• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyhetsbrev från AFM-consult!

F

F.d. 3753

Guest
Detta kom nu i kväll och jag tyckte det stod så mycket bra att jag lägger ut det. Om något kan anses som reklam så får väl höga vederbörande redigera.


AFM%20logotyp.jpg



Nyhetsbrev nr 2, 2007


Tema: Batterier och tillbehör
Innehåll:
1. Allmänt om batterier
2. Övervakning och laddning
3. Produktöversikt
4. Månadens produkt 15% rabatt
5. Din prenumeration

1. ALLMÄNT OM BATTERIER


I regel är husbilar, husvagnar och båtar utrustade med en batterisats för förbrukare och en för start. Båda batterisatserna skall vara avskiljda från varandra vid stillestånd men laddas under färd. Genom detta förfarande finns alltid ström i startbatteriet oavsett hur mycket ström som tagits ut till förbrukarna. Vid start kopplas båda batterisystemen ihop och laddas via generatorn . Laddningen styrs i regel helt automatiskt över ett skiljerelä, diod- eller laddströmsfördelare.

Vilket batteri – för vilket ändamål?

Man skall vara klar över att:
Oavsett om du monterar en solpanelanläggning eller inte, kan ett rent startbatteri aldrig rekommenderas som förbrukningsbatteri då det inte är byggt för cyklisk belastning och därför snabbt förlorar sin förmåga att lagra energi. Till förbrukningsbatterier skall bara blybatterier som är gjorda för cyklisk belastning användas. Dessa batterier har hög spänningsstabilitet över lång tid, tål cyklisk belastning bra och har liten självurladdning. Då startbatterier och batterier för cyklisk belastning har samma utseende på höljet måste man kontrollera batteriets märkning för att se skillnaden. Ett startbatteri finns angivet hur mycket batteriet kan belastas i kyla (i Ampére) (12V 88Ah 450A) Om det är ett cykeltåligt batteri står kapaciteten angiven med en urladdningstid, ex.vis 12V 120Ah (100h 2ll23 C100), Ju högre antal Ah vid samma urladdningstid desto högre kapacitet på batteriet.


Vilken batterityp?

Cyklingståliga batterier finns både som traditionella våta batterier eller som gelbatterier. En ny batterityp har kommit AGM-batteriet.( Absorbent Glass Mat).
Våta- gel och AGM-batterier skiljer sig åt genom att elektrolyten är i olika form. Våta batterier är den traditionella typen med elektrolyten i flytande form medan gelbatteriet har elektrolyten bunden i gel viket har fördelen att ingen elektrolyt kan tränga ut och att batteriet är underhållsfritt, inget behov av påfyllning. Ingen avluftning behövs heller för denna typ. Samma förutsättningar gäller för AGM-batteriet där elektrolyten är bunden i ett högporöst glasfibermaterial, vilket gör det helt underhållsfritt och tippsäkert. Med AGM-batterier uppnås högre batterikapacitet då elektrodplattorna kan pressas samman mer vilket också minskar risken för sulfatering och praktiskt taget utan risk för inre kortslutning.
Den höga packningstätheten optimerar inte bara den kemiska processen utan gör också att batteriet tål flera cykler och är extremt okänsligt mot vibrationer. AGM-batteriet medger också större energiuttag vid låga omgivningstemperaturer.
Både AGM- och gelbatterier är helt underhållsfria. Det är viktigt att laddningsaggregatet är anpassat för respektive batterityp. Om du planerar att byta från traditionellt våta batterier till en annan batterityp måste kontrollera om den inbyggda laddaren är anpassad för detta. Om det inte är så kan originalladdaren kompletteras med en MT-laddare som kopplas parallellt med den ursprungliga. Den nya laddaren optimerar inte bara fulladdning av batteriet utan garanterar också en snabbare laddning då den laddare som monteras som original oftast har en relativt låg laddström.
Om ett byte från våta batterier skall löna sig beror av användningssättet. För dig som belastar batteriet lite är ett cyklingståligt vått blybatteri acceptabelt Du som belastar ditt batteri mer med ex.vis spänningsomvandlare, TV etc. och ofta är ute under längre tid tjänar på att byta batterityp.


Vilken kapacitet?

För att uppnå önskad användningstid vid stillastående måste effektbehovet uppskattas. Ett solpanelsystem kopplat till ett för litet batteri är inte meningsfullt Ett batteri med låg kapacitet laddas förvisso snabbt men det töms också snabbt vid användning. Lösningen på problemet är att antingen byta tillett batteri med högre kapacitet eller sätta in ytterligare ett batteri. En kapacitetsökning gör också att livslängden på batteriet/-erna ökar genom att batteriet/-erna inte urladdas så djupt.


