• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tut!

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Tut!

Lite svårt att förstå dina argument Tessie. Det är väl ingen konst att hitta glass i butik och att vid behov lägga upp ett förråd i frysen? Detta oväsen är kanske en relikt från förhistorisk tid när frysar inte fanns i hemmen.
Jag kan tänka mig hundratals varor som skulle kännas minst lika angeläget att bjuda ut på liknande sätt, men jag hoppas slippa vara med.

aake

Nja.... nu var ju inte mitt eventuella glassbegär mitt argument...utan snarare att jag inte ser melodislingan som allvarlig olägenhet... som andra tycker.

Jag kan oxå tänka mig hundratals varor som skulle kunna saluföras på det sätt hemglass valt........., och då skulle det verkligen bli en olägenhet,......men nu är ju inte det verkligheten. Det är ju bara ett företag som mig veterligen valt denna metod och det står jag lätt ut med.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Tut!

Jag håller nog också med Percy.

Var granne med samhällets affär, vid 10.30-11.00 kom mejeribilen för att leverera varor. Butiken har installerat en vanlig ringklocka som ska användas av chaufförerna men istället användes lastbilens starkhorn, ca 30 meter från mitt sovrum, för att butikspersonalen skulle komma och låsa upp varuintaget.

Arbetade natt och kom i säng ca 7.00- 7.30. När kudden, täcke och Krulle varit uppe och vänt i takplafonden några gånger så använde chauffören i fortsättningen ringklockan vid varuintaget.

Det behövdes ingen borrmaskin, 130kg och nästan 2 meter Krulle i tofflor och badrock var effektivt. Sov gott på dagarna i fortsättningen. :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.939
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tut!

Det här hade aldrig godkänts idag. Det här är nån sorts märklig sedvanerätt, pga att det pågått så länge. Chaufförerna kan dessutom påverka volymerna rejält, det har jag hört, vilket givetvis påverkar kontrollerade mätningar. Det här är helt enkelt en obegriplig, godkänd, sanitär olägenhet. Hade våra hemmiljöer haft samma status som en ordinär arbetsplats hade det här fenomenet varit klassat som både ett fysiskt och en psykosocialt arbetsmiljöproblem och åtgärdat i första bästa handlingsplan!

Tänk om andra näringsidkare med samma behov hade fått samma möjlighet. Fönsterputsare, Seniorkonsulenter, Taktvättare, Fiskbilar, Trädgårdshjälpare, Drickabilar, Tidningssäljare, Plattläggare, Viltköttssäljare, mm, mm. Då hade den här sanitära olägenheten förvandlats till ett rent helvete.

:-/<rister
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Tut!

Tänk om andra näringsidkare... Nu är det ju inte så att alla andra far runt och tutar. Varför måla upp ett sånt ickeexisterande scenario?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Tut!

Är inte detta en storm i ett vattenglas, jag kan tänka mej massor av saker som är mycket mera störande, t.ex. grannen som startade sin bensintrimmer utanför vårt sovrumsfönster klockan 7.00 en lördagsmorgon, eller en annan granne som bestämde sig att börja klippa gräsmattan klocka 22.30 på kvällen? ;)

Eller grannen som grillar, grannen som festar, grannen som röker, grannens ständigt skällande hund, grannens stökiga barn , grannen med MC med raka rör, grannens burnande 18-åring, grannens ständiga högtryckstvättande...

Eller de galande Tranorna, de skrikande måsarna, de skrattande skatorna, de råmande kossorna, traktens skällande hundar, de galande tupparna...

Och så vidare och så vidare.... Det finns många saker som kan upplevas störande. En bil som kommer o spelar en melodi en gång varannan vecka (ibland intilliggande områden) tycker jag inte är speciellt störande, även om jag inte vill ha någon glass.

Sedan går det faktiskt att be dem skruva ner volymen "på grund av anledning". Det ligger i deras egenintresse att INTE skapa irritation i onödan - de vill ju sälja sin glass.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.939
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tut!

Nej. Jag störs faktiskt inte av något annat. Jag kan nog betraktas som ganska tålig. Det här är inte en storm i ett vattenglas. Måste jag så kan jag leva med det här, det gör jag faktiskt redan. Däremot förbehåller jag mig rätten att säga min mening.

Sedan i högsäsong är det två dagar i veckan hos oss, från ca 16.30, till framemot 22.00, varje vecka! Förstår att det inte är ett problem för er i glesbygden! :)

Som bevis på min oerhörda tålighet och positiva flexibilitet Tom, så har jag skaffat en Android. Vad sa du nu då? :D

:-/<rister
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tut!

Är det verkligen glass i Hemglass' produkter eller är det mest tveksamma fetter, mer eller mindre giftiga tillsatser och suspekta kemikalier?
Falsk varubeteckning eller giftspridning, kanske?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Tut!

Jag personligen ser hellre ett samhälle där ungdomar försöker försörja sig (mestadels ungdomar i glassbilarna) än ett samhälle där de som kan ta ett bötesföreläggande med en axelryckning tar lagen i egna händer.Att sedan inte ha civilcurage att stå för sina handlingar är lågt, , mycket lågt.
Detta problem tyder på att vi har det vääääldigt bra, ett så kallat ilandsproblem.

Trevlig helg på er.

