• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Nu har jag fått mitt intyg och typskylt från Dethleffs i Tyskland, efter att jag mejlat dom 19/3, den 23/3 fick jag svar att det skulle ordna sig för 249€, vilket jag tackade ja till samma dag.
Efter några dagar utan att höra nåt, mejlade jag igen men inget hördes, stötte på igen 3/4 och fick svar direkt att han skickat intyget dan före.
Den 5e april fick jag brevet med intyg, skylt och faktura på 249€!

Nu vet vi att det går att få intyget av Dethleffs för en rimligare summa, "endast" 1/4 del av Codats oförskämda pris!

Enligt SBP kan/ska skylten bytas av mig innan reg-besiktning.
Tid är beställd i Gävle 17/4 men jag ska försöka efter påsken att få en tid i Kristinehamn så kan vi göra det på resan söderut till Moseldalen.

En fråga kvarstår:
Skylten som sitter nitad under huven, skall den märkas om med nya vikterna?


Halloj Tuzzan!

Skulle du kunna ge mig adress och till vilken du skickade när du beställde detta och ev text hur jag skall skriva till dom?
Jag kan ingen tyska så det skulle bli mig övermäktigt att ens försöka texta på språk jag inte kan.

Mvh
Pelle
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Hej själva!
Jag tänkte skicka ett mejl till er men tar det här ifall det är fler som undrar.

Skrev på min dåliga engelska med hjälp av google översätt, att jag undrade om man kunde få hjälp med intyg och skylt för uppvägning av vår nyinköpta begagnade bil.
Typ, årsmodell och chassinummer, tror det står ID-nummer på reg-beviset.

Dethleffs - Kontakt

Fyll i frågeformuläret på deras kontaktsida, Sonstiges fragen.
Fick svar av en Michael Kolb på engelska med frågan om de skulle skicka intyget.
Bara att godkänna och tacka för hjälpen!
Faktura följer med som ska utlandsbetalas med Iban nummer osv. men det ska jag fixa på tisdag.

Jag tycker att deras pris c:a 2200:- är i överkant men med tanke på våra fula hemmahandlares priser är det klart godkänt.

Hoppas det funkar för er och andra också!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Hej själva!
Jag tänkte skicka ett mejl till er men tar det här ifall det är fler som undrar.

Skrev på min dåliga engelska med hjälp av google översätt, att jag undrade om man kunde få hjälp med intyg och skylt för uppvägning av vår nyinköpta begagnade bil.
Typ, årsmodell och chassinummer, tror det står ID-nummer på reg-beviset.

Dethleffs - Kontakt

Fyll i frågeformuläret på deras kontaktsida, Sonstiges fragen.
Fick svar av en Michael Kolb på engelska med frågan om de skulle skicka intyget.
Bara att godkänna och tacka för hjälpen!
Faktura följer med som ska utlandsbetalas med Iban nummer osv. men det ska jag fixa på tisdag.

Jag tycker att deras pris c:a 2200:- är i överkant men med tanke på våra fula hemmahandlares priser är det klart godkänt.

Hoppas det funkar för er och andra också!

Tackar Tackar!!

Ska ge mig på detta, får se om jag lyckas :rolleyes:
 

Bo Blomdahl

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
7301
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Hej

Ska väga upp min Cabby från 3500 kg till 3850 kg. Cabby fixade papper på bilen gratis. Bilprovningen ska ha 900 kr och så krävs en ny besiktning beroende på att väger man upp till över 3500 kg så räknas bilen som tungt fordon och den måste besiktigas varje år.

MVH

Bo B
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Hej Tuzzan!

Jag gjorde som du tipsade om och fick detta svar:

Hej Per Holmberg

du måsta kontakta en svensk Dethleffs forhandlera [URL="http://www.dethleffs.se och"]www.dethleffs.se och[/URL] få en pris och lev.tid på intyg och nyt typskylt.

