• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underredsbehandling av ny husbil

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Träplattan under bilen är behandlad från fabrik, på min såg det ut som det var någon form av tunn tjära el. dyl. Enligt försäljarna skall detta hålla många år oavsett man kör vinter som sommar!

Men det är bättre att vara om sej och kring sej när man lagt ner tusentals kronor på detta kära objekt!

Pilot
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Hur det är under andras bilar vet jag inte? Det jag kunde se under vår bil var att grussprut klart bläsrat bort ytskicktet. Det såg alltså inte utsom en nytjärad eka. Om plyfan var tillverkad i lärkträ (som inte ruttnar) hade jag inte varit orolig. Men husbilstillverkarna har kanske inte den kunskapen eller så anser de att det kostar för mycket.
Leffe
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Kanske det är "onödigt" att behandla hela träplattan på en gång, just där du ser att det varit penetration bör man väl göra något åt det och sedan fukttesta resten av plattan, en 2008-års husbil bör vara fräsch enl. min mening!

Pilot
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Jag har behandlat träunderredet med Kinaolja två gånger. Passar på när bilen "torkat ur" och när den ännu står uppallad efter vintern. Har man inte tillgång till "smörjgrop" så är det svårt att applicera oljan. Köpte en billig färgsputa med böjbart munstycke så nu går det bättre. Såg redan första gången ränder efter hjulsprut har därför monterat stänkskydd bak.
Har ännu inte vågat ta ner gråvattentanken så där är det bara tjärmålat från orginal. Har någon demonterat denna? Var det svårt? Vågar kanske till våren.
Leffe
På Adrian var det ett lätt jobb. Hade min nere, och modifierade fästena, så jag slapp att få cirka 5 liter kvar, om jag inte stod i en nedförsbacke och tömde
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

På Adrian var det ett lätt jobb. Hade min nere, och modifierade fästena, så jag slapp att få cirka 5 liter kvar, om jag inte stod i en nedförsbacke och tömde

Tjenare på dig Bosse!

Hur ofta sprutar du på klegg undertill på ditt "Ringenvapen", alltså RSén?

PS.
Vi har inte fått igång den "blå flundran" ännu!

Tack för senast!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Det senaste, en vit grym rackare! Om farbror Bosse är på humör så kanske det kommer en bild!
Lägger in en bild på mitt banalster med ny underredsmassa

FÖRLÅT TILL LIZ60 FÖR TRÅDKAPNINGEN
 

Bilagor

  • P1010006.JPG
    P1010006.JPG
    850,7 KB · Visningar: 9

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

001 nordkap 058.jpg
Så här ser det ut efter 15 år. Bromsskivan är ny pågrund att den var utsliten.I övrigt bara lite omvårdnad.
Angående ursprungstråden så kör jag på träolja, med en roller, på träskivorna under husbilen. Det brukar dra in fort, så behovet finns nog.:holly-3-icon:
Hålrum i balkar mm får sej en dusch "allfixar olja" 5.56 eller gärna nått som är lite fetare
bosse "bus"
 
Senast ändrad:

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Hej!

Vi köpte en ny Eriba i höstas. Säljaren svarade på min fråga om underredsbehandling att det gör man inte för det luktar i från ventilationen som tas underifrån bilen. Läser här i forumet att man bör behandla både plåt och trä. Tur att jag gick med i HBK!!!

PA

Nu svarar även generalagenten att det inte finns skäl att underredsbehandla. Lite konstigt tycker jag när jag läser här i forumet att en annan av deras återförsäljare (inte min) sprutar på linolja ed. vid service!
Finns det skäl att tro att jag påverkar garantier mm. om jag på eget bevåg behandlar bilen? Frågan kan kanske låta dum men det är bättre att förekomma tycker jag.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

MEN. vi fick våran Eriba sprutad under på första servicen ! Inte på plåtdetaljer iofs men på allt trä!
På Husbilslandet så sa de att bilarna SKALL sprutas under på trädetaljerna.
Vi kör med våran bil endast Maj till september så någon övrig rostskyddsbehandling får vara (om inte behov uppstår)

Anders

Samma agent men olika återförsäljare. Vem har rätt?
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Samma agent men olika återförsäljare. Vem har rätt?


