• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägpirater

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

vill också framföra ett tack till Michael för detta förslag som jag själv anammade och tillverkade till en av mina tidigare bilar som var en alkovbil
jag köpte en platsöverdragen stållina (vajer) på Claes Ohlsson
en fördel med Michaels lösning jämfört med att använda spännband är att det, som EssoJ skriver, är mycket svårare att kapa en metallvajer/lina än ett textilband och nu en tilltänkte inbrottstjuv lyckas få bort en av de små rutorna i en av framdörrarna
 
Senast ändrad:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Vi har sagt det förr. Betala hellre ett par hundralappar på en camping, så slipper ni ligga
med pepparspray och flugfångare och ni kan sova lugnt. Det finns gott om campingplatser överallt.

Trevlig semester på er alla

Mizar :yes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Varför skulle det vara säkrare? De tre campingar som ligger runt Ystad saknar staket och jag tror inte de har någon form av bevakning. Många av de campingar jag sett annorstädes tycks ha liknande säkerhetsnivå. I vår släkt har enda rånet eller stölden medan någon sovit i bilen skett på camping. Så varför skulle jag sova så mycket lugnare (om jag nu skulle kunna sova lugnare än jag gör) på camping?
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Håller med föregående talare.
Sista stölden som raporteras i Halland var på en camping, samt ifjol blev en vän till mig av med sina cyklar på High Chaparalls camping.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Vägpirater

Precis och jag står väl lika gärna på en Ikea parkering än som t.e.x. Bergafjärdens camping utanför Sundsvall för där finns inga ordnade aktiviteter alls annat än en nedsliten golfbana.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vägpirater

Ja jag måste säga att vi står ofta på Camping, men om det är säkrare än att stå "I det Fria" kan ju diskuteras.

För många år sedan var vi i Antibes på en Camping. Vi var där med vår familj och vi hade två kompisar med oss till våra två döttrar.

Dom bodde i tält alldeles bredvid oss. Mitt på dagen cirka kl 1400 "När döttrarna och kompisarna hade gått ner för att bada" så la jag märke till att "tältet" rörde på sig.
Jag såg detta klockrent eftersom jag satt och förberedde middagen.

Jag rusade mot tältet och skrek någonting - har glömtihåg- vad jag skrek men det gjorde effekt. Vi undrade då senare ___Hur kunde detta ske_____?????

Detta var ju en stor camping med muskelknuttar som vaktade stället och en stenkoll på alla som kom in på Campingen.

Vi diskuterade detta länge men vi kan fram till att dom personerna som gjorde detta försök till inbrott var personer som redan bodde inne på campingplatsen.

VAD LÄR MAN SIG AV DETTA?

Ja , jag måste säga att jag har bara lärt mig att Vad du än står eller gör så måster Du vara Observant. Jag menar inte nu att du skall vara "SJUKLIGT" Observant utan man måste bedömma varje sak för sig på ett sakligt sätt.

Ni sm står på ställplatser skall inte vara mer misstänksamma än dom som står på Camping, det gäller som vanligt i livet att -Använd bara vanligt sunt förnuft, hälsningar från medlem nr 35.
:confused: ;) :D
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Jag blev lite nyfiken på vad han skriver så jag skickade det här till honom.

Hej Peder

Hur kan du skriva i din insändare ang Vägrånet vid Bäckebol att det ej har används gas som annars varit vanligt i vid vägrån i Sverige.
Vad har du för några grunder att gå på vid det påpekandet.
Inte ens polisen är säker på att det används gas vid de här sk. Vägrånen.
Jag emotser svar på min fråga.

MVH Peder B

Web-admin i Husbilsklubben.se

Vi får se vad han svarar

Ha de


Detta svar fick jag den 8 juli -07

Hej Peder B
Uppgifterna kommer helt från de poliser jag pratat med i samband med detta inbrott i Bäcekbol. Men jag tycker din synpunkt är vettig och har
därför ändrat fomuleringen till att det misstänks att spray använts.
Själv är jag inte expert på just denna verksamhet utmed vägarna.
Mvh
Peder Svensson

Lite senare kom detta svar

Hej igen
Då jag fördjupat mig lite i vårt arkiv i ämnet finns det också
fastslaget att gasfomiga ämnen använts vid vägrån. Vid ett rån
utanför Strömsstad användes hexangas, ett nervgift, för att söva en
familj om fyra personer. Att det var just hexangas slogs fast av
Rättsmedicinalverket sedan man tagit blodprov på familjemedlemmarna.
Mvh
Peder Svensson

Ha de
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vägpirater

...och hur kunde man i sammanhanget fastslå att hexangasförekomsten i deras blodprov kom just från den påstådda bedövningen? Livet är fullt av frågor. Hälsn/AndersW
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Kingen
Hade alla samma vikt?
Man söver väl med olika doser beroende på vikt eller?
Undulat väger 1hg.
Person väger 80Kg.
Någon av dessa måste väl ha flugit till himlen.
Bovarna kan väl inte veta vilka vikter djur/människor har, varför finns inga rapporter om dödsfall;)
HaDe
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vägpirater

Tack, Kölis för Dina inlägg.
Vi skrattade så Vi kiknade hls M o K
:D :D :D :D
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vägpirater

Tack för dom ordena..börjar bli trötsam att läsa om som knapast några av oss har upplevt.Bara massa tyckandet från journalister som vet inte ett skvat.För min del är det bara campingägarna som är vägpirater som vill ha lika mycket betalt av mig som mobilsolist,som av en familj på minst 5familiemedlemar.
Hälsningar/Zlatko
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vägpirater

Hundvakten,

Ar forbjuden i det flesta lander men i Frankrike strax over gransen sa finns dom att kopa i olika storlekar helt oppet.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Vägpirater

Jeg er klar over at dette er en klubb for husbilintereserte, men som husvagneier har jeg stor nytte av å lese de ulike innleggene. Da jeg har en husvagn med fast gråvanns-tank og batteri i vognen har jeg også mulighet til å fricampe et døgn eller to. Det som overrasker meg er at det bare fortelles om husbiler som blir bestjålet. (vil være forsiktig med å bruke utrykket ran) . Går alltid husvagnene fri? Eller får de besøk i trekkbilen istedet?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vägpirater

Michael,

I brist pa hardvarar har jag lost det genom att sticka baltet genom dorrhantag och sedan satta fast baltet, fungerar jatte bra.
 
Toppen