• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Tog ett par bilder på en 06:a , hur ser era ut under ?
Jag ångrar inte en sekund att jag rostskyddade min för det var nog välinvesterade pengar då jag räknar med att behålla den ett tag .
 

Bilagor

  • 1.JPG
    1.JPG
    94,5 KB · Visningar: 83
  • 2.JPG
    2.JPG
    88,3 KB · Visningar: 55
  • 3.JPG
    3.JPG
    64,9 KB · Visningar: 48
  • 4.JPG
    4.JPG
    88,5 KB · Visningar: 48
  • 5.JPG
    5.JPG
    48,1 KB · Visningar: 45
  • 6.JPG
    6.JPG
    91,3 KB · Visningar: 52
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Hej Bengt-Åke
Det där såg inte alls bra ut,4 år och all denna rost.

Det är väl inte något känt bil märke? för då är det flera som ser lika rostiga ut under.
Ja du gjorde rätt som skydda underredet,

/Vidhem
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Den gamle är en 88-a men sånt där känner jag inte igen.
(Förutom i karossplåt förstås)
:confused:
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Den lär nog inte bara va sommarkörd heller,vi har en 05:a som är uttagen 07 o den är som ny under,men så är den bara sommarkörd o vinterförvarad på rätt sätt !!!!!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Den bilen har visst gått i saltvatten. Brunrötan har kommit alldeles för tidigt. Bra att du visar bilderna!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Jo och även om man bara sommarkör så kan man ju få lite stensprut efter en färd på grusväg och det blir bar plåt så kommer det ju rosta med tiden av "sommarvatten" .

Även om bilen bara körs på sommaren så utsätts ju rena plåtytor för fukt som blir rost .

Så ni som köper nytt , vårda era bilar så dom är fina när jag köper nästa begagnade bil :) ;) .
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Vinterkörd eller inte har ingen större betydelse...

Att det har!!
Jag har själv alltid haft "sommarbilar" som inte får det minsta rost, medan samma modell hos de som kör året runt har rostat. Massvis!

Jag vill påstå att en bil som bara sommarkörs håller (vad gäller rost) många gånger längre! Det gäller inte bara karossen, utan också bromsar, avgassystem och många andra kontaktar, givare mm som finns under bilen.

Jag köper hellre än sommarkörd bil som gått 10-tusen än en åretruntare som gått t.ex 4-tusen!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Jo visst ligger det nåt i det att sommarkörd håller längre. Den -90 som jag hade är fortfarande fullständigt utan rost, men var/är en "sommarbil".
 
F

F.d. 7811

Guest
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Det är 30 till 40 år sedan som vi började ta det som självklart att en ny personbil skulle vara rostskyddsbehandlad.
Det är högst anmärkningsvärt att husbilshandlarna säljer bilar i miljonklassen som är helt utan rostskydd.

Har konsumenttrycket varit för dåligt?
Är vi som husbilsspekulanter för snälla av oss?

Motiveringen att vi mestadels kör på sommaren är inget hållbart argument för att avstå från rostskydd.

Ni som inte redan gjort det. Rostskydda era dyrgripar innan det är för sent!

Handlarna som har större påslag på bilarna än sina kollegor i andra länder ska skämmas för att de inte levererar bilar med rostskydd.

Ni som står i begrepp att köpa nytt - kräv rostskydd utan någon extrakostnad.
Använd vår konsumentmakt!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Den gamle är en 88-a men sånt där känner jag inte igen.
(Förutom i karossplåt förstås)
:confused:

Håller med min gamla bil (1989)som jag sålde för 2 år sedan var fin som ny så då är dom nya sämre som allt annat som tillverkas idag. Men vinterkörning det är inte dessa bilars paradgren och skulle aldrig köpa en vinterkörd inte ens om den var så kallad underredsbehandlad om jag inte själv hade gjort det eftersom det är busenkelt med alla dessa fina öppningar och lätt att krypa under om man inte har lågchassi. Tänk Er denna vintersörja med slaskvatten blandat med salt under bottenplattan, som jag sett bilar som gått året runt där bottenplattan har fullständigt lösts uipp och då är det bara att slänga bilen där man pantar burkar allt är inte plåt som tar stryk enligt min syn på bilar av varierande ålder men ingen 06 innan detta.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Håller med min gamla bil (1989)som jag sålde för 2 år sedan var fin som ny så då är dom nya sämre som allt annat som tillverkas idag. Men vinterkörning det är inte dessa bilars paradgren och skulle aldrig köpa en vinterkörd inte ens om den var så kallad underredsbehandlad om jag inte själv hade gjort det eftersom det är busenkelt med alla dessa fina öppningar och lätt att krypa under om man inte har lågchassi. Tänk Er denna vintersörja med slaskvatten blandat med salt under bottenplattan, som jag sett bilar som gått året runt där bottenplattan har fullständigt lösts uipp och då är det bara att slänga bilen där man pantar burkar allt är inte plåt som tar stryk enligt min syn på bilar av varierande ålder men ingen 06 innan detta.


Min ser/såg ut så här :

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/250618 bilderna före finns i inläggets början .
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Ser bra ut och helt nödvändigt när man kör i slaskvintern annars så håller det med krypmassa och eget dinitrolsprut som tar ca 1 timma för sommarkörning om man inte har lågchassi då kommer man inte under och måste få en lyft med 5 tons somkraft och takhöjd på 6 meter och det har bara lastbilsverkstäder.
Sprutat min bil själv i balkutrymme under snyggast med vit bil där vi även tvättar underredet med svamp 4 ggr per år. Kanske lite petig men tycker det blir snyggast så sorry och ingen rost ännu.
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Något man bör tänka på är att inte långtidsparkera på gräs. Gör större skada än man tror. Bäst är en grusplan eller en asvalterad parkering med god vädring.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Hej Jaktfalken!

Vore intressant att veta vad som gör att Fiat från fabriken är bättre än Ford vad gäller förutsättningarna att motstå rostangrepp.
Du har ju Fiat på gården och jag Ford.
Konstruktion, materielval eller rostskyddsbehandling?
All information om detta är ju bra att ha inför ett kommande husbilsbyte. .

Roadglider
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Jag vet inte heller vad det är som gör detta men han som rostskyddade våran gör ju flera undersökningar/ vecka inkl behandlingar och Forden var sämre än Fiaten när det gäller rostskyddet enligt honom men håller man koll på sin bil och man vet hur och vart man kört så har man kanske koll läget men det är ju dyra bilar och jämför man vad behandlingen kostar så .

Det vore ju kanske inte ett orimligt krav att bilarna såldes rostskyddsbehandlade .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Jag bejakar din senaste redigering!
Upp till generalagenterna att ställa krav!! Kostnad..OK!
Har ingen önskan att själv spruta hålrum eller svamptvätta underredet fyra gånger per år!!!!
Är jag lat eller konstig???
Roadglider
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Om jag inte är fel informerad så tillverkas/ plockas ihop Ford Transit i Turkiet,,,,dom kanske inte har den rätta kunnandet på nordiskt klimat, men ändå är impotörens ansvar att bilen klarar våra klimat.
 
Toppen