• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning under avställning

Yvonne och John

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
398
Medlemskap
2023
Sv: Underhållsladdning under avställning

Hej Alla vännar
när jag kopplar 220 volt laddes båda bobilsbatteri ock startbatteri ock när jag startar motorn laddas båda alt sköts via automatik
hälsninger
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

Snigeln,

Pa min forra husbil en Fiat Ducato Pegasus 62 laddade jag genom bilens laddare (som om man stod kopplade pa en camping) men kom snart undefund med att startbatteriet inte laddas utan bara inredningen. Da finns det bara ett alternativ och det ar att koppla laddaren (inte bilens laddare utan en fristaende laddare) pa startbatteriet da laddas inrednings batterierna samtidigt.

En annan losning ifall man har en solcell. Jag loste det genom att ladda startbatteriet ifran en 55W solpanel genom att satta en strombryttare mellan inrednings batterierna och startbatterier, staller jag strombryttaren pa 1 laddas startbatterierna pa laget 2 laddas inredningen, funderarde perfekt.

I min nuvarande husbil styrs allting fran control panelen och kan valja att enbart ladda inredningen eller samtliga batterier (parralell connected). Tydligen beror det pa vilken husbil man har ifall startbatteriet kan laddas tillsammans eller inte.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Jaså, mästerdetektiven är i gång.....

Hej igen!
Mästerdetektiv? --> enkel läsförmåga min käre Watson!

Av dina inlägg inlägg att döma så klarade inte ditt startbatteri vintern spec bra (knäckt).

För att kunna svara på hur ett batteri klarat vintern (utan underhållsladdning) så räcker det inte med att motorn råkar starta (inkl några ggr till).
För att ta reda på batteriets tillstånd/kondition måste man mäta vilket eneriinnehåll batteriet kan återladdas till därefter vet man.

Som en kär vän sagt och som jag gärna upprepar "att mäta är att veta"!
/ Ha en bra vinter hälsar, Bengt 333
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Efter två veckors empirisk forskning har jag kommit fram till att ett elektorblock av typen Schaudt EBL225 i underhållsladdningsmode förbrukar 6 kWh på två veckor (mätt med kWh mätare). Det motsvarar i runda slängar 20W inkopplad effekt. Av dom watten går säkert hälften till elektroniken i blocket så 10W återstår till underhållsladdning. Det blir alltså 800mA till laddning av både bil och bodelsbatteri. Fördelningen har jag inte kollat nu men kommer jag ihåg rätt så tar bodelsbatteriet ca 400 mA när det är fullt.

Ska man kalkylera kostnaden för att stå på laddström under 5 måndader så skulle det (om man räkna på en krona per kWh) kosta klart under 100 kr. Kan det vara värt om batterierna är fulladdade och i prima skick när man dammar av bilen på vårkanten :cool:
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.008
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: 60W ??!!

Om man bortser från laddarens effektförlust är det Ok! ............

Kan detta verkligen vara rätt? Av vilken anledning skall en laddare ha en så hög egenförbrukning som 60 W? För mig förefaller det som om det finns andra förbrukare inkopplade under din mätning, eller att din laddare är felaktig (modellfel eller exemplarfel). Jämför med en 60W belysningsarmatur, t.ex. skrivbordslampa, som varit tänd en längre tid. Den blir väldigt varm! Motsvarande värmeutveckling från en laddare på tomgång vore oroande. En kontrollmätning på min egen laddare gav ingen registrerad förbrukning alls efter 2 dygn på tomgång. Möjligen hade mätarskivan roterat något varv, men på sifferverket syntes ingen skillnad.

mvh!
Mats S
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: 60W ??!!

Min empiriska forskning med hjälp av elektronisk energimätare finns att läsa ovan. Ca 3kWh per vecka. Ett batteri, hur fulladdat det än är, tar alltid några mA när det står på underhållsladdning.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 60W ??!!

Hej Mats S, betr dina tvivel!
Mätobjekt; Husbil Hobby 750 med org laddare 17 Amp, bodelens strömbrytare avslagen
Bilens inbyggda laddare laddar ej motor- endast bodelsbatterierna
Framledning; från husets el till bil 28 lpm kabel 1,5 m² area (inte ovanligt med denna längd)
Mätpunkt; vid eluttag från huset
Mätinstrument; (vid eluttag fr hus); Energimätare (mätnoggrannhet ± 1 watt)
Mätresultat; Vid kontinuerlig mätning med energimätaren understeg aldrig effektuttaget 56 watt, trots fulladdade nya och felfria GEL batterier. Mätningens varaktighet 2,5 dygn med omväxlande underhålls- resp fulladdat (ej pågående laddning, resultat = mätt minvärde 56watt).

Självklart kontrollerade jag uppnått resultat (enligt följande);
Mätobjekt; En Modernum 11A elektronisk autom batteriladdare för 12 volt
Framledning; ingen
Mätinstrument; (vid eluttag i garaget); Energimätare (mätnoggrannhet ± 1 watt)
Mätresultat; Vid kontinuerlig mätning under 1,0 tim med energimätaren understeg aldrig effektuttaget 23 watt (max 25w och uttagen energi 24wh) detta trots att enbart laddaren var inkopplad, dvs ingen laddning eller annat uttag pågick överhuvudtaget!

Slutsats; alla ”köpbara” laddare förbrukar mer eller mindre tomgångs- effekt/energi! Kraftigare (A) batteriladdare genererar större förluster. Mot denna bakgrund är det t.ex lämpligt att sätta in en tidsbegränsande timer före batteriladdare vid längre perioder med underhållsladdning. Jämför även med förluster i omformare 12-230 volt.

