• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underredsbehandling av ny husbil

L

Liz60

Guest
Är det någon som vet vilket man ska välja ? Vattenlöslig Tectyl eller vaxbaserat Mercasol.
Jag har för avsikt att behandla balkar ,hjulhus,huven och dörrlådor.
Prisskillnaden verkar vara ganska stor.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Jag kör en favorit i repris :) ;) , före och efter bilder : http://www.husbilsklubben.se/forums/t36520/

Jag har Tectyl men sen är det ju olika typer beroende på var det är någonstans för det finns ju där det är utsatt för slitage så är det ju en trögre/hårdare medans under huven är det mera lättflyktig = dom använder olika typer .

Så ser en 06:a ut som jag plåtade : http://www.husbilsklubben.se/forums/t44205/
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Vore lite kul att se hur din bil ser ut nu när det gått två vintrar. Har du möjlighet att fota så vore det nog et bra komplement till de tidigare bilderna.
EssoJ
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Jag har nu pratat med "min" rostskyddare och det gick bra att komma och tvätta bilen samt ta några kort .

Sen får jag tillrätta mej då det är inte Tectyl utan Dinitrol behandling = 2 olika fabrikat och den läggs ju på olika sorter/typer beroende på vart det skall sitta ex i hålrum eller på slitytor .

Han hade bla. varmvax som då hade 60* när det påfördes och han hade då en värmeslinga i slangen .

Som Liz skriver om vattenlöslig är nog inte så bra för då är det ju inget kvar när man kör i regn ;) men jag förmodar att du menar fri från lösningsmedel ?

Men bilder kommer dom närmsta veckorna .
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Hej!

Vi köpte en ny Eriba i höstas. Säljaren svarade på min fråga om underredsbehandling att det gör man inte för det luktar i från ventilationen som tas underifrån bilen. Läser här i forumet att man bör behandla både plåt och trä. Tur att jag gick med i HBK!!!

PA
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Vi bytte bort vår -06:a (Fiat-chassi) i höstas. Den hade börjat rosta under.
Vet inte med säkerhet om den har gått något lite på vintern här i Sverige men jag tror inte det.
Den var importerad -08 och hade gått i Tyskland tidigare. Ej saltade vägar med andra ord.
Rosten hade börjat få fäste vid bakaxelinfästningarna bl a.
Den vi har nu kommer vi att rostskydda till våren. Tidningen Vi Bilägare brukar varna för att nya (person)-bilar inte har något rostskydd alls.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Jag lade en rostskyddsbehandling på min husbil när jag köpt den, jag tycker att det är synd och skam att detta inte är gjort/ingår på bilar som skall säljas i vårt klimat och kostar flera hundra tusen!
Pilot
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

"Den var importerad -08 och hade gått i Tyskland tidigare. Ej saltade vägar med andra ord."
Undrar så var detta kommer ifrån. Klart dom saltar sina vägar. Deras bilar ser ut som våra, plogen fram och spridaren bak. Helt underbart, några sekunders sökning så hittar man ett klipp med någon som filmat plogbilar. bra att vi har så olika intresse. Jodå, lastbilarna på filmklippet kan ha grus på flaket men dom saltar också.

Winterdienst Tag und Nacht im Einsatz! (Oppenau) © - YouTube
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Ok. Det visste inte jag. Ursäkta och tack för upplysningen.

De Tyska och Danska bilar vi bytte däck på, var oändligt mycket finare än de som går här uppe hos oss, i både bromsskivor, ok och annat.
Det finns väl någon annan anledning då?
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Vi bytte bort vår -06:a (Fiat-chassi) i höstas. Den hade börjat rosta under.
Vet inte med säkerhet om den har gått något lite på vintern här i Sverige men jag tror inte det.
Den var importerad -08 och hade gått i Tyskland tidigare. Ej saltade vägar med andra ord.
Rosten hade börjat få fäste vid bakaxelinfästningarna bl a.
Den vi har nu kommer vi att rostskydda till våren. Tidningen Vi Bilägare brukar varna för att nya (person)-bilar inte har något rostskydd alls.