Batteriets livslängd

Livslängden på ett förbrukningsbatteri beror av flera faktorer. De främsta är urladdningsdjup, och antal laddnings- och urladdningscykler. Ett batteri slits ut snabbare ju djupare och ofta det urladdas. Detta förklarar också varför batterier eller batteristackar med låg kapacitet slits snabbare än större. Du som laddar och urladdar batteriet djupt och ofta får räkna med att kapacitetsförlusten kommer snabbare och att batteriet/-erna måste kasseras snabbare. Oftast slås inte batteriet ut helt utan laddningskapaciteten minskar successivt.
Tillverkartest visar att ett cykeltåligt syrabatteri vid 25% urladdning klarar 1000 laddningar. Det kan låta mycket men för ex.vis en husbil är 25 % inte särskilt mycket. Enligt våra erfarenheter är livslängden c:a 250 laddningar vid 50% urladdning. Som redan nämnts kan det vara tillräckligt om man inte djupurladdar batteriet eller bara använder det under några semesterveckor på sommaren. Oberoende av batterityp, gel eller AGM, så slits batteriet när det belastas cykliskt. Förslitningen ökar med urladdningsdjupet. Kom ihåg att batteriets förslitning inte täcks av tillverkarens garanti. Det är också viktigt att aldrig lämna ett batteri delvis eller helt urladdat över en längre tid. I ett ej helt uppladdat batteri byggs en skadlig sulfatering upp i batteriet viken är mycket svår att regenerera (Se MT-Batteri-iQ) och som leder till minskad kapacitet eller i värsta fall att batteriet förstörs. Om batterierna inte används under vinterhalvåret är solpaneler en perfekt energikälla för underhåll av batteriet.


Att komma ihåg vid utökning av batterikapaciteten.

  • Använd bara batterier med samma kapacitet.
  • Batterierna måste vara lika gamla.
  • Blanda aldrig batterier av olika typ, våta syrabatterier, gel- eller AGM-batterier.
Inre resistansen i batteriet skall vara så lika som möjligt. Blandas batterier med olika kapacitet kommer strömmen att vandra mellan batterierna vilket skadar dem. Det är oftast fördelaktigt att parallellkoppla flera mindre batterier för att utöka kapaciteten. Kontrollera att din laddare är omställbar mellan batterityperna. Äldre laddare har troligen inte inställningsmöjlighet för gel- eller AGM-batterier.
Tänk på att den skadliga djupurladdningen börjar redan vid ett kapacitetsutnyttjande av 50%, när du dimensionerar batteriet/-erna.

2. ÖVERVAKNING OCH LADDNING




Förbrukning - Övervakning - Laddning
I ovanstående stycke har vi beskrivit skillnaden mellan förbrukningsbatteri och startbatteri. Jämfört med startbatteriet har plattorna en helt annan uppbyggnad. Det innebär inte bara en annan teknik utan också behov av övervakning, speciella laddningsaggregat för både färd och landström för att garantera en lång livslängd.


Ta kontroll över batterikapaciteten!

Att kontrollera batterikapaciteten (Ah) är inte helt enkelt då den inte kan mätas utan man måste ta reda på den. Vanliga visarinstrument med röda, gula och gröna lysdioder eller visarinstrument mäter bara spänningen vilket inte säger mycket då det gäller förbrukningsbatterier. I cykeltåliga batterier är spänningen, tack vare plattornas uppbyggnad, länge stabil och först när batteriet inte längre kan avge någon energi faller spänningen snabbt. Med en batteridator (bild 1) mäts all in- och utgående ström och elektroniken ger dig information om batteriets spänning, hur mycket som förbrukas eller laddas just nu samt hur många ampéretimmar som finns lagrade i batteriet. Med detta instrument har du fullständig kontroll över elförbrukningen och kan frivilligt välja att dra ned på förbrukningen, om så behövs, innan situationen blir kritisk.


Djupurladdning av batterier

Oberoende av batterityp och vad tillverkaren säger så utgör djupurladdning av ett batteri alltid ett problem. Ju djupare urladdning desto större förslitning. När batterispänningen sjunkit under (<10,5 V) har batteriet med största säkerhet fått oreparerbara skador. Om batteriet inte laddas omedelbart kan du räkna med totalhaveri p.g.a. sulfatering. Det är obegripligt varför inte husbilar, husvagnar och båtar inte förses med en spänningsvakt som standard. Spänningsvakten slår ifrån förbrukarna vid en given spänning och kopplar automatiskt in förbrukarna när batterispänningen åter uppnått ett förinställt värde. Om du inte har en batterivakt rekommenderar vi starkt att du installerar en. Den betalar sig snabbt. (Bild 7)


Använd batterikapaciteten optimalt!

