• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikregler

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Trafikregler

I sommar tycker jag att vi skall vi skall jobba mer med vår egen stress och inte hetsa upp oss över andras felbeteende, vi skall tänka på trafikregel nummer ett- "Visa hänsyn"
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Trafikregler

Skulle det vara lika betungande att använda gaspedalen som blinkersen, stod väldigt många bilar stilla. Ska man prata i telefon, sms-a, läsa tidningen, samtidigt som man kör bil. Då kan man förstå att man väljer bort så triviala saker som att blinka. En vän till mig sa," de har inte med mig att göra vart jag ska".
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Trafikregler

Skulle det vara lika betungande att använda gaspedalen som blinkersen, stod väldigt många bilar stilla. Ska man prata i telefon, sms-a, läsa tidningen, samtidigt som man kör bil. Då kan man förstå att man väljer bort så triviala saker som att blinka. En vän till mig sa," de har inte med mig att göra vart jag ska".

Den vännen bör man dra körkortet för på stående fot. En sådan vill man inte komma nära i trafiken. Hur har han lyckats få körkort? Hänsyn & samspel i trafiken verkar inte ingå i hans vokabulär.

Bennie:D
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Trafikregler

Jag håller fullständigt med dig. Grabben som är född 1970 har inte hunnit bli torr bak öronen ännu, men köra bil gör han, som en kratta, krockat en massa gånger.
:mad::(:confused:
 
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Trafikregler

Den vännen bör man dra körkortet för på stående fot. En sådan vill man inte komma nära i trafiken. Hur har han lyckats få körkort? Hänsyn & samspel i trafiken verkar inte ingå i hans vokabulär.

Bennie:D

Under mina nästan 40 år på vägarna lärde jag mig.

1: Att vara tydlig och visa vart jag ska.Gäller även vid rondellkörning.

2: Att visa hänsyn.

3: Att ej ligga för nära andra trafikanter.

4: Att hålla hastighetsbegränsningar.

Lasse:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Trafikregler

Jag håller fullständigt med dig. Grabben som är född 1970 har inte hunnit bli torr bak öronen ännu, men köra bil gör han, som en kratta, krockat en massa gånger.
:mad::(:confused:

Han verkar totalt hänsynslös.Han är jiu trots allt 44 år i år.Borde gå på undersökning hos läkare.Har förmodligen en allvarlig störning.
Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler

Under mina nästan 40 år på vägarna lärde jag mig.

1: Att vara tydlig och visa vart jag ska.Gäller även vid rondellkörning.

2: Att visa hänsyn.

3: Att ej ligga för nära andra trafikanter.

4: Att hålla hastighetsbegränsningar.

Lasse:)

Kan lägga till en punkt,

5: Ta ett körkort.

Man baxnar när man hör hur många i trafiken som saknar körkort.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Trafikregler

Kan lägga till en punkt,

5: Ta ett körkort.

Man baxnar när man hör hur många i trafiken som saknar körkort.

Asylsökande får köra bil i Sverige på sitt hemlands körkort oavsett vilka krav det är på kunskaper i det landet. Detta är tillåtet tills dom får permanent uppehållstillstånd plus ett år. Sedan måste dom ta ett svenskt körkort. Många kommer från länder där det inte är vanligt med vägmärken t.ex. Dom flesta förstår inte svenska. Är det rimligt?
Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Trafikregler

Det är ju inte vettigt, snacka om farliga trafikanter. Men det är ingen politiker som tar i detta eftersom det skulle uppfattas som politiskt inkorrekt. Om man krockar med en sådan förare finns inget annat att göra än att dra honom inför domstol. En som inte kan svenska & än mindre vet vad ett vägmärke är kan man bara inte förlora mot. Om man sedan får någon ersättning är en annan sak.

Bennie
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Trafikregler

Asylsökande får köra bil i Sverige på sitt hemlands körkort oavsett vilka krav det är på kunskaper i det landet. Detta är tillåtet tills dom får permanent uppehållstillstånd plus ett år. Sedan måste dom ta ett svenskt körkort. Många kommer från länder där det inte är vanligt med vägmärken t.ex. Dom flesta förstår inte svenska. Är det rimligt?
Åke

Det är inte helt rätt, alla om kommer till Sverige får köra på sitt hemlands körkort i ett år, inte mer. Detta under förutsättning att körkortet är utformat på ett sätt så att en svensk polis kan förstå vilken giltighet det har.

MVH

Stig
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Trafikregler

Han verkar totalt hänsynslös.Han är jiu trots allt 44 år i år.Borde gå på undersökning hos läkare.Har förmodligen en allvarlig störning.
Lasse
Jag håller fullständigt med dig. Ritva åkte med honom i påskas, hon åker aldrig mer med honom. Två varv i en rondell och direkt ut från innerfilen, utan att blinka eller se sig för. Det blev ingen krock denna gången. Skyddsänglarna har väl fullt upp för att klara livhanken på denna person och de som kommer i hans väg.
Ha en trevlig semester och se upp för dessa mäniskor, han är tyvärr inte ensam.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler

Asylsökande får köra bil i Sverige på sitt hemlands körkort oavsett vilka krav det är på kunskaper i det landet. Detta är tillåtet tills dom får permanent uppehållstillstånd plus ett år. Sedan måste dom ta ett svenskt körkort. Många kommer från länder där det inte är vanligt med vägmärken t.ex. Dom flesta förstår inte svenska. Är det rimligt?
Åke

Bodde och jobbade i Jeddah, Saudiarabien på 70-talet. Då hade något ljushuvud varit i England och köpt vägmärken. Hela Jeddah var skyltad för vänstertrafik men de hade högertrafik.
Det är faktiskt sant.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Trafikregler

Nu har jag förbättrat min blinkers bak. Har bytt ut bakljusen där uppe mot två stycken "tre-funktionsljus" i LED med bakljus, bromsljus och blinkers. De syns bättre än original-ljusen, särskilt för buss- och lastbilsförare. Och även för de som ligger längre bak i en personbils-kö. Det är riktigt roligt att blinka nu. :)
20140606_133441.jpg
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Trafikregler

Det är en fråga, ingen lagtext.

Med vänlig hälsning,
Stig

Det har jag aldrig påstått, läste du svaret på frågan? Anledningen till att jag skrev mitt inlägg är personlig erfarenhet av asylsökande från Afganistan med beskriven bakgrund.
/Åke
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler

I sommar tycker jag att vi skall vi skall jobba mer med vår egen stress och inte hetsa upp oss över andras felbeteende, vi skall tänka på trafikregel nummer ett- "Visa hänsyn"

Också enligt min åsikt en mycket bra regel !

När jag en gång i tiden tog körkort för buss och lastbil så sa min lärare att det viktigaste när det gäller körning med stora tunga fordon är att alltid följa pargraf 5 i vägtrafikkungörelsen. Jag försöker alltid efterfölja den sedan dess.

Vägtrafikkungörelse (1972:603)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler

Tyvärr är det nog så enkelt att folk inte vet varför de skall blinka.
”För att jag måste” är nog den vanligaste reptiltanken idag när det egna egot alltid skall stå i centrum.

Att man förväntas blinka eller göra något bara för att underlätta för andra passar liksom inte in idag.
 
Toppen