Jag var och bestiktigade min bil i Onsdags och besiktningsmannen som var under bilen tittade fram och sa :
-Du har varit hos Lasse eller ?
Öhh jo det har jag varit sa jag .
-Det syns för den är väldigt fin under för han är så nogrann svarade han ..
---------------
Det var kul att höra tycker jag samt är det ju en investering för man bevarar ju bilen/plåten .
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Hej ! varje säsong så blåser jag på ett lager med mercasol tunnflytande på hela ramverket under bodelen , en 5 liters dunke räcker gott till en husbil och två personbilar, och som ni säger i hjulhusen fram är det ju gott att ha lite tjockare smet . På besiktningarna på den förra h-bilen brukade besiktningsgubbarna säga ...ska du ha bilen i 50år

Soliga hälsningar Håkan :snow-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Hej!

Vi köpte en ny Eriba i höstas. Säljaren svarade på min fråga om underredsbehandling att det gör man inte för det luktar i från ventilationen som tas underifrån bilen. Läser här i forumet att man bör behandla både plåt och trä. Tur att jag gick med i HBK!!!

PA
MEN. vi fick våran Eriba sprutad under på första servicen ! Inte på plåtdetaljer iofs men på allt trä!
På Husbilslandet så sa de att bilarna SKALL sprutas under på trädetaljerna.
Vi kör med våran bil endast Maj till september så någon övrig rostskyddsbehandling får vara (om inte behov uppstår)

Anders
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Jag har som sagt rostskyddsbehandlat min husbil när den var ny...är det någon som kan svara när det är dags att behandla trä-bottenplattan?

Pilot
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Behandla hela bilen under med "rå linolja" det skyddar både stål och trä, samt är miljövänligt och effektivt. Lukten är inte störande och försvinner snart. Billigt blir det också, Rusta säljer bra linolja "rå" för 59:-/liter. det går åt ca 2 liter till en 7 meters bil. Man bör underhålla behandlingen vart 3:e år.
Undvik att spruta mot laddnings-generatorn när framvagnen behandlas, eftersom oljan kan orsaka skador på densamma.
Jag har underredsbehandlat mina personbilar och husbil på degtta sätt de senaste 10 åren med mycket gott resultat.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

När det gäller trä-bottenplattan... så skulle jag ta ett fuktprov innan jag konserverade den . Vill inte kapsla in fukt i trä-bottenplattan, resultatet blir nog som när de kom på plastfärgen på fasader,,, det ruttnar innefrån .. bara en tanke från mig. nu menar jag med att spruta wax eller tectyl på trä.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Jag använde biltemas linolja (sprayburk) på min f.d husbil med gott resultat, Hymercenter i Ängelholm gör detsamma, frågan är som sagt hur ofta behövs det göras Hymercenter visste inte riktigt hur ofta utan gjorde mot beställning av kund som ville ha..räcker det med var 3:e år (verkar vettigt)? finns säkert fler här i klubben som funderar, jag kör själv med h-bilen året runt så det är ju ganska viktigt att man "följer upp" underhållet vad det än månde vara!

Pilot
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Jag har som sagt rostskyddsbehandlat min husbil när den var ny...är det någon som kan svara när det är dags att behandla trä-bottenplattan?

Pilot

Hej! Nu undras jag - ligger trä öppet i dagen på undersidan av bilen? Det hörs konstigt ut! Men om producenten gjort så - då måste väl detta trä tåla bruk, t.ex snö, salt, vatten, grus osv. Och även rostskyddsmedel?!

Oavsätt - jag rostskyddar alltid mina bilar, oavsätt. Det är inte bare salt utan vatten, stensprut och annat som ger rostproblem!
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Jag har behandlat träunderredet med Kinaolja två gånger. Passar på när bilen "torkat ur" och när den ännu står uppallad efter vintern. Har man inte tillgång till "smörjgrop" så är det svårt att applicera oljan. Köpte en billig färgsputa med böjbart munstycke så nu går det bättre. Såg redan första gången ränder efter hjulsprut har därför monterat stänkskydd bak.
Har ännu inte vågat ta ner gråvattentanken så där är det bara tjärmålat från orginal. Har någon demonterat denna? Var det svårt? Vågar kanske till våren.
Leffe
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Underredsbehandling av ny husbil

Allt rostskydd är bättre än inget. Något som är viktigt om man rostskyddar själv, är hetvattentvätt och rejält torrt underlag före rostskydd. Nr. 2, undvik längre uppställning på gräs.
 
Toppen