• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tut!

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Tut!

Jag tycker inte det är störande alls, mer som ett trivsamt inslag i stadsbilden i likhet med barnstoj och hundskall.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tut!

Personligen störs jag inte av störande ljud men jag är nog ganska ensam om det. Men jag ställer upp om andra vill ha tyst. Då kan man gå ihop i gatan, "Grannsamverkan" och betala böterna. Vi är 49 fastigheter i vår gata/grupp.

Sen finns det ju andra ljud som kan vara störande på vissa tider, t ex gräsklippning/trimning när man vill koppla av. Då kan man komma överens i grannskapet när det helst ska vara tyst.

Grannsamverkan.JPG
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Tut!

Hej!
Jo det är enkelt att vifta bort saker & ting då man bor så lån ---ut m. vi som bor & blir utsatta för detta OVÄSEN har rätt att agera, inte fan bor vi i södern där signalhornet på bilen bestämmer!
Mvh.

Personligen störs jag inte av störande ljud men jag är nog ganska ensam om det. Men jag ställer upp om andra vill ha tyst. Då kan man gå ihop i gatan, "Grannsamverkan" och betala böterna. Vi är 49 fastigheter i vår gata/grupp.

Sen finns det ju andra ljud som kan vara störande på vissa tider, t ex gräsklippning/trimning när man vill koppla av. Då kan man komma överens i grannskapet när det helst ska vara tyst.

Visa bilaga 78091
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tut!

Jag har aldrig gillat glassbilen. Upplever att ljudet blivit allt högre och framförallt mer frekvent. Tre dagar i veckan kan man höra det mellan 17 - 21.30. Har man tur kan man höra upp till tre glassbilar samtidigt!

Sedan i fjol när jag målade om fasaden på huset, höll det på att gå illa. Jag hade precis monterat min villabyggställning. Det känns alltid extra darrigt när jag klättrar upp första gången och precis när jag kliver över räcket drar glassbilstutan igång, precis utanför vårt hus. Jag blev rädd, tappade fotfästet och föll baklänges över räcket, 8 meter upp. Fick tag i räcket med ena handen och lyckades hålla mig kvar och kravla tillbaka in på ställningsplattformen. Jag behöver väl inte säga att det inte blev nåt målat den kvällen! Nej jag gillar inte glassbilen. Det är definitivt en sanitär olägenhet som jag inte tycker hör hemma i ett modernt samhälle.

Synd att Percy är så rik..., hade gladeligen hjälpt honom med böterna annars! =)

:-/<rister
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Tut!

Hej!
Jo det är enkelt att vifta bort saker & ting då man bor så lån ---ut m. vi som bor & blir utsatta för detta OVÄSEN har rätt att agera, inte fan bor vi i södern där signalhornet på bilen bestämmer!
Mvh.

Ja så stort som Hjärnarp är så måste det vara en plåga :wub:

Med vänlig hälsning, från oss som bott i centrala hålan Hjärnarp i 23 år.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Tut!

Jag bor bara några hus från Percy och kan berätta att oljudet är för bedrövligt. Det vore väl ingen fara om man hörde den där melodin ett par gånger när de passerar gatan. Men här hos oss är det en massa småvägar o stickvägar som går kors och tvärs, så det är åtskilliga timmars ljudterror på hög volym varje gång glassbilen är här.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Tut!

Som gammal glassbilsförare (för 20-25 år sedan för att finansiera studier) så kan jag ju hålla med, det var inte så kul att höra den genom taket hela dagen heller. MEN, som ung och med lite vildare inställning till livet så insåg jag en sak. Om någon vädjar vänligt till mig "mitt barn vaknar" eller "jag jobbar natt", så valde jag att "låta" mindre och så långt bort som möjligt. Men om någon (företrädesvis rik och dryg "direktör") kom ut skrikande och gormande, så blev jag snarare mer intensiv. Alla är vi människor, även säljare (fast ibland kan man undra) och utan att veta så misstänker jag att Percy tillhör min andra kategori. Och att rusa ut och punktera ett däck för att stoppa en laglig aktivitet (det krävs tillstånd för att använda signalen) känns ändå rätt tveksamt.

Percys byggare och deras geliker brukar starta grävmaskinen här utanför 6.30 och hålla på intensivt (med väl tilltagna raster dock) till 15.30. Idag dras det fiber till två grannar (=två mindre dieseldrivna grävare) och byggs på tomten 100 meter bort ett stort flerfamiljshus som skall vara klart om 12 månader. Det är mer irriterande än glassbilen. Kanske dags att ladda borrmaskinen :)
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Tut!

