. Då de utgör en fara för oss andra.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det skulle kunnat bli en rejäl smäll med minst fyra bilar inblandade, och med 90 km/h en enorm förödelse.
När det gäller vägrenskörning, möjligen på slättland med flera bilar bakom som vill om men aldrig i skogsland.
På MC-tiden gällde så nära mittlinjen som möjligt vid mörkerkörning och helst mitt i körbanan för övrigt. Ett djur behöver bara ett par sekunder för att komma upp på vägen, tyvärr.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Jag tror han ber om ursäkt med blinken! :rolleyes:

Kommer ihåg den gamla parollen. "Vägrenskörning avgör jag!"
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Hej
Ett ganska klart fall av vårdslöshet i trafik. Vägrenen är inte en extra fil.
Den kan tillfälligt utnyttjas för att släppa förbi bakomvarande men bara om
den som gör det upplever att det är helt säkert. När man sedan skall ut igen gäller
väjningsplikt och det skall man också tänka på. Man bör ha fri sikt under hela den tid
man avser att köra på vägrenen dvs. inga kurvor backar el dyl. Att tvinga ut folk på
vägrenen är ett djäkla oskick och den som visar sitt missnöje för mig som på filmen
får "fingret". Jag använder vägrenen ibland men bara när jag bedömmer det som utan
risk för mig.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Huvudregeln är att visa hänsyn i trafiken.
Den första som brister i hänsyn här är den omkörande.

Men när omkörningen är ett faktum så bör man visa hänsyn och se till att minimera risken för en olycka. Dvs både de mötande och den omkörde borde köra åt sidan.

Men just i sådan här situationer så får man lite "taggarna utåt". Men mer korrekt hade nog varit att gå åt sidan och eventuellt lägga sig på signalhornet.


Rent lagmässigt så är det ju förbjudet att köra om någon då man har möte. I alla fall om man måste utnyttja motsatta körbanan. Så lagen borde straffa den omkörande.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Lite knepig situation, kamerabilen kör i 90km (på troligen 90 väg) man väntar sig inte en omkörning (raksträcka) med mötande bilar i sikte , vägrenen ser inte inte hävlig ut, den får bara användas av långsamgående trafik, det är klart man kanske skulle ha bromsat ner och släppt förbi p-bilen men !!!????
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Vägrenen på denna vägsträcka kör man inte ut på man inte är absolut tvungen den är att betrakta som tvättbräde, denna vägsträcka är annars utrustad med många fartkameror så omköraren har dubbel tur
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Om omkörande bilen frontalkrockat och utredande polis m.fl. undrat varför jag inte gick ut på vägrenen för att förhindra trafilkolycka? Vad skulle jag svarat då?
//Åke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Kanske att det gick så fort eller att det fanns hinder på vägrenen eller jag tittade inte i backspegeln just då eller att han kom väldigt snabbt och jag hann inte reagera eller Hur hade herr eller fru Polisen själv gjort? eller o.s.v. o.s.v.

Försvara inte buset!

Jappe
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Jag kan aldrig veta varför folk gör idiotiska saker i trafiken.
Det enda jag kan göra är att underlätta för folk som inte
använder den grå massan mellan öronen.
Det finns (väldigt få dock) situationer då folk har bråttom p.g.a att
ett barn t.e.x har fått en allergichock och måste snabbt till sjukhus.
Jag kan inte avgöra detta , enda jag kan göra är att försöka hjälpa den felande bilisten, i den mån det går.
Sedan avgör ju var och en hur denne vill göra.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Den tid man har på sig att fatta ett "rätt och riktigt" beslut är ju endast någon sekund eller mindre eftersom en bil vid 100 km/tim rör sig ca 25 meter, själv skulle jag inte ha en chans att fatta något beslut innan den beskrivna situationen är över.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det tar 1 sek. att säga Dagens Nyheter under den tiden hinner man styra undan eller bromsa. När det gäller att undvika trafikolycka skall man göra det som krävs. Nöd bryter lag. Man behöver inte fundera det är bara att styra undan.
//Åke
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Måste väl erkänna att man gör bort sig titt som tätt.
Detta passar väl inte in här bland eliten.....................
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det tar 1 sek. att säga Dagens Nyheter under den tiden hinner man styra undan eller bromsa. När det gäller att undvika trafikolycka skall man göra det som krävs. Nöd bryter lag. Man behöver inte fundera det är bara att styra undan.
//Åke

Det håller inte jag med om. Jag är inte redo att riskera mitt och min familjs liv för att rädda en som bär sig dåraktigt åt. Var och en får ta ansvar för sina handlingar.
Om det varit säkert att köra på vägrenen hade jag gjort det men här var det inte så.
Att tingas välja mellan den egna familjen och en dåre tar under en sekund för mig.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
978
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Den som kör om dig kör helt klart huvudlöst men annars är väl det här ganska typiskt bland många svenska bilister, släpp aldrig förbi någon eller lämna aldrig företräde för någon som vill komma ut från en sidogata. Vad hade du sagt om bilarna frontat?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det håller inte jag med om. Jag är inte redo att riskera mitt och min familjs liv för att rädda en som bär sig dåraktigt åt. Var och en får ta ansvar för sina handlingar.
Om det varit säkert att köra på vägrenen hade jag gjort det men här var det inte så.
Att tingas välja mellan den egna familjen och en dåre tar under en sekund för mig.

Problemet är ju att du och din familj hamnar i trafikolyckan om kollisionen sker snett framför dig? Bredare vägren än den på filmen har väl sällan setts? Hur det än går vid kollisionen är du inblandad med eller utan skuld och är därför skyldig att stanna.
//Åke
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Min åsikt och jag skulle sannolikt ha handlat därefter....

Kan jag förhindra en olycka så är det min förbannade skyldighet att göra det... oavsett hur mycket fel den omkörande har. Här gäller det att svälja stoltheten och rädda liv. Förutom att försöka rädda liv så ska jag kunna se mig själv i spegeln efteråt och kunna säga...jag gjorde vad jag kunde
Raksträcka och fri vägren... några sekunder ut med högerhjulen i vägrenen räcker för att "säkra" den omdömeslösa omkörningen.
 
Toppen