Inte bara djupurladdningar är skadliga. Också vid normal användning eller vid längre tids stillastående finns tillfällen då ett förbrukningsbatteri urladdas till en nivå där livslängden avtar p.g.a. sulfatering. Med vår MT-Batteri-iQ (bild 5) som ansluts direkt till förbrukningsbatteriet skickar mycket korta strömpulser genom batteriet. Detta förhindrar sulfatering och vid vissa tillfällen kan kraftigt sulfaterade batterier återställas. Helt utslitna batterier kan inte återställas men genom MT-Batteri-IQ kan batteriets kapacitet hållas på en acceptabel nivå.


Laddar en större generator mina förbrukningsbatterier snabbare?

Husbilar utrustas ofta med en 60 A eller 9O A generator från fabrik.
Problemet är närmast att ett fulladdat startbatteri tack vare sin högre spänningsnivå inverkar negativt på det hopkopplade nätet. Då hjälper det inte att sätta in en större generator utan hjälpen är här att montera en laddfördelare ( bild 2) men då måste det befintliga skiljereläet kopplas bort och kabelarean ökas vilket i de flesta fordon är omöjligt p.g.a. att elektroniken är inbyggd. Här bör man överväga att, om inte åtminstone till en del, montera en solpanelanläggning som stöd.



Ladda startbatteriet vid stillastående.

Genom skiljereläet förhindras att startbatteri och förbrukningsbatteri avger energi till varandra. En del laddare och solpanelregulatorer har en inbyggd omkoppling som också laddar startbatteriet medan äldre utrustningar saknar detta. Genom att montera en Stand-By–laddare (bild 3) laddas startbatteriet från förbrukningsbatteriet med en maximal ström av 2 A. Strömmen kan däremot aldrig gå från startbatteriet till förbrukningsbatteriet. Stand-By-laddaren garanterar att startbatteriet alltid är fulladdat.

3. Produktöversikt Batteridator Laddningsfördelare Stand-By laddare Minus-plint
Batteridator.jpg

Till produktbladet
Laddningsfordelare.jpg

Till produktbladet
Stand-Byladdare.jpg

Till produktbladet
Minus-plint.jpg

Till produktbladet
Batteri - iQ Fjärrkontroll/Batteri-iQ Batterivakt Plus-plint
Batteri-iQ.jpg


Till produktbladet
Fjarrenhet.jpg

Till produktbladet
Batterivakt.jpg

Till produktbladet
Plus-plint.jpg

Till produktbladet D+ detektor Skiljerelä
D+detektor.jpg

Till produktbladet
Skiljerela.jpg

Till produktbladet


På vår hemsida, Startsida , hittar du säkerhetslås, solenergisystem och toaventilator m.m.
4. MÅNADENS PRODUKT


Vid köp av månadens produkt, inom 14 dagar efter nyhetsbrevets utskick, får du 15% rabatt på produkten.


MÅNADENS PRODUKT - BATTERIVAKT MT 100

Oberoende av batterityp är det viktigt att känna till vad djupurladdning innebär. Djupurladdade batterier får alltid irreparabla skador. Detta gäller även batterier av gel-typ om inte uppladdning sker omedelbart. Det enklaste sättet att skydda batterierna är att alltid ha kontroll över batterispänningen och därefter koppla ifrån förbrukarna om en kritiskt låg nivå uppnås.
Dessvärre är det så att spänningen i ett cykeltåligt förbrukningsbatteri sjunker mycket långsamt för att plötsligt sjunka till en kritisk nivå. Det är därför inte möjligt att hålla en ständig kontroll på spänningen. Med hjälp av batterivakten MT 100 som kopplas in på plussidan löser man problemet enkelt. När spänningen sjunkit till en kritisk nivå kopplar batterivakten ifrån förbrukarna och skyddar därmed batteriet mot skadlig djupurladdning. När spänningen åter stiger kopplas förbrukarna automatiskt in igen. Batterivakten är också försedd med en nödomkopplare som gör det möjligt att i nödfall koppla in förbrukarna. Batterivakten är också försedd men en speciell ingång vilket möjliggör fjärrkontroll. På displayen kan avläsas om förbrukarna är inkopplade eller bortkopplade. Fjärrkontrollen är försedd med en omkopplare som gör att man kan bryta spänningen till förbrukarna när man lämnar fordonet/båten.

Utrustning som är försedda med egen inbyggd batterivakt, t.ex. omformare, skall ej anslutas över batterivakten. Kontrollera att sammanlagda strömmen över batterivakten ej överstiger 100 A.

Tekniska data: Batterivakt MT 100
Driftspänning
12V
Brytförmåga
12V/100A
Urkopplingspunkt
9,5V/10,7V/11,5V
Inkopplingspunkt
12,1V/12,2V/12,7V
Mått i mm(B X L X H)
86x76x38
MT 100 12V
Art.nr: MT 100


Tekniska data: Fjärromkopplare till MT 100. Artikelnr: MT 03080
Driftspänning
12V
Mått i mm(B x L x H)
58x58


Tekniska data: Förlängningskabel till fjärrkontroll
Längd
5 m
Artikelnummer
MT 02005
 
Toppen