• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägpirater

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Vägpirater

Nej det är inget jag behöver lösa, under den tid man sover är det bra att det kommer en varningssignal när någon befinner sig utanför dörrarna, det reagerar med små signaler på 1,2 m och övergår till ett konstant pip vid 0,5 m och ökar i styrka vid 30 cm. Det fungerar utmärkt när vi står några bilar bredvid verandra då hör jag om någon passerar emellan bilarna. Men jag kopplar bara på det när jag parkerat där jag tycker det är befogat att ha koll på omgivningen och det är sällan, men ändå tryggt att ha. Det består av en sats backsensorer som kan köpas som biltillbehör, jag valde den typen som bara larmar, det finnes en annan variant med display med avståndangivelse.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vägpirater

Hej Postis! Var kan man köpa dessa prylar?? Frågas --- kom--- ???
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Jag läste på motorhomefacts.com att en medlem hade gjort något liknande, men dessutom kopplat det så att några lampor runt bilen tändes när någon var tillräckligt nära.

Kanske man kunde koppla in en artificiell hund också som ger skall. Främst då för de som inte har verklig hund.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Vägpirater

Jag har försökt att koppla ett blinkande blåljus (Claes Ohlsson) till larmet men jag har inte hittat någon tråd som skulle kunna styra ett litet relä som startar lampan inne i förarhytten, när ev. tjuven ser att det händer något när man blir närgången så tror jag det avskräcker och samtidigt så behöver man ju inte väcka grannskaper i tid och otid med larm som utlöses av att man inte behärskar dem men jag är definitivt inte någon bilelektriker så jag har känt alla varianter på bränd kabel.....däremot så har jag en medlemskompis i Götene som är suverän på finesser för husbilen ,honom litar jag alltid på, fick tips hur man monterar grövre kablar och 100w relä för laddning av bodelsbatteriet under färd det fungerar över förväntan.
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Vägpirater

22-10-2007
Västsvenska rastplatser säkrare – i två år.

Så långt fängelsestraff fick vägpiraten.
I slutet av juli begicks fem vägrån på rastplatser längs E6 mellan Varberg och Kungälv.

» Läs mer
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Vägpirater

Ja, detta var ju himla smidigt måste jag säga. Jag hittade senorerna med brukanvisning på:

Biltema 43-142

Enda tråkiga är väl att behöva göra stora hål i bildörrarna :-(

Men tack för tipset!

PeterA
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vägpirater

Tack, Postis för ditt svar det var mycket fiffigt.

Har Du gjort hål i dörren eller hur har du monterat det??

Frågas---- Kom---
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Vägpirater

Ja vad beträffar monteringen så har jag gjort hål i karossen på förarsidan och på passargerarsidan har jag monterat dem i backspegelhuset och dragit kablarna genom röret, se bilder i första inlägget. Det finnes med en hålsåg i satsen som är anpassad till att sensorerna bara trycks fast i hålet, jag använde även lite sältlim för att vara säker på fastsättning. Men jag förstår att man inte vill göra hål i karosseriet på bilen om man är osäker på att det fungerar till belåtenhet, jag har ju en 9 år gammal bil så jag bedömde det så här: om det inte fungerar bilens livslängd så får sensorerna sitta där de är. Men på en ordinarie husbil om man inte vill göra ingrepp på karosseriet så har jag en ide att man kan montera dem på en anordning tex. aluminiumprofil bockad i 90 gr och limma dem med "sikaflex" i underredet under dörrarna man vill bevaka, och lägga kablarna i ett skyddslang och dra in dem i ett ordinarie hål i karossen, då slipper man ingerpp och ta upp hål. Sensoreran måste placeras så inte övriga delar av karossen kommer i "avkänningsområdet" den har ett verkningsområde på tot.ca: 90 grfrån centum av sensorn Detta är bara tankar och tips hur jag tänkte göra så jag tar inget juridiskt ansvar för att det inte fungerar eller uppstår skador på karosserier. Men ni har säkert bättre ideer om placering på era egna bilar alla har ju olika konsrtuktioner. Jag är på årsmötet så jag kan visa hur det fungerar.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vägpirater

Tack för ditt uttömmande svar, jag skall ta mig en ordentlig funderare på "ditt patent".

Vi ses på Årsmötet hälsar kurt.
:singing-icon::singing-icon::singing-icon::singing-icon:
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Jag har faktiskt funderat på samma sak. En fråga om någon har svaret:

Sensorerna använder ultraljud i området 40kHz. Är det frekvenser som påverkar en hund? Dom har ju avsevärt bättre hörsel än vi.

Från Agrias web:

Människans övre gräns att uppfatta höga toner ligger på ca 20.000 Hz medan det finns uppgifter som säger att hunden kan registrera ända upp till mellan 50.000 - 80.000 Hz (några fysiologiska försök säger att gränsen kan ligga så högt som på 160.000 Hz). Det här är orsaken till att hundar kan tränas med visselpipor som alstrar höga s.k. ultraljud, som inte uppfattas av människan.

Jag vill inte att min jycke ska drabbas av tinnitus hela nätterna. Eller är ljuddämningen bakåt så bra och ljudet så riktat framåt att det inte kommer in i bodelen?
 
F

F.d. 50028

Guest
Sv: Vägpirater

Nyfiken.En enkel fråga sker inbrotten på utresa eller hemresa
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vägpirater

Det sker nog när det passar tjuven!

Men om dom har något vett (men då hade de sannolikt inte varit tjuvar) bör det vara på utresan då folk har full reskassa och oftast nära gränspassagerna på kontinenten. I Sverige verkar E6:an i Halland vara populärast, där det är mest utländska turister som drabbas.
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Vägpirater

Det lustiga är att det skett på hemresan då de fortfarande anmäler € 9 000 stulna.
Lite konstigt för mig som för det mesta betalar med kort.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

En sådan semester skulle jag vilja ha. Tänk att ha €9 000 med sig hem. Jag har inte ens en tiondel med mig på utresan.

Ellar har tysken haft med sig något trevligt som han sålt i Sverige? Verkar något märkligt för att uttrycka det milt (om det inte handlar om rykten där SEK 900 plötsligt bytt valuta till €900 som växlats till SEK 9 000 som i något senare led plötsligt blivit €9 000).
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Utresan från Sverige till Tyskland alltså.. Det var nån här tidigare som kom med en bra idé om man som Svensk skulle sova över i husbilen efter vägen neråt kontinenten. man skulle ställa sig på den sidan av vägen som var hemåt, på hemväg, stålarna slut, inget att sno!

Detta resonemang är nog till att ha alltför höga tankar om de kriminellas logik och förmåga till rationellt tänkande. Det är nog få av dessa förunnat att kunna planera och välja respektive avstå vilka bilar de skall göra inbrott i.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Nog är det väl så att tillfället gör tjuven? Lämnar man nåt som snabbt går att omsätta i stålar synligt så får man kanske skylla sig själv.
Nu kan jag inte påstå att jag har nån erfarenhet av att bli rånad men just kanske därför: Jag lämnar inget som är värt att stjäla synligt i bilen när jag lämnar den.
Återkommer när jag ändrat uppfattning !!

Tror som Michael att dessa brott inte planeras utan att de bara sker därför att det är läge.
 
Toppen