• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Här finns de som vanligt många experter, om ni tittar noga de första två sekunderna ser ni att det passeras en avfart till höger därefter dyker bilen upp efter någon sekund till, menar ni att man skulle kört på vägrenen förbi avfarten också?
Att under en långresa ha full koll på alla stollar i trafiken anser jag omöjligt men tycker väl att den mötande kanske hade bättre förutsättningar att hålla undan lite ha låg definitivt pyrt till.
Från en som likt pentti ej heller är felfri.

Lars
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Jag tillhör då undantaget som bekräftar regeln. Jag är felfri enligt 1§, särskilt det fetstilta: :)

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Den som inte frivilligt klarar detta skall omedelbart lämna in sitt körkort. :yes:

Tre exempel:

Blir jag omkörd så saktar jag farten och håller så långt ut till höger som möjligt med bibehållen säkerhet för mig själv och bilen.

Bildas det en kö bakom mig kör jag till sidan och släpper fram de som kör lite fortare.

Vid 2:1 väg håller jag 10-20 km/h under där det två filer och 5 km/h över där det är en fil.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det här var nog en av de tokigaste trådar jag läst på länge. Att man skall underlätta för en dåre som far fram utan minsta hänsyn själv köra på vägrenen förbi avfarter, busshållplatser mm är ju lika tokigt som den som körde den omkörande bilen. Det är inte underligt att det sker så mycket som det gör på vägarna. Felet här bar att det genomfördes en dåraktig omkörning som husbilföraren inte borde kunna förvänta sig. Att då påstå att han borde kört på vägrenen förbi avfarter och busshållplatser är ju rent dumt! Vad fn skulla han gjort om det stigit ut ett par skolbarn ur väntkuren? Kört över dem för att rädda fartdåren? Hur dum får man vara och ändå ha körkortet kvar?:(
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

En liknande händelse hände oss i Norge i sommras. Vi åkte på en smal kurvig och backig väg. Vi åkte så fort vi kunde ,ca 85km. Vi hade en stor lastbil bakom oss eller snarare en bit in i husbilen. I uppförsbackarna fick vi lite försprång men utför kom han igen. Jag letade efter en plats jag kunde köra in och släppa förbi lastbilen men det fanns inte någon plats. Plötsligt upptäcker jag i en utförsbacke att lastbilen kör om, trots att det kommer en mötande cylist och en bil med husvagn längre bort. Vi hade ett stup med träd till höger om oss så jag försökte bara att hålla mig lugn och styra. Jag bromsade sakta men jag var nog väldigt paralyserad då jag hade det stora ekipaget utanför sidorutan. Han började svänga in framför och då bromsade jag hårdare och min älskade fru skrek "nu dör vi". Plötligt small det till i sidan och backspegeln var borta. Släpet var så nära att spegeln fälldes fram. Nu slutade det för vår del lyckligt men vi stannade på nästa parkeringsficka i ett par timmar innan det kändes roligt att fortsätta. Nämnas bör att lastbilen inte var norskreggad utan från LTV.
Vi brukar kolla märket på spegelns utsida med jämna mellanrum och tycker naturligtvis att någon där uppe hjälpte oss den gången på Lofoten sommaren 2013.
Är nu i färd med att köpa en kamera till husbilen att ha i framrutan för att kunna dokumentera i alla fall.
Kör lungt på vägarna.

// Tommy
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Jag tillhör då undantaget som bekräftar regeln. Jag är felfri enligt 1§, särskilt det fetstilta: :)

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Den som inte frivilligt klarar detta skall omedelbart lämna in sitt körkort. :yes:

Tre exempel:

Blir jag omkörd så saktar jag farten och håller så långt ut till höger som möjligt med bibehållen säkerhet för mig själv och bilen.

Bildas det en kö bakom mig kör jag till sidan och släpper fram de som kör lite fortare.

Vid 2:1 väg håller jag 10-20 km/h under där det två filer och 5 km/h över där det är en fil.

Hur gör du om det inte finns någon väggren, tror att du skall fundera på ditt behov av körkort.
//Tommy
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Om omkörande bilen frontalkrockat och utredande polis m.fl. undrat varför jag inte gick ut på vägrenen för att förhindra trafilkolycka? Vad skulle jag svarat då?
//Åke

Den frågan får du aldrig, men den omkörande bilens förare får garanterat frågan varför han körde om trots möte.
//Tommy
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Tommy, nu fanns det ju en vägren och då bör man oavsett hjälpa till genom att gå ut åt höger, eller hur? Annars borde du själv överväga ditt körkortsinnehav!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Tommy, nu fanns det ju en vägren och då bör man oavsett hjälpa till genom att gå ut åt höger, eller hur? Annars borde du själv överväga ditt körkortsinnehav!

Tycker du på fullt allvar att man skall köra på vägrenen genom vägkorsningar och förbi busskurar för att underlätta för fartdårar? Vad skulle du gjort om det kommit ut två barn ur busskuren? Du borde ju helt klart aldrig fått ditt körkort om du tycker det är ok.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.784
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Uppfattar och hinner jag så gör jag allt för att inte en allvarlig olycka ska hända. Behöver jag och hinner så går jag ut några sekunder en bit ut i vägrenen om den är farbar och bromsar in oavsett vem jag tycker gör fel. Varningsblink kanske var en ursäkt. Man vet ju inte heller vad orsaken var att den omkörande gjorde på detta sätt. Det kan ju vara en stressad person med någon sjuk i bilen eller något annat som gjort personen tanklös. Kanske någon sjuk hemma eller liknande. Vi gör inte alltid som vi borde, varken i trafiken eller annars. Man hoppas att de runt om uppfattar situationen och rädda en de gånger man klantar sig.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Hur gör du om det inte finns någon väggren, tror att du skall fundera på ditt behov av körkort.
//Tommy

Då får jag skriva det igen. Denna gång lite större och med röd färg:

"Blir jag omkörd så saktar jag farten och håller så långt ut till höger som möjligt med bibehållen säkerhet för mig själv och bilen."

