• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning under avställning

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har ställt av vår husbil och skall ställa in din i garaget nu till helgen.
Nu undrar jag? Kan man ha elkabeln inkopplad hela tiden så att det underhållsladdar batterierna eller skall jag bara ansluta med olika intervaller. Bilen står inne med
ca: + 5 -8 gr hela tiden.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Anslut lämpligen laddningen ½ dag i veckan, mhj av t.ex en veckotimer. Obs att bilens laddare även då bilbatterierna är fulladdade förbrukar ca 50-60 watt i "effektförluster" (kan enkelt mätas upp med en energiförbrukare).
/ Ha en bra vinterdvala, Bengt 333
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Åk till Mekonomen och köp en C-TEK underhållsladdare kan vara inkopplad året om kostar mellan 5-800 kr finns minst tre storlekar Fråga vilken storlek du bör ha mvh Bror
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Du ser ut att ha en tämligen ny bil så den borde vara utrustad med en batteriladdare som automatiskt slår över till underhållsladdning när batterit är fulladdat. Kolla om så är fallet så slipper du investera i onödan och kan ha bilen inkopplad på 220V kontinuerligt.
 
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

Hej alla !
Det är väl så att den bara laddar bodelens batterier .
Starbatteriet måste väl laddas separat om jag har rätt ?
Mvh
Bosse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Om man bortser från laddarens effektförlust är det Ok! Vidhåller dock mitt föregående inlägg, möjligen kan det räcka med att ansluta under 1 dag 3 ggr under en 5 mån period beroende på att batteriers självurladdning minskar med lägre temperaturer. I och för sig krävs ju inte ens en timer men då sker ju allt automatiskt och man behöver inte bry sig!

Men laddarens "egen-/tomgångsförluster" uppgår hela tiden den är inkopplad till >60 watt oavsett om batterierna laddas eller inte. Detta ger en merförbrukning av nätel under säg 5 månader på ca 1,4 Kwh/dygn x 150 dygn x 1 Sek/Kwh = 210 Sek i merkostnad. En timer får du för under 100 Sek och är då snabbt inbetald.

Jag har använt låga värden i kalkylen ovan för såväl Kwh priset som på laddarens interna förluster vilket innebär att kalkylen (med timer) i verkligheten blir ännu bättre!

/ Ha det bra och var även vänlig mot miljön, Bengt 333
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Om det är så att laddaren förbrukar 60 W i tomgång så blir det ett 60 W värmelement inne i bodelen. Helt perfekt när bilen står i kallgarage
icon7.gif
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Underhållsladdning under avställning

Jag har de senaste vintrarna haft min husbil i ett magasin där ägaren inte får ha ström ansluten av försäkringsskäl. (Billigare premie skulle jag tro)
Jag kollade med min husbilshandlare, Hymer i Örebro, om jag var tvungen att ta ur batterierna för att underhållsladda dem hemma över vintern.

Deras svar var, koppla bara ur allla kablar så batterierna inte är anslutna till något i husbilen. Gäller naturligvis även startbatteriet.

Är bara batterierna friska och fulladdade, så klarar de sig över vintern. November t.o.m. april.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

Jag hade våran bil i ett ouppvärmt magasin förra vintern, december-mars.
Tog av minuskabeln på batterierna.
När jag hämtade bilen satte jag dit kablarna, startade och körde därifrån.
Inga problem alls.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Hejsan Kenth & Ingela?
Var det verkligen inga problem alls efter förra vinterförvaringen (t.ex batterier "knäckta"= inget energiinnehåll)?

Under länken "Var köpa GEL batteri" uppges att ni vill ha ytterligare ett nytt 90 Ah GEL batteri samt att det ni har är ett bara 3 veckor gammalt likadant batteri???
Då är det väl inte samma batteri(er) som satt i bilen förra vintern?

Om det är samma bil som vi diskuterar så tycker inte jag att det var problemfritt!
/ Undrar och hälsar, Bengt 333
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

Jaså, mästerdetektiven är i gång?:wink:
Nej det är inte samma bil, denna har vi bara haft sedan den 9 oktober.
Forsbergs bytte ut bodelsbatteriet vid leveransbesiktningen och nu vill vi ha ett till likadant för att vara säkra på att strömmen räcker till.
Men den förra som klarade vinterna så bra fick vi problem med sista veckan på semestern då startbatteriet behagade paja totalt när vi var långt från all ära och redlighet. Vet ej vad som hände men det tog ej laddning längre. Vi köpte ett nytt på Mekonomen i Lidköping och sen var det inga problem längre.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

På min Bürstner T 640-07 går 2A till startbatteriet när man är ansluten till 220V. Dessa 2A skall motsvara en underhållsladdning, resten går till bodelsbatterierna.

Lars
 
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

En undran ! Om jag laddar startbatteriet via motorrummet , laddar jag
även bodelsbatterierna då ? Eller måsta jag ha två laddare ? Det finns
i bilen en laddare ( elektronisk ) ser ganska avanserad ut , jag kan
vidare se på en panel , som har en strömbrytare som jag kan vicka
åt vä eller hö . Jag kan då utläsa laddningstillstånd för bodelsbatterier
eller startbatteri . När jag har laddat bodelsbatterier via 220 v
uttag i sidan på bilen, så visar det fulladdat på bodelsbatterier .
men det händer inget med start batteriet . Så min fråga är behöver jag
två laddare ?
Mvh
:confused:
Bosse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Det beror kanske på hur länge bilen skall stå utan att köras. Personligen har jag aldrig märkt något behov av att ladda bilens batteri, inte ens när den har stått ett par månader. Detta batteri skall ju bara få bilen att starta.
 
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

Jag förstår att ju längre bilen står, så måste även bilens startbatteri laddas .
Men min undran var , laddas bodelsbatterierna även när jag laddar start -
batteriet . Jag tror att bodelsbatteriaerna laddas under körning , rätt
eller fel ? . Då bör väl bodelsbatterierna även laddas när jag laddar
startbatterierna .
Mvh
Bosse
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

När Du startar motorn så ladddas samtliga batterier i bilen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Jag antar att du menar att du skulle koppla batteriladdaren på bilens batteri och att detta skulle bli fulladdat först varefter batteriladdaren skulle fortsätta med att ladda bobatterierna. Då måste nog laddaren kopplas före skiljerelät, dvs mellan generatorn och skiljerelät. Men kan det påverka generatorn? Annars är det ett fiffigt sätt att lösa uppladdningen av båda batterierna. Konstigt att detta sätt inte är standard.
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

På min bil laddas först bodelsbatteriet och när detta är fullt laddas startbatteriet när 230V är anslutet. Jag har t.o.m. laddat upp ett tomt startbatteri på detta sätt genom att bara vara ansluten ett dygn.
Bodelsbatteriet laddas också vid körning direkt från generatorn precis som kylskåpet i 12v-läge. Ingen bodelsström kan tas från startbatteriet och därför kan inte en laddare över startbatteriet även ladda bodelsditot.

Hlsn
Evert
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

Skall koppla på en laddare på startbatteriet och se vad som händer .
Vi har en duktig elektriker på jobbet skall dryfta detta med honom .
Har ett bra kopplingsschema till bilen så det skall nog gå att lösa .
Återkommer när jag vet bättre . Kurt ! skall nog så småningom köra
året runt , när jag fått ordning på allt med bilen . Då är ju detta onödigt .
Men tills dess , så är detta intressant för mig och kanske flera .
Det kanske är onödigt att andvända 2 olika laddare , när det inte behövs .
Tack för alla svar .
:)
Bosse
 
Toppen