Det är väl snarare så att nämnde herre åtskilliga gånger, från början vänligt, bett dem dra ner ljudet och även varit i kontakt med företaget. Dessutom fått löfte om att de skulle dra ner på ljudvolymen. När chauffören då blåste på maxvolymen rann sinnet till på honom.

Nu försvarar jag inte agerandet med borrmaskinen, så gör man bara inte. Men eftersom jag bor här har jag ändå viss förståelse för irritationen. Jobbar hemifrån så varje må em/kväll är en veritabel ljudterror. Den aktuella dagen var det extra högt ljud, t.o.m. så min hund inomhus började skälla.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Tut!

Är det så att mediauppgifterna stämmer dvs borrmaskin användes på glassbilens däck så blir domen sannolikt skadegörelse...precis som den blev för flera av dem som satte bilar i brand i förorterna. I övrigt inga jämförelser.
Kriminella handlingar ska bestraffas oavsett vem som begår dem. Avseende ljudnivån så finns demokratiska vägar att försöka påverka.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tut!

Självklart kan man inte försvara att man tar lagen i egna händer, men har viss förståelse för att det finns situationer när det blir svårt att förhålla sig passiv.... Har haft god lust att göra sammalunda några gånger. Det oljudet är verkligen hemskt störande.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Tut!

Det är väl snarare så att nämnde herre åtskilliga gånger, från början vänligt, bett dem dra ner ljudet och även varit i kontakt med företaget. Dessutom fått löfte om att de skulle dra ner på ljudvolymen. När chauffören då blåste på maxvolymen rann sinnet till på honom.

Nu försvarar jag inte agerandet med borrmaskinen, så gör man bara inte. Men eftersom jag bor här har jag ändå viss förståelse för irritationen. Jobbar hemifrån så varje må em/kväll är en veritabel ljudterror. Den aktuella dagen var det extra högt ljud, t.o.m. så min hund inomhus började skälla.

Förstår dig, och det är så klart mer samhällsnytta med snickare än glasskrängare. På nåt sätt kan man tycka att det borde stoppas, vi har tillräckligt med oljud omkring oss ändå. Tur att inte mobilsäljarna har samma tillstånd att låta, tänk om dom fick köra förbi på gatan och basunera ut "Vi har ett fantastiskt erbjudande för dig som varit kund så länge hos oss, om du förlänger i 20 år så stänger vi av megafonen".
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tut!

Det finnes et vegskilt med forbud mot bruk av horn, mulig en kan få tillstånd av komunen tilå sette opp et slik i ytterkant på et boligfelt - da blir det en forbrytelse å bruke tuta!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tut!

Detta står att läsa i vägtrafikförordningen:

2 kap 1§: En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller
uppehåller sig vid vägen.

3 kap. 64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall
en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt
väcka andra trafikanters uppmärksamhet. Signaler får inte ges längre än
nödvändigt.

Detta borde ju gälla även glassbilar som är att betrakta som fordon i trafiken.

Bennie
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Tut!

Enligt mediauppgifter krävs inget särskilt tillstånd för glassbilarnas "melodislinga". Vem som helst kan reagera och anmäla om man anser det vara en olägenhet. Enligt samma mediauppgifter har dock hemglass alltid fått rätt vid rättsliga prövningar då någon anmält det som olägenhet.
Även vi har en glassbil uppträdandes i mitt område... bra ibland då suget efter glass kan vara stort. Det finns betydligt större olägenheter att lägga kraft och reagera på.

Betydligt allvarligare är att nämnd hockeprofil med borrmaskin förstör ett fordon sysselsatt med näringsverksamhet och inledningsvis blånekar och beskyller föraren för lögn, en ung dam som bara gjort sitt jobb. Ett gott tecken är dock att samme man senare tar tillbaka sin lögn och erkänner. Allt enligt mediauppgifter.

Ja...så tycker jag och jag är medveten om att andra tycker annorlunda.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tut!

Lite svårt att förstå dina argument Tessie. Det är väl ingen konst att hitta glass i butik och att vid behov lägga upp ett förråd i frysen? Detta oväsen är kanske en relikt från förhistorisk tid när frysar inte fanns i hemmen.
Jag kan tänka mig hundratals varor som skulle kännas minst lika angeläget att bjuda ut på liknande sätt, men jag hoppas slippa vara med.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tut!

Är inte detta en storm i ett vattenglas, jag kan tänka mej massor av saker som är mycket mera störande, t.ex. grannen som startade sin bensintrimmer utanför vårt sovrumsfönster klockan 7.00 en lördagsmorgon, eller en annan granne som bestämde sig att börja klippa gräsmattan klocka 22.30 på kvällen? ;)
 
Toppen