(Bilen kan väges upp till 3850 kg uten tekn. ändringar)


Med venlig hilsen/Viele Grüsse CARAVAN NORD Dethleffs / Sunlight DK

Niels Jørgen JensenTlf.: +45 7582 6700Tlf. direkte :+45 6989 8716


Man blir ju förvånad och ställd hur kan det hamna där när jag skrev till Dethleffs.deVerkar som det inte vill fungera för mig och enda hjälpen jag fått är från dig.
Verkar inte vara någon annan i denna klubb än du som vet hur man ska göra och när inte det fungerar får man väl ta smällen och göra det bästa av det.

Tack iaf för att du försökte hjälpa mig.

Mvh
Pelle
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Det var väldigt konstigt och jättetråkigt!

Jag mejlade först dansken och fick samma svar som du.
Har du verkligen mejlat till tyskland?
Om man trycker på flaggorna däruppe så kommer man till respektive land.

Fick reda på idag av SBP support att efter uppvägning till över 3500kg går bilen in i registret som tung och måste alltså kontrollbesiktas var 12e månad.
Det betyder i klartext att eftersom bilen besiktades i april -11 så blir det körförbud på bilen vid uppvägning för mig och måste då kontrollbesiktas i april i år!

Åker till Gävle 17/4 för reg-bes.
Fick sedan en kontrollbesiktning i Filipstad 18/4 av den trevlige supportmannen.
Sen hoppas vi att vi kan börja vår resa till Mosel, som var planerad till den här veckan!!

Hoppas ändå på en trevlig sommar!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Nu har jag skickat både via Dethleffs och direkt till Michael :D får se om det har någon verkan, annars får jag väl gå den dyrare vägen :twitcy:och det blir varmkörv och messmör
på brynäsbrö hela sommaren inge filé till frugan :D :D.

Tack för all hjälp jag får av dig.

Mvh Pelle

Jag ger upp och tar det högre priset, spelar ingen roll vart jag skickar frågan den hamnar i Danmark och hos Niels Jørgen Jensen

Kollar att det verkligen är till Dethleffs.de jag skickar men det hjälper inte.

//pelle
 
Senast ändrad:
K

Klaric

Guest
Sv: Uppvägning

Hej!

Har Niels Jørgen Jensen från Dethleffs något svar på pris skillnaderna mellan Tyskland och Sverige!!!
Jag menar 246 euro i Tyskland och 7500kr i Sverige?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Hej!

Har Niels Jørgen Jensen från Dethleffs något svar på pris skillnaderna mellan Tyskland och Sverige!!!
Jag menar 246 euro i Tyskland och 7500kr i Sverige?

Nej, han bara skriver att jag måste skaffa intygen hos svenska handlare.
Kan det bero på att vår bil är svensksåld och inte en import?
 
F

F.d. 53020

Guest
Sv: Uppvägning

Hej
Jag är oxå på gång med att väga upp.
Jag skrev till den allmänna kontakten via deras hemsida i Tyskland.
Jag blev hänvisad till Danmark och Danmark hänvisade vidare till ett försäljningsställe i Sverige. Nu har jag skrivit till kundservice i Tyskland till den personen som fanns hänvisning tidigare i länken här.
Har ännu inte fått svar, så jag hoppas fortfarande.
Jag kommer tillbaka med resultatet senare.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Hej
Jag är oxå på gång med att väga upp.
Jag skrev till den allmänna kontakten via deras hemsida i Tyskland.
Jag blev hänvisad till Danmark och Danmark hänvisade vidare till ett försäljningsställe i Sverige. Nu har jag skrivit till kundservice i Tyskland till den personen som fanns hänvisning tidigare i länken här.
Har ännu inte fått svar, så jag hoppas fortfarande.
Jag kommer tillbaka med resultatet senare.

Man kanske inte ska skriva in att man kommer från sverige utan bara lämna namn och e-mail adressen i första skedet, om det sedan skulle fungera kan man skriva adressen dit man vill ha intyg.

