• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Har en fundering på vad ni som vägt upp husbilen betalat, beställde idag intygen för det och får betala 7500:- för det, från 3500 till 3850kg + bilprovningen vad det nu kostar skulle vara intressant att höra från er andra, jag har en Dethleffs T6611-07.

Mvh
pelle
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Hej!
Vägde upp min Eura till samma vikt som du 2011.
bet ca 6000:- totalat med besiktning, värt varenda kr om fjädringmannen kommer, och du måste lasta ur massa grejor.

mvh
Uno.

Skratt hälsar
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

5000:- för intygen till en Niesmann plus SBP avgifter.

Tänk på att ny besiktning måste göras samma dag. För i det ögonblick som uppviktningen är klar så har bilen körförbud om besiktning ej görs samtidigt.
/ Olle
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

5000:- för intygen till en Niesmann plus SBP avgifter.

Tänk på att ny besiktning måste göras samma dag. För i det ögonblick som uppviktningen är klar så har bilen körförbud om besiktning ej görs samtidigt.
/ Olle

Jag besiktade husbilen i November betyder det att jag måste göra om det?
//pelle
 
C

christelochrister

Guest
Sv: Uppvägning

Samma fråga

Vi har beställt besiktning för höjning av totalvikt + omklassning från lastbil till pbkl2.
Bilen har haft totalvikt på 4600 men sänkts till 3500.Nu höjer vi upp den igen till ursprungliga totalvikten. Bilen är en Hymer B680 2001 Mercedes. Den är besiktigad i december.Måste den göra om den vanliga kontrollbesiktningen också??????????Vi har tid i Uppsala på tisdag.Det sa dom inget om på bilprovningen.
Har betalt 1250:- för intyg från Mercedes.
Christel o Christer
 
K

Klaric

Guest
Sv: Uppvägning

Hej!

Varför höjer ni inte till maxvikten när ni ändån betalar så mycket pengar.

Jag höjde min Dethleff A7071 2008 till 4500kg.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Uppvägning

Jag höjde totalvikten på vår Burstner 685 i från 3500 kg till 4000kg hösten 2011, det kostade totalt 6833:- inkl. besiktning. Värt var krona om man blir stoppad, kollade vikten innan Påskresan förra året, med normal utrustning och 2st cyklar men utan hustrun så visade vågen 3640 kg, så valet stod mellan att ta med hustrun eller tandborsten. Tog inte
tandborsten men dock hustrun för husfridens skull.
:twitcy:
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Har en Dethleffs I6501 2006och beställde direkt från fabriken i Tyskland ett intyg som kostade 100 EUR. Vägde upp från 3500 till 3850 kg.
Lenmar
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning

Jag höjde totalvikten på vår Burstner 685 i från 3500 kg till 4000kg hösten 2011, det kostade totalt 6833:- inkl. besiktning.

Fick du göra regbesiktning och vanlig besiktning samtidigt, eller hur var det nu, blir det körförbud när man vägt upp?
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Uppvägning

Regade först och kontrolbesiktigade senare. Körde inte något mellan dessa. Så jag vet inte om jag hade körförbud mellan besiktningarna.
MVH Bjarne
:mh4:
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Har just fått svar från Hymer. De ska ha 2900:- för intyg och för att få ett sådant måste jag byta fjädring i frammvagen för 9000:- + bilprovning va nu de ska ha. Bilen väger idag 4000kg och hade tänkt öka till 4250 kg.
Tycker det verkar dyrt, kanske bättre att hålla ett öga på va man stoppar in i bilen

:yes::wub:
 
C

christelochrister

Guest
Sv: Uppvägning

Är det skillnad för oss då bilen hade vägt 4600 och var godkänd för det,men sedan blivit sänkt till 3500,nu höjer vi bara upp den till ursprungsvikten.
Christel
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Jag besiktade husbilen i November betyder det att jag måste göra om det?
//pelle

Ja, det måste du.

Vis av erfarenhet, jag viktade upp ca 20 augusti det var en fredag.
Några dagar senare skickades ett brev som sa att det var körförbud på bilen sedan 1:e augusti.

Bilen var besiktigad i oktober året innan.

/ Olle
 
C

christelochrister

Guest
Sv: Uppvägning

Hur ska man veta det.När jag ringde bilprovningen och beställde tid sa dom inget om detta.
Tid är beställd för vikthöjning och omklassning.Bilen är besiktigad den 15/12 2011 o godkänd.
Den har sin besiktningsperiod? Hur f..n många regler finns det ??Har lästpå checklista på bilprovningen även transportstyrelsens sidor, med detta står det inget om.
Christel
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Uppvägning

Regade först och kontrolbesiktigade senare. Körde inte något mellan dessa. Så jag vet inte om jag hade körförbud mellan besiktningarna.


PS Jag fick inget brev om att det var körförbud på bilen, det kanske har blivit ändring igen:
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

HEJ. har en Burstner 710 -08 Inga broblem med vikten. Har haft 2 Hymer bilar tidigare var över lass varje gång vi vägde. Gott att lite Kilo tillgodo om åker men från Tyskland eller????:yes::yes:
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Uppvägning

Hur gör man med en husbil som är inport med ett COC nummer som man inte kan väga upp.
Vet inte om jag ska gå vidare eller åka med en skyddsängel utan reservhjul och domkraft för att lätta bilen.
"linkan":(:(:(
solen och vindarnas ö
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Uppvägning

I det läget skulle jag nog se till att ha en assistansförsäkring som täcker punka utan reservhjul, slänga ut reserven och sedan hålla tummarna för att ev. punkteringar inte inträffar på fredag kväll.....

Jag har kört runt 100.000 mil utan punktering, men det är klart - har man otur så har man.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Hur lång tid kan det ta att få fram intyg och typskylt på en Dethleffs T6501?
Tänker ta in bilen 2/4 och åka till Europa 16/4. Är det för tajt?
Vad har ni för erfarenheter?

När jag frågade på SBP så var det bara att komma och visa upp intyget och att typskylten satt på plats, det får man göra själv. Det kostar nog någtra hundra där antar jag.

Om jag, som nu, har en bil från -07 med "låga" skatten, blir det automatiskt en ny regbesiktning inklusive den högre beskattningen?
 
Toppen