• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikregler

F

F.d. 53358

Guest
Varför är det så svårt att använda den där spaken, som sitter till vänster om ratten. Den reglerar man blinkersen med och den använder man när man svänger eller byter fil.
Det är väldigt irriterande att sitta och vänta på att få köra ut på en väg och se den ena bilen efter den andra svänger av före utan att blinka.
Dessutom är bötesbeloppet för att inte blinka 500:-
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Trafikregler

Håller med, problemet är större än så. Man kan se polisbilar köra om, byta fil, svänga eller lämna rondell utan att blinka, även en del yrkeschaufförer har detta ofog för sig. Det är så utbrett att man nästan kan tro att "i Sverige har vi lagt bort" detta med att använda körriktningsvisare. Dessa människor tänker inte & har ingen självbevarelsedrift utan kör samma stil på motorvägar vilket är livsfarligt. Jag har varit ute för incidenter pga underlåtenhet att blinka. Idag får man räkna med att folk kör på detta viset. På ex.vis tyska autobahn är risken att råka ut för olyckor an större eftersom hastigheten ibland är väldigt hög. Som sagt dessa människor är antingen väldigt modiga eller vansinnigt korkade.

Bennie
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Trafikregler

Jag träffade en person på en camping i fjol. Han talade om att han har diagnosen ADHD, denna diagnosen fick han efter att besökt en läkare, efter en incident.
Efter att en person gjort en livsfarlig grej utan att blinka, körde han ikapp och stoppade denna person, slet av spaken till blinkersen, kastade den i skogen och sa "den använder du inte ändå" Han blev rädd för sig själv, därför läkarbesök. Det var naturligtvis inte rätt metod, men manar till eftertanke.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Trafikregler

Jag misstänker att bakgrunden är följande: I körskolan får man lära sig att använda den där spaken då man byter körriktning även om inga andra bilar finns i närheten. Eftersom det GÅR att svänga utan att göra tecken kan det vara så att de fjuniga är rädda för att betraktas som nybörjare om de blinkar.

Ovanan verkar dock sitta i även hos äldre. Även andra trafikanter än bilister har stor glädje av att få en uppfattning om vart bilarna tänker ta vägen.

:mcride:
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Trafikregler

Det vi bilister upprör oss mest på är att "folk" inte använder blinkers.
Endast 50 % använder detta hjälpmedel så inte konstigt att hälften
av oss blir upprörda. Undrar vad resterande 50% retar sig på? Häggen i Umeå
 

Bilagor

  • hämta (1).jpg
    hämta (1).jpg
    15,8 KB · Visningar: 1.422
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Trafikregler

Vi åker mc. Den största önskan man har, förutom ok väder, är se mig, visa mig vad du skall göra. Så blinka och visa vart du skall och se oss när du kör. Då blir vi mc åkare både tacksamma och glada.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Trafikregler

När jag körde MC på 80-talet körde jag som om jag vore osynlig. Det har räddat livet på mig två gånger. Det är inte kul att flyga över styret bara för att man litar på blinkersar.

När man kör husbil behöver man inte blinka. Det går så sakta och det är uppenbart vart den är påväg.

Men jag blinkar alltid när det är annan trafik i närheten. :)
 
Toppen