• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV-antenn

F

F.d. 50274

Guest
Vi har nyligen köpt vår Hymer B514 årsmodell 2011. Vi har problem med TV mottagningen, vissa platser funkar det och vissa inte. Säljaren påstår att alla har så, Är det så, måste man köpa en parabol för att kunna se TV skall det inte funka med den inbyggda antennen? Borde då inte försäljaren informera om detta när man kostar på att montera in en TV? Jag är förbannad vi har nu varit ute i Europa och rest och inte haft fungerande mottagning på dom flesta ställena, detta gäller också i Sverige.
Har någon annan haft samma problem? :mad:

Hoppas på svar
Elisabeth
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TV-antenn

Hej, vilken antenn har du och hur är den monterad? Om allt är o.k. brukar man kunna få in TV på de flesta civiliserade platser i Europa! :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Vi har TV-mottagning på de flesta ställen i vårt avlånga land, men visst finns det platser där det är tji omöjligt.
 
F

F.d. 50274

Guest
Sv: TV-antenn

Den är inbyggd i karossen från fabrik, sitter fram ovan vindrutan där det inte är aluinklätt enligt Hymer.
Vad den har för märke vet jag inte. Precis fått veta att vi måste få kontakt med en mast som har digital marksändning. Det verkar som vi måste skaffa en parabol för att hitta sateliter i stället.
Något förslag på en som inte kostar skjortan?
 
T

Teddi

Guest
Sv: TV-antenn

allt går väl digitalt idag,,själv får ja göra en kanalsökning till varje ställe som vi hamnar på,,de brukar gå bra utan att skecka upp antennen i luften,,ja har en boxer utan kort,,men plockar in gratiskanaler i princip överallt,,

utomlands vet ej,,där kan de vara så att parabol gäller,,kram teddi,,:D
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: TV-antenn

Du behöver montera en antenn som sitter på ett rör, och som du kan höja upp en bit över taket när du står långt från en tv-mast. Så har de flesta husbilar.
Jag föreslår en antenn som heter Triax UFO 100. Den har fått bra kritik.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV-antenn

Precis fått veta att vi måste få kontakt med en mast som har digital marksändning. Det verkar som vi måste skaffa en parabol för att hitta sateliter i stället.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Mast som har digital marksändning ??? Hela Sverige har digital marksändning och större delen av övriga Europa. Är det någon husbilsförsäljare som varit igång och försökt ljuga sig ur ett problem igen, eller ???
Om det inte skulle finnas annat än analog sändning utomlands, så skall det kunna gå att få bild ändå, för de flesta mottagare har fortfarande en analog kanalväljare för sådan sändning också, och en normal antenn borde ta in analoga signaler också. Men analog sändning måste man ofta koppla om till i menyerna.
Det skall gå att få in, om inte alla men ett flertal kanaler nästan överallt. Om det är dålig mottagning så kan bilden låsa sig ibland eller fyrkanter hoppa i bilden, men med dålig mottagning så brukar man hitta ett tiotal kanaler och med bra mottagning ca. 45 st. Men då kan man ha samma kanal på flera kanalplatser från olika sändare.
Jag undrar om den inbyggda antennen inte passar bättre i länder som har massvis med småsändare överallt istället för i Sverige som har stora starka sändare på långa avstånd och då gärna ofta behöver en riktantenn.
Om TV'n är ok. och rätt inställd för sökning så måste antennen vara dålig. Köp en mast och en bra antenn. Finns flera som ovan nämda, eller Televés Digi Nova som också är en känd bra antenn.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV-antenn

Det at en mange steder i Sverige trenger en kraftig antenne for å få et akseptabelt TV-signal er rett. En ser ofte digre UHF antenner på husene, og om en kommer med en mindre antenne så blir det ofte bere noen få kanaler som blir brukbare. At en med parabol og tilhørende utstyr kan ta ned signalet likt over hele landet om en ikke har en hindring er en enkel løsning for selgeren, han vet at det fungerer. Han kan ikke være sikker på at det vil fungere med DVB-T over hele landet, selv om det i Sverige ikke er store områder som er helt uten signal - det må en til Norge for å finne, mange hvite felter på dekningskart.
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: TV-antenn

