• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Hur lång tid kan det ta att få fram intyg och typskylt på en Dethleffs T6501?
Tänker ta in bilen 2/4 och åka till Europa 16/4. Är det för tajt?
Vad har ni för erfarenheter?

När jag frågade på SBP så var det bara att komma och visa upp intyget och att typskylten satt på plats, det får man göra själv. Det kostar nog någtra hundra där antar jag.

Om jag, som nu, har en bil från -07 med "låga" skatten, blir det automatiskt en ny regbesiktning inklusive den högre beskattningen?

Vart sätter man typskylten,tar man bort den gamla och sätter den där? kan vem som helst sätta dit den på plats, typ jag själv?

//Pelle
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Skillnaden ang besiktningsperioder som jag uppfattat, är väl at pb klass 2 skall besiktigas
varje år oavsett ålder, kan inte tänka mig att man skulle behöva besktiga fler än 1 gång
/ år så får man körförbud vid en regg besiktning beror det på att det har gått mer
än 1 år mellan besiktningarna

/ bp
 
F

F.d. 17763

Guest
Sv: Uppvägning

Klassade upp min Hymer 524 SL från 3500 till 3850 maj 2011. Intyget via husvagnssvenson i Kållered från Hymer Tyskland tillsammans med nytt typintyg Kostade 1250:-, besiktiningen 300:-.Behövde ej vägas om eller ändras något under eller vid viktklassändringen. Efter den ändringen måste den dock besiktigas om som en vanlig besiktning.(annars körförbud) och sedan besiktigas var12:e mån.
Gick väldigt enkelt och smidigt för mig.

Lycka till

tklev
 

Monika & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Haninge
HBK-Nr
7509
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Förra året försökte vi med uppvägning av vår adria coral årsmodell 2008. Vi fick svaret av adria att det inte gick eftersom bromsarna inte skulle fixa en högre vikt. Någon som har erfarenhet av uppvägning av adria.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Igår pratade jag med Bilprovningens support Patrick, ang. uppvägning.
Där fick jag svaret att en enklare A2 reg.besiktning ska göras som kostar 940:-
Den "låga" skatten på min -07a ändras inte.
Frid o fröjd!

När jag skulle beställa tid för detta fick jag svaret att bilen ska vägas för en A2 reggning, med intern vägning kostar det 1240:-, extern vägning 1440:-!
Vid vägning på annat ställe än bilprovningen skall personal från SBP följa med!

Idag ringde jag supporten igen, Göran, och frågade om vägningen, då säger samma support att en komplett reg.besiktning motsvarande nyregistrering skall göras med vägning och därmed ingår även den högre skatteberäkningen.
Priset idag blev 1250:-
Nu vet jag inte vad jag ska tro om detta företag!

Har ni varit tvungna att väga bilarna?
Om ni haft låga skatten, har den höjts efter uppvägningen?
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Har en Dethleffs I6501 2006och beställde direkt från fabriken i Tyskland ett intyg som kostade 100 EUR. Vägde upp från 3500 till 3850 kg.
Lenmar

Jag fick mitt intyg från fabriken gratis med en inbjudan, "att titta in om vi hade vägarna förbi". Jag skulle nog köpt en Trisslott då, när jag ser vad Ni andra har betalat för att omregistrera Era bilar. Om jag inte är felunderrättad så är det ombesiktning omedelbart när totalvikten är ändrad. Bilen är ju en gång besiktigad som t.ex. 3495 kg. Det är den vikt som står i registreingsbeviset som länsman tittar på. Den vikten skall stämma med vad som står på den lilla plåtbiten i motorrummet plus en tejpremsa som kan sitta på nå't annat ställe. I vår bil sitter tejpbiten vid insteget i bodelen. informationen är densamma på plåtbiten och tejpen.