Funderar hur tusan jag ska bete mig för att slippa ockerpriset 7500 kr, känns som chansen att vinna 127 miljoner på lotto är större :twitcy:.

//pelle
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Hur och vem har ordnat så vi ska bli skinnade för att få ett papper och en skylt som egentligen borde vara gratis och höra till kategorin service och God will.
Det måste ju vara återförsäljarna här hemma.

Hur som helst är det nåt att ha i åtanke när man köper en bil som har låg lastvikt.
Höra efter med återförsäljare för aktuellt märke vad det kostar att väga upp innan man köper bilen, även om man köper privat eller importerar.

Pelle: hör med Tumbo Husbilar i Eskilstuna, dom begärde 5000:- + moms,
Om det gäller än är det några kronor billigare.

Lycka till!
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Hej..

Måste beklaga att Pelle och Lena haft så stort besvär och kostnader för sin uppvägning:mad:.
Själv fick jag idag nytt reg bevis med ny vikt 3 850 efter att i onsdags varit nere i Ystad och reg,bes. på Svensk Bilprovning. Teknikern gick ut och kollade chassi nr etc. på 3 ställen.. Intyget från Bergholms var inte kompl, men han tog sig tid att ringa upp dit och de skulle skicka ner kompletteringar så jag fick intyget i handen.. Men i Malmö/Valdemarsro blev det nobben då intyget uppgavs inte hade aktuella värden.. "Nya bestämmelser från årsskiftet förstår du...! " Det var verkligen skildnad på service. 1200 för bes. och 1250 för intyget.
Det har skrivits många inlägg om fördelar och nackdelar med uppvägning o vikt av flera mkt vana husbilsresenärer, jag tror jag läst de flesta. I vårt fall överväger fördelarna klart.
Husbilen är en Knaus 640 från -98 helintegr.(underbar bil..) med airkond. och solceller på taket, Alde och maxichassit, Den vägde 3500 med förare lätt campingbord och en stol, lite verktyg och annat, men inga långresekläder lakansbyte böcker etc, och värst av allt utan frun.:(. Men nu kan jag ta med både el-verk 2 cyklar fru och barn-barm utan att riskera böter för överlast..
Tycker som jag läst i flera inlägg att säljare bättre ska upplysa köpare om vikter etc.
I mitt fall var nog 150-200 kg redan upptagna av all utrustning
Jovisst kan man som många gör, köra med konstant överlast. Har nog gjort det själv med de 3 tidigare husbilarna men nu känns det skönt att det är över.
Mvh
Libom
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Hej Lidbom!
Nu blir man riktigt orolig när du säger att intyget inte var OK!
Vad var det som var fel, vad är det som är nytt efter nyår?

1200:- för uppvägning?
Det jag har fått av SBP är att det ska göras en förenklad reg-besiktning som kallas A2, den kostar 940:- för personbil klass 2, alltså husbil.
Har du bilen reggad som lastbil är priset 1250:-.
Har du gjort eller ska du göra en kontrollbesiktning efter uppvägningen?

Jag har fått så många olika svar av SBP beroende på vem man pratat med så man kan undra om dom vet vad dom sysslar med, inte är det nåt proffesionellt bolag i alla fall.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Tuzzan..
Hej..

