• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägpirater

M

munken

Guest
Sv: Vägpirater

En tanke, eller fler far genom mitt huvud.. Varför är det nästan alltid turister som drabbas, och varför har dom alltid dyra saker plus massor av kontanter med sig i bilen lätt tillgängliga? Blir verkligen fem personer rånade och ingen märker något samt att det finns inga spår av det hela, kanske inte ens på övervakningskameran? Har dom dessutom blivit sövda allihopa och vaknat i ett friskt skick igen? Nej, jag tror faktiskt inte på det. Jag jobbar ihop mina semesterpengar själv.

Håller med dej köllis ..fullständigt!!!!!!!!!:D
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Hej, munken..
Hagelgevär låter intressant, men är de inte för långa, för att ingå i den mobila arsenalen?

Själv kör jag med fogsvans typ farbror Claes, samt ögonspray.
Finns i tre varianter. Endast ögonspray, ögonspray + rödfärg, eller ögonspray + rödfärg + vidrig lukt.

Tar inte så stor plats som ett hagelgevär.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vägpirater

Fram med bågfilen!
Det blir större spridning och kräver inte att man siktar så noga.
Det går att byta ut haglen mot grovsalt!
:twitcy:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Lite konstigt resonemang, detta med hagelgevär. Nu förstår jag att det inte är samma personer som förespråkar hagelgevär här och de som förfäras av att dylika tingestar kommer till användning i olika kriminella sammanhang, rån till exempel.

Men är inte resonemanget ungefär lika: Gör som jag säger för jag har ett hagelgevär!? Resultatet blir antagligen att busen skaffar en automatkarbin eller skjuter först innan motparten hinner vifta med sin bössa. Sedan är vi väl där det stora landet i väster är. Men då kan vi ju införa dödsstraff för det verkar ju vara väldigt effektivt. Titta bara så låg kriminalitet de har "over there".
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Michael. En annan variant kan vara att berätta en rolig historia för den modige busen, så han eller hon skrattar ihjäl sig...

ds
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Du kanske har någon bra historia på lut? Faran är väl att jag skrattar ihjäl mig när jag läser den.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Tack Micke!
Jag jobbar med krishantering i Taxi Stockholm, vi tar hand om ca: 3 fall i veckan där det rör sig om rån, med eller utan vapen, hot om våld, och andra situationer som får en förare att bli vettskrämd. Tyvärr händer det också att vi hjälper till vid större trafikolyckor. 1500 bilar dygnet runt, 4.100 förare bara inom Taxi Stockholm. En mycket tuff miljö!
Det har genom åren visat sig att ju mer en förare beväpnar sig desto mer våld blir han utsatt för! Desto värre kris och trauma för föraren i slutändan. "-om jag har en styrled under sätet då......." eller "- jag försökte använda pepparspray, men........" så har vi inom krishanteringen alltid fått ett betydligt tuffare problem, att få föraren att gå självständigt igen.
Glöm beväpning, glöm aktivt våld, men var förberedd på att det eventuellt kan hända saker, det finns väldigt många människor som har en obefintlig empati, dvs dom tänker bara på att det finns ett lätt byte.
Undvik att vara ett lätt byte! var lite steetsmart själv! Passivt beväpnad!
Inga rastplatser i södra Sverige och europa. Inga värdesaker synligt. Gärna lite vajrar i dörrarna. Fricampa där andra fricampar. Installera larm, med fina klisterlappar som talar om att det är larmat. Läs HBK´s sidor om alla bra stellplatser. Ta det lugnt! Det är endast ett mycket litet antal som tyvärr råkar illa ut.
Ha det gott där ute på vägarna!
Fredrik:)
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vägpirater

För att få en mera realistisk nivå på diskussionen om företeelsen "tillgrepp ur fortskaffningsmedel", skulle jag vilja föreslå att vi stryker benämningarna "vägpirat" och "vägrån" från agendan. Den första ger en sned gloria åt förövaren och den andra är fomellt felaktig och dessutom troligen skrämmande för många. Ett rån kännetecknas av att offret utsatts för våld eller hot om våld och såvitt jag vet har inget sådant fall rapporterats i Sverige med husbilister som brottsoffer. Simma lugnt, som någon sa. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Anders, för en tid sedan raljerade jag över benämningen "vägrån", i jämförelse med bankrån, där det är en bank som rånas - men vem f-n rånar en väg.

Så du har väldigt rätt på den punkten. Instämmer nog om piraterna också. För mig är pirat en enbent, enögd, elak ful gubbe med krok i ena armen.

Men vad skall vi kalla dessa modiga gossar, som tillsammans med antikameraövervakningsbyråkraterna (läs JK), äventyrar vår välbehövliga rastplatsnattsömn.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: Vägpirater

"Det har genom åren visat sig att ju mer en förare beväpnar sig desto mer våld blir han utsatt för! Desto värre kris och trauma för föraren i slutändan. "-om jag har en styrled under sätet då......." eller "- jag försökte använda pepparspray, men........" så har vi inom krishanteringen alltid fått ett betydligt tuffare problem, att få föraren att gå självständigt igen.
Glöm beväpning, glöm aktivt våld, men var förberedd på att det eventuellt kan hända saker, det finns väldigt många människor som har en obefintlig empati, dvs dom tänker bara på att det finns ett lätt byte."

Är ju därför värdetransporterna fortfarande kör obeväpnade...

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Zubac, att man inte har blivit rånad tidigare innebär väl inte att det aldrig skulle kunna hända.

Det resonemanget får mig att tänka på gubben som inte ansåg sig behöva eldsläckare - "för här har det aldrig brunnit tidigare".

Att det förekommer fler inbrott i villor o lägenheter är väl en klen tröst för den som kränkts av "vägpirater".

ds
 
Toppen