Hälsningar,
Per :msn_embarrassed:

PS. Skulle länsman dessutom väga bilen, aj-aj-aj. Obesiktad plus överlass oj-oj-oj. (Jag kör tjugofemmetare ibland och sett kollegor med tom blick efter länsmans kontroll av totalviken). Ta inga risker med för mycket braatthagrejer i bilen. DS
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Samma fråga

Vi har beställt besiktning för höjning av totalvikt + omklassning från lastbil till pbkl2.
Bilen har haft totalvikt på 4600 men sänkts till 3500.Nu höjer vi upp den igen till ursprungliga totalvikten. Bilen är en Hymer B680 2001 Mercedes. Den är besiktigad i december.Måste den göra om den vanliga kontrollbesiktningen också??????????Vi har tid i Uppsala på tisdag.Det sa dom inget om på bilprovningen.
Har betalt 1250:- för intyg från Mercedes.
Christel o Christer
Hej!
Vad är det för chassie? Sprinter 416? Hur gick vägningen/ omklassningen?
Jag planerar att göra likadant.

Hälsningar
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Vägde upp vår Carthago från 4200 till 4500 kg i nov. 2011.
Nytt coc-intyg från tillverkaren via BiÖ. 4000 kr.
A2 besiktning hos sv. bilprovning 940 kr.
Behövde inte väga då det inte var gjort några förändringar på bilen.
Ej heller kontrollbesiktning då jag gör den i mars varje år.
Men i mitt fall ändrade jag bara vikten, bilen var ju redan klassad tung.

Krister
 
F

F.d. 53020

Guest
Sv: Uppvägning

Hej Lenmar
Vi har en Dethleffs 6614 2007 med totalvikt 3500 kg.
Vi vill väga upp till 3850. Har du möjligen adressen till fabriken i tyskland?
Behövde du byta något på bilen ?
Jan
 

Syssa

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6851
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Vägde upp vår Hymer B 654 igår, 3.900 kg. 1250 kr + intyget som kostade 1675 kr.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Uppvägning

Hej Lenmar
Vi har en Dethleffs 6614 2007 med totalvikt 3500 kg.
Vi vill väga upp till 3850. Har du möjligen adressen till fabriken i tyskland?
Behövde du byta något på bilen ?
Jan



Karin & Jan :)

Det finns en tråd till om uppvägning där det framgår att man var tvungen att byta fjädrar fram och utrusta bilen med luftfjädring bak.


Vi var tvungna att komplettera fjädrarna när vi vägde upp vår RT 6844 årsmodell 2008 för två år sedan. Vad jag förstår så finns det två olika chassin till 6844:an. Ett som från början är godkänt för 3 850 kg och ett som är godkänt för 3 500 kg. Tyvärr så hade vi köpt det senare alternativet och det kostade oss 46 500 kr att få bilen uppvägd till 4 000 kg. Det behövdes kraftigare spiralfjädrar fram och komplettering med luftfjädring bak (Märke: Goldschmitt). Detta tillsammans med typintyg, montering, reg-besiktning samt en extra kontrollbesiktning eftersom fordon över 3,5 ton skall besiktigas varje år. Det går nog att hitta billigare pris på fjäderpaketet om man handlar hos någon annan än Dethleffshandlaren

Trots priset är vi väldigt nöjda med uppvägningen, då vi inte behöver oroa oss för vikten och bilens körbarhet blev ännu bättre än tidigare. Alternativet hade varit att byta till en annan husbil och det hade kostat mer för att få en husbil med den standard som 6844:an har.

Lennart

Denna menar jag.
MVH Bjarne
:mh4:
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Gjorde en förfrågan på intyg för uppvägning på Codat.
Snudd på ocker för ett intyg!
Undrar just om momsen kommer på!
Så här skriver Susann på Codat.

Angående uppvägning så måste jag ställa frågan till Dethleffs - de har inte lämnat ut någon lista så att jag ser vilka de godkända vikterna är.
Men jämförelsevis på många andra så kan det vara högst troligt att den kan vägas upp.
Om så är fallet tar Dethleffs en kostnad på 7400:- för intyg och typskylt.
Har du inte köpt bilen hos oss – så tar jag en kostnad på 500:-
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Tänk om man kunde få hjälp av våra experter då Tyska språket är lika
med noll och få intyg och typskylt från Dethleffs utan Inblandning av firmor, kanske blev något billigare om det skulle vara möjligt.
Någon som gjort det och möjligen är intresserad att försöka
hjälpa till?
Får oxå betala 7500 kr för intygen hos codat.
Med vänlig hälsning,
Pelle
 
K

Klaric

Guest
Sv: Uppvägning

Hej!

