Sv: 60W ??!!
Hej Mats S, betr dina tvivel!
Mätobjekt; Husbil Hobby 750 med org laddare 17 Amp, bodelens strömbrytare avslagen
Bilens inbyggda laddare laddar ej motor- endast bodelsbatterierna
Framledning; från husets el till bil 28 lpm kabel 1,5 m² area (inte ovanligt med denna längd)
Mätpunkt; vid eluttag från huset
Mätinstrument; (vid eluttag fr hus); Energimätare (mätnoggrannhet ± 1 watt)
Mätresultat; Vid kontinuerlig mätning med energimätaren understeg aldrig effektuttaget 56 watt, trots fulladdade nya och felfria GEL batterier. Mätningens varaktighet 2,5 dygn med omväxlande underhålls- resp fulladdat (ej pågående laddning, resultat = mätt minvärde 56watt).
Självklart kontrollerade jag uppnått resultat (enligt följande);
Mätobjekt; En Modernum 11A elektronisk autom batteriladdare för 12 volt
Framledning; ingen
Mätinstrument; (vid eluttag i garaget); Energimätare (mätnoggrannhet ± 1 watt)
Mätresultat; Vid kontinuerlig mätning under 1,0 tim med energimätaren understeg aldrig effektuttaget 23 watt (max 25w och uttagen energi 24wh) detta trots att enbart laddaren var inkopplad, dvs ingen laddning eller annat uttag pågick överhuvudtaget!
Slutsats; alla ”köpbara” laddare förbrukar mer eller mindre tomgångs- effekt/energi! Kraftigare (A) batteriladdare genererar större förluster. Mot denna bakgrund är det t.ex lämpligt att sätta in en tidsbegränsande timer före batteriladdare vid längre perioder med underhållsladdning. Jämför även med förluster i omformare 12-230 volt.
Som en gammal kär vän sa ”att mäta är att veta”, varpå även han (tvivlade) gjorde motsvarande mätning men med ett universalinstrument, dock med likvärdigt resultat!
/ Med hälsning, Bengt 333