• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tragiskt DIESELPRIS

F

F.d. 25038

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Hej apropå planera verkar lite tunnt med husbilar till träffen i värmland till helgen eller!?
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Bensinskatten

Hej !
I en intervju med vår statsminister. :
I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.

- Jo, sa han, det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.

Nu får det vara nog!

Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.
Bensinskatteuppror !!!
8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året.
När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9 .000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Listan fylls på riktigt fort!

Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn

Bensinskatteuppror (kan du inte klicka på länken kopiera den istället o klistra in i din webläsare)
 
F

F.d. 18245

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

jönköping kostar dieselpris
14'99 kr iok :twitcy: hälingar viktor
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Karlskoga i dag dieselpris 13.20:-
 
F

F.d. 24282

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Men allvarligt talat - jag förstår faktiskt inte. Kan någon hjälpa till och reda ut begreppen? I veckan höjdes ju priserna igen: bensinpriset upp 10 öre och dieseln upp 20 öre. Varför? Varför går dieseln upp mer än bensinen hela tiden??? Så som jag har uppfattat det är dieseln billigare att framställa och med moderna bilar dessutom miljövänligare? Så VARFÖR?
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Jag har läst att Sverige har en speciell "miljövänlig" diesel som det är låg kapacitet på att tillverka. Kanske det kan inverka om fler länder börjat köpa den och det blir brist?

En annan underlighet är att vad jag förstår köps bränslet på termin med leverans i framtiden. Ändå ska de höja så fort marknadspriset går upp trots att det bränsle de säljer idag köptes till ett lägre pris som gällde för månader sedan.
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Dieselpriset idag i ett snöigt Östersund är 14,41 - det börjar bli prisvärt :)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Seriöst

Någon som kan klargöra det här med inblandning av rapsolja i dieseln (comonrailmotor)
Går det??
Rapsolja är ju flera kronor billigare!!
Hur mycket blandar man
Täpper det igen?


Undrande Gurra
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Seriöst

Någon som kan klargöra det här med inblandning av rapsolja i dieseln (comonrailmotor)
Går det??
Rapsolja är ju flera kronor billigare!!
Hur mycket blandar man
Täpper det igen?


Undrande Gurra

Pröva så får vi veta! Andra har prövat.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

hej Kölis

Om andra har prövat kanske dom kan redovisa så slipper jag pröva.
Jag kan pröva något annat någon annan gång :D

Gurra
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Commonrail är mer exakta och känsliga för skit och avlagringar än vad en modern bensin miljö motor är. Man prövade i min kommun men slutade rätt snabbt med det då det bara blev driftstopp på kommunens alla arbetsfordon.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Man bugar o tackar Kölis
Tur jag inte prövade:wideeyed:
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

hej medlem. var jag har hört på fältet. det är när diesel var billigt om man skall använda detta ord så ökade försälj av dieselbilar stora som små bilar ökar också priset på drivmedel jag tror att priset till midsommar kommer att ligga mellan 15-16 kr liter den som lever får se..
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Vad tycks om dagens nyhet (se aftonbladet web). Experter vill fyrdubbla koldioxidskatten till 2020 för att klara EUs miljömål. Det innebär 27kr litern för bensinen! Dieseln lär inte klara sig utan höjning. Vad göra i så fall, gasdrift?
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Skall åka till Finland i juni förr tankade man pultoöljo kan man tanka det i dag
 
F

F.d. 5698

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Själva diesel/bensin är inte dyrt det är skatt och moms/miljö avgifterna som kostar! Sedan du betalar ju också vägskatt som man hoppas staten använder till underhåll av vägarna...
Kolla länk:JET
Det är tufft med skatt - Mona Sahlin...
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Ja men fastighets skatten är lägre, även inkoms skatten också. Då har vi pengar över att betala skatt med?
Hallå Är det inte därför vi byter i makten lite då & då. Tror att det ska bli bättre för oss.
Vilka OSS är det? Tur att jag är (på skatte sida) karnse ni också? Mera skatt!!!
Skoogis.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

27 kronor för en liter bensin, varför inte 30 kronor, det är ju lättare att räkna
:swoon:
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Tragiskt DIESELPRIS

Tankade igår för 13.99:- litern...fick i 104 liter
 
Toppen