Dom snackar SKIT i Tyskland kostar ett intyg plus typskylt 200 euro jag fixade ett 2011.
Provar man att ringa Tyskland nu så hänvisar dom till Danska Dethleffs som säger att ni måste gå via Svenska återförsäljare.

Någon som kan tyska skulle skicka ett mejl till Tyskland och säga till dom vad dom svenska återförsäljarna sysslar med ockerpriser och dyl!!

Hoppas detta hjälper någon

karl.alexa@dethleffs.de Chefen
Christian.Ganser@dethleffs.de Kundsupport
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Jag har ett tidigare "erbjudande" från Tumbo Husbilar i Eskilstuna på 5000:- + moms, 6250:- vilket jag tyckte var för dyrt men nu är det slaget!

Kontaktade i höstas även Dethleffs i Danmark som tydligen är Generalagent för Dethleffs i Sverige och där blev jag hänvisad till svensk återförsäljare.

Undrar just om det är som straff bara för att de flesta som vill väga upp har bilar som är importerade från Tyskland med 3,5 ton som totalvikt.

Både Tumbo och Codat fick reg.nr och chassinummer så dom kan ju se var bilen kommer ifrån!
Man kanske ska skicka ut en prisförfrågan till alla återförsäljare för att få bästa pris.
Att det skiljer på olika fabrikat kanske man kan förstå men varför det skiljer hos återförsäljare med samma märke blir svårare.
 
K

Klaric

Guest
Sv: Uppvägning

Hej!

Jag skickade en prisförfrågan till alla Dethleffs i Sverige dom är lika dyra eller så säger dom att fråga den närmaste Dethleffs firman om pris.

Om jag köper i Tyskland fler gånger så får man säga till dom att fixa alla papper på uppvägning!!!
 

holmsten

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Intyg 6.200:- nya fjädrar fram och bak 25.000:-, montage av fjädrar, besiktning.

Bilen är en Dethleff 6844
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppvägning

Jag har ett tidigare "erbjudande" från Tumbo Husbilar i Eskilstuna på 5000:- + moms, 6250:- vilket jag tyckte var för dyrt men nu är det slaget!

Kontaktade i höstas även Dethleffs i Danmark som tydligen är Generalagent för Dethleffs i Sverige och där blev jag hänvisad till svensk återförsäljare.

Undrar just om det är som straff bara för att de flesta som vill väga upp har bilar som är importerade från Tyskland med 3,5 ton som totalvikt.

Både Tumbo och Codat fick reg.nr och chassinummer så dom kan ju se var bilen kommer ifrån!
Man kanske ska skicka ut en prisförfrågan till alla återförsäljare för att få bästa pris.
Att det skiljer på olika fabrikat kanske man kan förstå men varför det skiljer hos återförsäljare med samma märke blir svårare.

Det är inget straff Tuzzan, vi har en svensksåld husbil (ingen import) alla är väl import ifs.
och får betala 7500 kr, gör det ändå då vi åker med övervikt hela tiden och cyklarna står hemma och det var ju inte meningen att vi skulle ha det så utan dom vill vi ha med oss.
Mvh
Pelle
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Nu har jag fått mitt intyg och typskylt från Dethleffs i Tyskland, efter att jag mejlat dom 19/3, den 23/3 fick jag svar att det skulle ordna sig för 249€, vilket jag tackade ja till samma dag.
Efter några dagar utan att höra nåt, mejlade jag igen men inget hördes, stötte på igen 3/4 och fick svar direkt att han skickat intyget dan före.
Den 5e april fick jag brevet med intyg, skylt och faktura på 249€!

Nu vet vi att det går att få intyget av Dethleffs för en rimligare summa, "endast" 1/4 del av Codats oförskämda pris!

Enligt SBP kan/ska skylten bytas av mig innan reg-besiktning.
Tid är beställd i Gävle 17/4 men jag ska försöka efter påsken att få en tid i Kristinehamn så kan vi göra det på resan söderut till Moseldalen.

En fråga kvarstår:
Skylten som sitter nitad under huven, skall den märkas om med nya vikterna?
 
Toppen