Som en gammal kär vän sa ”att mäta är att veta”, varpå även han (tvivlade) gjorde motsvarande mätning men med ett universalinstrument, dock med likvärdigt resultat!
/ Med hälsning, Bengt 333
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: 60W ??!!

Efter att alla frågor om batterier och dess underhållsladdning diskuterats här i denna tråd, så har jag fått av en husbilskompis (HBK-medlem ) en länk till ett informationsbrev som handlar om batterier och dess laddning / underhåll.
Läs och begrunda
> http://www.anp.se/newsletter/68026/4346594172414B514A78454159
Ha en skööööööön vinter, och längatar redan till våren, gör
Jan & Anita
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.008
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: 60W ??!!

Hej och tack för svar!

Jag envisas ändå med att 60W (eller 56) låter som en hög tomgångseffekt! Var tar den vägen? Mycket värme blir det...

Katalogdata för några batteriladdare jag hittat anger egenförbrukningen till ett par watt, vilket verkar stämma bättre med min egen stillastående elmätare. För en omformare anges tomgångseffekten till 20W, men då handlar det om en 25-kilos klump som kan ge 2 kW ut. Det finns såklart bättre och sämre produkter och det kanske bara är de med bäst data som väljer att publicera dem.

mvh!
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Dick !

Av säkerhetsskäl är det bättre att lossa minuskabeln, om du är där på pluskabeln med ett oisolerat verktyg och kommer åt bilens chassie får du se på gnistor.
Därför skall man alltid lossa minuskabeln först.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Jag kopplar bort minuskabeln när bilen ställs undan och har alltid gjort det.
Men nu i höstas när bilen var på verkstad för kamremsbyte fick jag reda på som Åke skriver att det kan bli problem att starta bilen om den varit strömlös.

Nycklarna kan behöva kodas om och då gäller bärgning till verkstad eller be en snäll verkstadskille att åka ut till bilen med datorn.

Peppar peppar hittills har det funkat.
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Jag satsar den hundring det kostar att ha bilen stående på underhållsladdning över vinterperioden. Det kan ju inte vara skadligt i alla fall och eftersom både bil och bodel laddas så slipper jag förhoppningsvis problem med databoxar, kodlås och annat
icon7.gif
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Jag skulle också ha det om jag inte hade hyrt in mig i en maskinhall för vinteruppställning.

:wink: Hmmm får väl trösta mig att jag sparat 500kr på den här bilens vinteruppställningar;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 60W ??!!

Jag börjar tro att Librell har något fel på sin laddare. I min bil sitter en CTEK laddare på 25A. Jag skickade ett mail till dem och frågade om tomgångsförbrukningen på denna laddare.

Här är mailet med sitt svar:

Hej Michael,

Den drar ungefär 3W i tomgång, eller 14mA.

Med vänlig hälsning
Olle Wahlqvist

CTEK SWEDEN AB | ROSTUGNSVÄGEN 3, SE-776 70 VIKMANSHYTTAN, SWEDENPHONE: +46 225 351 80FAX: +46 225 351 95 | WEB: www.ctek.comEMAIL: info@ctek.com THE SMARTEST BATTERY CHARGERS IN THE WORLD!

Från: Michael Johansson [mailto:michael@]
Skickat: ti 2007-11-13 15:49
Till: Info.se på ctek
Ämne: support (SV): Tomgångsförbrukning


Michael Johansson sent from website:


Jag skulle vilja veta tomgångsförbrukningen på en MULTI XS 25000, dvs hur mycket ström drar laddaren när den är kopplad till 220V men utan att ladda något batteri (inget inkopplat på 12V-sidan).

Med vänlig hälsning
/Michael Johansson
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

Varning för strömslukande radioapparater!

Jag kopplar ifrån minuspolen på startbatteriet under vinterförvaringen av den anledningen att bilradion drar ström från detta även när den är avstängd. Bilradion har 2st 12volts ingångar där den ena är till för drift och den andra för standby. Dessa drar c:a minst 80mA resp. 20mA. I min bil (Fiat 2.3JTD) var dessutom ISO-kontakten felkopplad så minsta strömmen var 80mA. Detta har jag dock ändrat på.

Antag att jag har bilen i garage 6 månader. Då blir radions energiförbrukning:

6mån * 30dagar * 24timmar * 0.020A = 86Ah, dvs hela batteriets kapacitet förbrukas av den avstängda radion. Om det är fler som har felkopplade radioinstallationer så blir den 4 gånger större.

Förra vintern tog jag av minuspolen på startbatteriet för att undvika dessa smygförbrukningar. Det var sedan inga problem att starta efter 5 månaders stillestånd.
 
F

F.d. 10755

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

PÅ nya bilar med databox . ska man enligt uppgift inte koppla från batteriet.
blir störningar i datorerna:(

ÅKE

Ajdå, det lät inte bra:confused:
Jag har en hobby 650 -05 bygd på Ford transit 350 125 hk. Den ska nu stå avställd 5 mån utan tillgång till 220, så jag kopplade bort bägge gel-batterierna.
Funderade om den kunde drabbas av "minnesförlust", så jag ringde till Fordverkstaden i Skövde för att få svar, men dom kunde inte svara på detta.
Finns det någon här som vet hur det ligger till med Ford eller vart man kan vända sig

Roland
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

Det är mycket okynskap som säger att man inte skall koppla bort strömen för att det kan bli störningar med databoxen....nja,så fort man kopplar på igen så återställer sig databoxen och inget mer med den.:)
 
Toppen