Som lite sen Info. så lämnade vi in vår Plåtis för heltäckande rostskyddsbehandling för 3 veckor sedan 12 000 spänn! Var med när firman kollade alla hålrum med kamera, såg rent och bra ut överallt men , bara grundfärg inne i balkar lika som utvändigt. Nu är hålrummen fyllda med något som jag glömt namnet på och bottenplattan och hjulhus är sprutade med någon Vaxartad vätska som är stenhård när den torkat.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Om jag - mot alla odds - skulle köpa en ny bil så skulle jag åka direkt till en behandlare som använder linolja. Orsaken är två dels så koster en sådan behandling enbart ca 2000 kr och att jag tror att denna behandling är bättre än behandling med typ Dinitrol eller dyl.
Det har också stor betydelse hur noggrann behandlaren är och min erfarenhet är att det slarvas ordentilgt. Det man ser av underredet kan nog vara fint och inge hopp om ett bra jobb men hur ser det egentligen ut inuti balkarna. Eftersom jag jobbar som bilplåtslagare så har jag sett en del underliga exempel under årens lopp.
När behandling som kostar 6000 till 12-15 tusen blir man betänksam och förväntar sig ett perfekt resultat vilket man tyvärr inte alltid kan förvänta sig.
Mvh Bror.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Håkan,
när man tittar på bilder som dessa och ser resultatet av en dyrbar rostskyddsbehandling så kan man nästan gråta. Fan ta den som gjorde denna behandling. Lurat en kund som lever i tron att bilen är ordentligt rostskyddad och till stor kostnad desutom. Hemskt.
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Det hade jag ingen aning om. Finns det verkligen husbilar med trä i underredet? Trä som vetter mot vägbanans ständiga bevattning? Då är det i så fall en blandning av metall och trä. Materialet måste i så fall behandlas på helt olika sätt. Metallen måste rostskyddas, men hur gör man med trä?. Trä suger åt sig vatten. Tycker att trä bör först behandlas med rötskyddande olja och sedan grundas och därefter täckmålas. Kan man göra det under en bil?

:quest:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Snygga bilder i inlägg 34, eller hur! :D

Den här skärmen byttes i samband med en krockskada.
Huruvida rostskyddet är utfört av en amatör eller av ett "proffs" vet jag inte, men den som har gjort jobbet borde ha gjort något annat.:msn_lightning:
Hur som helst har man i alla fall misslyckats, för det som borde vara en förbättring har varit verkningslöst i detta fall.
Förmodligen har någon betalat en slant för detta någon gång i tiden, och om jobbet hade gjorts korrekt hade bilen varit i bättre skick idag.

Oroa er inte för framtiden för denna bil :), bilen har i skrivande stund fått en ny lackering i framändan och rostskyddet kommer denna gång utföras på ett bättre sätt! :)

2_PC_CP_Cup_Gun hv400.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Alve, svært mange husbiler har en plyood plate liggende rett på rammen. Er en heldig er dette en oljeherdet marin plate, men det finnes dårligere plater også.

Noen få husbiler har en GFK plate underst, og noen av de billigste løsningene er bassert på Fiat eller Ford sin plateramme og har dermed en stålplate under plywooi stedet for ramme. Og selvfølgelig plåtis har plåt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Snygga bilder i inlägg 34, eller hur! :D

Den här skärmen byttes i samband med en krockskada.
Huruvida rostskyddet är utfört av en amatör eller av ett "proffs" vet jag inte, men den som har gjort jobbet borde ha gjort något annat.:msn_lightning:
Hur som helst har man i alla fall misslyckats, för det som borde vara en förbättring har varit verkningslöst i detta fall.
Förmodligen har någon betalat en slant för detta någon gång i tiden, och om jobbet hade gjorts korrekt hade bilen varit i bättre skick idag.

Oroa er inte för framtiden för denna bil :), bilen har i skrivande stund fått en ny lackering i framändan och rostskyddet kommer denna gång utföras på ett bättre sätt! :)

Visa bilaga 50461

Tycker jag med.:msn_laugh:

Noterade dom när du la ut dom och drog en suck. Nu kan det vara en hemmapulare som gjort behandlingen och rent ut sagt misslyckats.

Hoppas du inte misstyckte men jag tycker verkligen dina bilder säger mycket o du kommer med all säkerhet att lyckas bättre.

Hmm det va nog elagt sakt eftersom att lyckas bättre inte säger något. Du kommer göra det som det borde ha blivit, perfekt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

No problems Håkan, det är okej att använda bilder som jag har bidragit med på det här sättet :msn_laugh:

Du har även rätt, jag tror inte att det är möjligt att göra ett sämre jobb än det som är utfört på den här bilen.
 
Toppen