Jag kan bara citera en som monterar TV-antenner på hus, om den lilla antennen som vi har på våra husbilar skulle fungera klanderfritt då skulle det ej behövas dom stora antennerna på våra villor, o det finns ju en sanning om detta svar eller hur?
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Jag har demonterat vår originalantenn, en runtomstrålande, och monterat en enkel riktningsantenn. Den heter DAE 100 och kostar inklusive förstärkare och trafo 295,-. Kan köpas ex hos Husvagnsvensson i Lidköping men finns på många andra ställen också. Mast går att köpa för några hundralappar. Antennen fungerar klanderfritt även på platser med dåliga mottagningsförhållanden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TV-antenn

Jag har kvar vår rudnstrålande antenn men bytte TV:n, och fick mycket bättre mottagning, känsligheten i TV-apparaterna är tydligen väldigt olika. Jag har inte funderat på om detta kan avläsas någonstans på TV:n eller i manualen, men det vore väldigt intressant i husbilssammanhang! :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Du behöver montera en antenn som sitter på ett rör, och som du kan höja upp en bit över taket när du står långt från en tv-mast. Så har de flesta husbilar.
Jag föreslår en antenn som heter Triax UFO 100. Den har fått bra kritik.

Den monterar vi på husbilar och lastbilar på jobbet. På lastbilar sätter vi den direkt på taket till förarhytten, fungerar bra fast det oftast sitter vindavvisare och annat tjafs ovanför.

Peter :)
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: TV-antenn

Den monterar vi på husbilar och lastbilar på jobbet. På lastbilar sätter vi den direkt på taket till förarhytten, fungerar bra fast det oftast sitter vindavvisare och annat tjafs ovanför.

Peter :)

hej
just en liknande har jag letat efter, fast jag skulle vilja ha den på mast i stället.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Jag kan bara citera en som monterar TV-antenner på hus, om den lilla antennen som vi har på våra husbilar skulle fungera klanderfritt då skulle det ej behövas dom stora antennerna på våra villor, o det finns ju en sanning om detta svar eller hur?
Jag har en nästan två meter lång skatboantenn på huset och en Diginova antenn på husbilen och den tar in TV-signalerna lika bra som skatboet, om inte bättre, när jag provat.
Hade jag vetat detta hade jag satt upp en diginova på huset istället.
Skatboet kostade ungefär lika mycket.
//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV-antenn

Regner med at skatboet ditt ikke har en forsterker montert på antennen, uten forsterker trengs en STOR antenn!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Regner med at skatboet ditt ikke har en forsterker montert på antennen, uten forsterker trengs en STOR antenn!

Stämmer, men jag har ca 45 km fågelvägen till sändarmasten och ser den inte.
Förstärkaren till Diginovan verkar varken göra från eller till. Det gör ingen skillnad om jag bryter strömmen till den. Möjligtvis beror det på att antenningången på TVn skickar ut ström till den. Jag har inte hittat någon information om detta i instruktionerna. Det är en LTC-TV.
//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV-antenn

Styring av strøm til antenn gjøres normalt med et godt gjemt punkt i menyen :wink:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

DigiNovan ska ha 12v ut till antennen. TV:n brukar bara ge 5v. Det ska bli märkbar skillnad om antennförstärkaren är inkopplad.
Min erfarenhet är också att Diginovan ger bättre signal är skatboet på huset.
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Parabol - digitala marknätet ?

Är det någon som vet om man med en parabol även kan ta in signalen från det digitala marknätet. Lite onödigt med både parabol och digitalantenn.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2551

Guest
Sv: TV-antenn

Den danska globsat har inbyggd tvantenn,så i vår husbil kan vi se parabol i storstugan och boxer robert i sovrummet,funkar kanon.:spinny:
 
Toppen