Mitt behov av körkort är solklart: Att framföra mitt fordon från A till B utan att skada människor, djur, natur och fordon. Jag är nog en av de få i landet som får behålla körkortet om vi skulle ta bort alla som hindrar och stör trafiken med sin självupptagna och självpåtagna roll som amatörpolis.

Jag vill förtydliga att jag tycker inte att Linders gjorde något fel i filmen. Var och en gör sina bedömningar.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Här finns de som vanligt många experter, om ni tittar noga de första två sekunderna ser ni att det passeras en avfart till höger därefter dyker bilen upp efter någon sekund till, menar ni att man skulle kört på vägrenen förbi avfarten också?
Att under en långresa ha full koll på alla stollar i trafiken anser jag omöjligt men tycker väl att den mötande kanske hade bättre förutsättningar att hålla undan lite ha låg definitivt pyrt till.
Från en som likt pentti ej heller är felfri.

Lars

Det är ingen avfart utan en korsning med stopplikt med full vägrensbredd. Där är det tillåtet att gå ut i normalfall och absolut vid fara.
//Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Den frågan får du aldrig, men den omkörande bilens förare får garanterat frågan varför han körde om trots möte.
//Tommy

Om du är inblandad och det är du, om det var ditt fordon som omkörande passerade vid olyckan. Med eller utan skuld oavsett vållande gäller Åliggande vid trafikolycka enl. Trafikförordningen
//Åke
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Men snälle Tommy, nu är du helt ute och cyklar!! Nu hoppar jag av tråden, det räcker nu med alla dumheter. Hjälp inte varandra i trafiken tycks vara ledtråden för många. Slut!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det är ingen avfart utan en korsning med stopplikt med full vägrensbredd. Där är det tillåtet att gå ut i normalfall och absolut vid fara.
//Åke

Det gäller dock knappast för busshållplatsen där det kan dölja sig både barn och vuxna i väntkuren. Att köra i nittio på en busshållplats är nog att se som grov vårdslöshet i trafik vilket då medför stopp på fortsatt framförande av bil.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Att bli omkörd innebär att man ska sänka farten och underlätta omkörningen.:yes:

Min farthållare har två lägen, ett för där det är möjligt att köra om och ett för där det inte går att köra om.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Men snälle Tommy, nu är du helt ute och cyklar!! Nu hoppar jag av tråden, det räcker nu med alla dumheter. Hjälp inte varandra i trafiken tycks vara ledtråden för många. Slut!

Där slog du huvudet på spiken !!! Åker vätternrundan varje år och en del andra cykellopp.
Kanske det är därför som jag inte vill köra på väggrenen med husbilen eller min personbil, eller vad tror du ???
Hur många gånger tror du inte det kommit "duktiga husbils- och husvagnförare" körande på väggrenen för att släppa fram snabbare ekipage. Det har varit obehagligt nära många gånger. En sak till Carsten! jag skall bekänna en sak, när jag suttit på cykeln och detta hänt mig så önskade jag att det var skottpengar på dessa bilister. Det är förbannat lätt att skriva här hur duktiga ni är men kom ut i verkligheten någon gång. Jag garanterar att även du uppför dig utanför regelboken då och då. Men jag står i alla fall till mina åsikter, jag lämnar inte tråden bara för att alla ni andra inte tycker som jag. Jag tycker jag har förmågan att se saker och ting ur flera synvinklar (en bra förmåga).
//Tommy
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Att bli omkörd innebär att man ska sänka farten och underlätta omkörningen.:yes:

Min farthållare har två lägen, ett för där det är möjligt att köra om och ett för där det inte går att köra om.

Bra tips Kenth. Det skall jag stjäla från dig. "Stolen with pride":)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Jag har cyklat till och från jobbet samt på semestrarna i hela mitt vuxna liv. I Ystad hade jag två mil till jobbet och i Visby hade jag en mil till jobbet. Men inte tusan kör jag ut på 90-vägar och hindrade trafiken där.

Värst är träningscyklister i Alperna. Hur kul är det att ligga efter dom i flera timmar, 10 km/h.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Har själv också cyklat mycket under många år då även på längre semesterturer. Att cyckla på nittiovägar är helt klart mycket otrivsamt och troligen farligt. När det gäller Vätternrundan och andra landsvägslopp är ju vägvalet tyvärr styrt så då finns inte något val. Jag kör själv ganska mycket bil varje år ca 7 tusen mil och ser då ofta cycklar ute på vägarna vilket gör att jag är mycket försiktig med vägrenskörning. Jag kör bara där om sikten är fri och vägrenen tom, utan busshållplatser och påfartsvägar utan fri sikt. Man bör inte ha så bråttom att man riskerar liv eller tvingar andra till det. Hänsyn och varsamhet!
 
Toppen