Sv: Underhållsladdning under avställning
Hej! Som ny medlem och nybliven husbilsinnehavare så är jag imponerad av all information som finns på denna utomordentliga hemsida. Speciellt nu på hösten då vi ställt våra "hus" i vinteride - då flödar frågor och förslag.
Min lilla erfarenhet när det gäller laddning och el är att det skiljer mycket mellan olika husbilsfabrikat. I min Fiat Ducato 2001 CI så laddas bara bodelsbatteriet via 220V, ej motorbatteriet. När man kör motorn laddas både motor och bodelsbatteriet.
I mitt vinteride har jag 220V inkopplat via timer 1h per dygn och har kompletterat bodelsladdaren med en CTEK (kopplad på bodelens 220V uttag) som laddar motorbatteriet.
Enda sättet som jag ser det att utröna hur och vad som laddas i er bil är att ta en bra digital voltmeter och mäta över respektive batteri; Ett friskt batteri som inte laddas håller ca 12,7V. När det laddas så ligger det på ca 13,4V.
Alltså sätt in 220V ett dygn (så att bodelsbatteriet hinner bli fullt) och kolla om motorbatteriet ligger på 12,7 eller 13,4 (220V fortfarande inkopplat). Om 13,4 så laddar alltså 220V även det batteriet.
För att kolla andra hållet; Lämna motorn på när ni kört ett par timmat och mät spänningen över bodelsbatteriet (220 ej inkopplat). Om 13,4V så laddas bodelen av motorn.
Var försiktig när ni mäter så ni inte kortsluter - 75Ah eldar bra om ni korsluter plus till chassiet. Lycka till!