• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

OK. Bra att det funkade, det svider till i börsen men jag tror att det är en välinvesterad åtgärd för framtiden. Lungnare resor och slippa vara rädd för vågen är skönt, enligt den erfarenhet vi nu har.

Ha de!
 
F

F.d. 50174

Guest
Sv: Uppvägning

Har ringt runt och kollat med Burstner,trp styrelsen Svensk bilprovning att det inte går att att höja totalvikten om bilen har coc utfärdat i tyskland. kan bara få ett coc per bil.
Har en Burstner Elegance i730 importerad... Vill höja den fr¨ån 3700 till minst 2850 Hur gör man....Kan ju inte lasta nåt alls ju.............mvh Josef
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Uppvägning

Vi vägde upp vår Burstner I 685 Elegans från 3500 kg till 4000 kg det kostade totalt 6833:- inkl besiktning, det svåraste var att få tid för besiktningen, men det löste Susanne
hos Bengt i Örkeljunga, medan jag var i Danmark på sen semester.

PS
uppvägningen gjorde att jag fick 720 Kg i lastvikt istf. 220 kg som var utnyttjade av markis,cykelställ och bodels AC, så när vi skulle ut första gången och jag kollade vikten så visade vågen 3640 kg och då var inte HUSTRUN med, så vi fick åka utan tandborstar,
men det gick den gången.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24351

Guest
Sv: Uppvägning

Hej på Er!

En fråga som någon kanske kan svara på?

Min husbil Dethleffs A6970 är importerad från tyskland och bland pappren som följde med bilen finns ett orginal-intyg från Dekra(tror jag det är) som skriver något om totalvikt på 3850kg, är det detta intyg som gör att man kan väga upp bilen?

Buhring
 
F

F.d. 53020

Guest
Sv: Uppvägning

Hej
Nu har vi vägt upp vår husbil, en Dethleffs 6614 årsmodell 2007, från 3500 kg till 3900 kg.
Byte av fjädrar fram och montering av luftbälgar bak dryga 22000:-.
Intyget 7400:-. Registreringsbesiktning 940:-. Ny besiktning dirket eftersom det blev körförbud, 480:-.
Vägegenskaperna är idag mycket bättre. Det blev inte billigt, men det blev bra.:oops:
 
F

F.d. 29981

Guest
Sv: Uppvägning

Har en fundering på vad ni som vägt upp husbilen betalat, beställde idag intygen för det och får betala 7500:- för det, från 3500 till 3850kg + bilprovningen vad det nu kostar skulle vara intressant att höra från er andra, jag har en Dethleffs T6611-07.

Mvh
pelle

Vi har också funderingar på detta. Hur går man tillväga? Vilka intyg behövs, och varifrån? Vi har en Pilote på Fiatchassi.

Mvh Christina
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Vi har också funderingar på detta. Hur går man tillväga? Vilka intyg behövs, och varifrån? Vi har en Pilote på Fiatchassi.

Mvh Christina

Vi ringde till återförsäljare till Dethleffs och dom hjälpte till att först kolla om den gick att väga upp sedan ordna intyg och typskylt, sedan bokade vi tid hos Bilprovningen och det gick smärtfritt.

Mvh
Pelle
 
H

hianders

Guest
Sv: Uppvägning

Vilka uppgifter finns på ett CoC-intyg. Kanske någon kan lägga ut en kopia?

Hasse
 
Toppen