Min bil var från början en lastbil 3500 kg.. därav kostnaden 1250 till Sv bilprovn.
Numera personbil pbII.
Tid var beställd till besikn. station Valdemarsro, men där hade "ingenjören" som besiktigar bilar över 3500 kg sem. Jag uttryckte lite irritation över att bokningen inte var informerade om det. De har numera ingen egen bokning utan hyr in tjänsten.. fick jag veta.. Intyget från Bergholms tittade han på med visst förakt.. Det är nya bestämmelser sen årskiftet, bl.a avgasspec. som du ser är de från 1970.. och det fanns flera uppdateringar sen dess..bla bla.. Tilläggsdirektiv och vilka certifikat som ligger till grund för bla bla bla - till vad kommer jag inte i håg.. Det står i ändringsdirektiven §5, bla bla, det fattades provrapporter etc. :swoon:Jag skrev ner lite av vad han pratade om men inte allt.. Jag var dock inte dummare än att jag förstod att Bergholms som importerat Knaus i minst 15 år och säkert skrivit ut massor av uppvägningsintyg genom åren visste vad de gjorde.. Bes. teknikern var en "surkart" ibland möter man sådana.. Problemet var dock inte större än att Bes. ingenjören i Ystad ringde upp till Bergholms som lovade skicka ner de kompletteringar som visade sig behövas. Jag fick Reg.bevis A2 i handen och ett vänligt leende.. På min fråga om han hade kunnat neka sa han ja! med samma leende. Jag blev lite orolig först i Ystad, han frågade om det intyg jag hade var det enda papper jag fick. Sen gick han in och ringde till Bergholms. Min erfarenhet av detta och annat i livet, är att det mesta går att lösa om man vill, med vänlighet trots lite extraarbete.. Min ord. bes.period är t.o.m Maj, och han påminde om att jag skulle nu komma ihåg att på tung bil över 3500kg är perioden i 12 månaders intervaller. Om jag bes. i Maj, blir det även Maj nästa år.. - "Vänta till i maj, så tjänar du ju en månad"..
Vad som är nytt finns säkert att få fram på Transportstyrelsen..
Det är tydligt att mkt beror på generalagentens goda vilja, och brist på girighet.
Jag önskar dig lycka till..
Mvh
Libom
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Tack för det svaret!
Då är det lite lugnare igen men SBP är fortfarande vad det är.
Dom har nog inte förstått att dom har en serviceorganisation och är till för att hjälpa oss i stället för att vara besvärliga och trycka ner oss med nån tvåa och ett hånflin.

Hoppas på det bästa
Mvh
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Tuzzan
Hej..

Helst klart är nog många kvar i " Ett statligt verk" där de tror att de kan göra som de vill, rida på regelverk eller vara vänliga och hjälpsamma vilket vederbörande själv väljer.
Jag hade tur som mötte en sådan vänlig och hjälpsam person i Ystad. Jag ska ringa imorgon måndag och än en gång uttrycka min tacksamhet. Allt gott måste uppmuntras.!
Blir du fyrkantigt bemött på en station är det ju fritt fram och prova någon annanstans..
Än en gång
Lycka till
Libom
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Hej alla.
Vill bara tala om att vi nu vägt upp och besiktat bilen för 3850 kg i Gävle 17/4.
Dom var väldigt hjälpsamma och gjorde kontrollbesiktningen samtidigt så allt blev klart direkt så vi kunde börja och genomföra vår planerade resa i Europa med laglig bil.

Kan nämna att bilen med halv tank i disel och 1/4 tank vatten vägde 3550 kg på SBPs våg.
Övervikt redan där! Känns bra nu att vi kunde handla på hemvägen utan risk för körkortet.

Pelle o Lena, hur har det gått för er?

Mvh.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Vägde upp vår husbil 9 maj lyckades få en tid trots strejken (10.20), vi fick klisterlapp som vi lät en på bilprovningen placera så det skulle bli rätt, på väggen insidan av bodelsdörren satte dom lappen, den förre satt på plasten runt insteget och det var helt fel sa dom.
Tog ca 20 min med pappersdelen och dom var helt perfekta att ha med att göra, den var inte helfordonsgodkänd hade hamnat i en gråzon men det fixade dom direkt.
990 kr kostade det och ingen ombesiktning utan dom sa att den ska besiktas före oktober utgång då ingen slutsiffra ej längre gäller och förra besiktningen var 26 oktober 2011.
Fick det på papper i fredags från transportstyrelsen oxå.

Så kontentan av det hela blev 7400:- för intygen + 990 för registreringen, skrämmande ocker av Dethleffs tycker jag, men nu är det klart och 3850 kg gäller.

Mvh
Pelle
 
Toppen