Lars
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tut!

Är det verkligen glass i Hemglass' produkter eller är det mest tveksamma fetter, mer eller mindre giftiga tillsatser och suspekta kemikalier?
Falsk varubeteckning eller giftspridning, kanske?

Jag läste innehållsförteckningen på glass för några år sedan samt Mats-Erik Nilssons två utmärkta böcker. Det fick mig att skaffa en glassmaskin och göra glassen själv, tar knappt 10 minuter + glassmaskin 30-40 min.
Glassen, som inte innehåller några av de kemikalier köpglass är tillverkad av, smakar minst lika bra som köpglass.
För övrigt hörs tutandet från glassbilen minst en timme varje vecka, som mest vid "hållplatsen" utanför vår brevlåda, inte det minsta trevligt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.939
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tut!

Tänk om andra näringsidkare... Nu är det ju inte så att alla andra far runt och tutar. Varför måla upp ett sånt ickeexisterande scenario?

Vaddå ickeexisterande? Blir du inte besökt av Fiskbilen? Av läskförsäljare? Av tidningsförsäljare? Av Fönsterputsare och andra hem- och trädgårdskonsulter? Det blir jag och jag är förbannat glad att de inte tillåts tuta och för ett jäkla liv!

Jag pratade aldrig om att "alla far runt och tutar". Det var du som hittade på det.

:-/<rister
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Tut!

Hallå "ungtuppar!
Slå över till Portugal -Sverige, visserligen sa Ralf Edström för några år sedan
Dom "Överbetalda" SNORUNGARNA men det kan kanske lugna lite!
Nu håller vi oss till Percys agerande!
Mvh.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Tut!

Krinil
Nej, jag får inga sådana besök men jag förstår om du blir irriterad på dom, det skulle jag också bli. Ja, det var jag som hittade på scenariot att de for omkring och tutade, ursäkta.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Tut!

Lite vid sidan av ämnet, men följande stod att läsa på en skylt längs Route 66.

A big mistake many make,
rely on horn instead of break.

Kan för övrigt berätta att i vårt villakvarter har vi en överenskommelse att inte klippa gräs från lördag 15:00 till måndag morgon.

Trevlig helg!
Staffan
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Tut!

Nej. Jag störs faktiskt inte av något annat. Jag kan nog betraktas som ganska tålig. Det här är inte en storm i ett vattenglas. Måste jag så kan jag leva med det här, det gör jag faktiskt redan. Däremot förbehåller jag mig rätten att säga min mening.

Sedan i högsäsong är det två dagar i veckan hos oss, från ca 16.30, till framemot 22.00, varje vecka! Förstår att det inte är ett problem för er i glesbygden! :)

Som bevis på min oerhörda tålighet och positiva flexibilitet Tom, så har jag skaffat en Android. Vad sa du nu då? :D

:-/<rister

Jag är ganska tålig jag med faktiskt, jag tror man mår bättre om man behåller sitt lugn och inte går omkring och retar sig på saker i onödan. Att knyta näven i fickan hjälper ju inte heller precis. De som retar sig får väl ställa frågan till den man retar sig på om denne kan upphöra eller minska den verksamhet som man anses sig störas av.

Här på landet kommer tutar de bara omkring varannan vecka.

OT mode on: Oj, du skräder inte med superlativen kring din person :)
Vad jag säger? Att du (trots allt) är en sund människa! :)
Hoppas du köpte en Xperia Z1, den sopar mattan med det mesta just nu.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.939
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tut!

Jag är ganska tålig jag med faktiskt, jag tror man mår bättre om man behåller sitt lugn och inte går omkring och retar sig på saker i onödan. Att knyta näven i fickan hjälper ju inte heller precis. De som retar sig får väl ställa frågan till den man retar sig på om denne kan upphöra eller minska den verksamhet som man anses sig störas av.

Här på landet kommer tutar de bara omkring varannan vecka.

OT mode on: Oj, du skräder inte med superlativen kring din person :)
Vad jag säger? Att du (trots allt) är en sund människa! :)
Hoppas du köpte en Xperia Z1, den sopar mattan med det mesta just nu.

Continuous OT mode:

Japp en Z1. Kanonlur som telefon. Jag har Telia Office Extension på jobb så Z1:an är både min mobil, min stationära och faktiskt också min televäxel. Mottagningen är riktigt bra. Jättetrevlig skärm och suverän kamera.

Men Tom. När ska de här android människorna lära sig bygga appar? De är klart sämre över hela linjen. Måste ha med mig min gamla iPhone för att klara mitt dagliga liv. Hur handlar man ex vin utan iPhone? Allt om Vin har en kanonapp till iPhånen medan samma app till android är en katastrof! Bara för att nämna ett akut livsstilsproblem. :)

Är vi igång nu? :D

:-/<rister
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Tut!

Hej Ursäkta men kan du översätta det mittersta i din text!
Sen gäller det ämnet om jag får be!
Mvh.

Lite vid sidan av ämnet, men följande stod att läsa på en skylt längs Route 66.

A big mistake many make,
rely on horn instead of break.

Kan för övrigt berätta att i vårt villakvarter har vi en överenskommelse att inte klippa gräs från lördag 15:00 till måndag morgon.

Trevlig helg!
Staffan
 
Toppen