• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikregler

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler

När jag körde MC på 80-talet körde jag som om jag vore osynlig. Det har räddat livet på mig två gånger. Det är inte kul att flyga över styret bara för att man litar på blinkersar.

När man kör husbil behöver man inte blinka. Det går så sakta och det är uppenbart vart den är påväg.

Men jag blinkar alltid när det är annan trafik i närheten. :)

Jag har alltid kört bil/husbil i "mc-läge". Att förutsätta att alla andra i trafiken är synskadade idioter har räddat mig från otaliga incidenter med MC/bil/husbil.

Att köra som om man satt på MC fast man sitter bakom plåt med krockkuddar och bälte gör att man slipper mycket tok. Att ha kört MC i trafiken gör att man också får ett helt annat körsätt när man kör andra fordon.

Peter :)
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler

Lärde mig två grundregler när jag började köra motorcykel för många år sen .... dom gäller nog även andra fordon egentligen....

1. Kör som om alla andra på vägen antingen är älgar eller fullständiga idioter

2. Om nån skulle hävda att dom varken är älg eller idiot så gäller i alla fall regel nr 1.

:)

//Janne
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Trafikregler

När jag körde MC på 80-talet körde jag som om jag vore osynlig. Det har räddat livet på mig två gånger. Det är inte kul att flyga över styret bara för att man litar på blinkersar.

När man kör husbil behöver man inte blinka. Det går så sakta och det är uppenbart vart den är påväg.

Men jag blinkar alltid när det är annan trafik i närheten. :)

Jag blinkar alltid när jag byter fil eller svänger i en korsning, oavsett det är trafik eller inte. Det är inte så betungande och drar inte särskilt mycket energi, dessutom kan det kosta 500:- i böter.
Jag körde i norrland på 45an, raksträcka, ingen bil framför och ingen i backspegeln. Helt plötsligt brakar det till vid min sida, då hade en motorcykel legat i lä bakom bilen, som jag inte hade sett, jag trodde nog byxorna blev blöta då. Därav blinkar jag alltid och numera har jag bakkamera. Hade jag svängt vänster i detta läge, hade det oundvikligen skett en olycka.
 

kentzon

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
140
Medlemskap
2026
Sv: Trafikregler

Det finns bara ett sätt.. använd 4-punkstblinkers i korsningar,filbyte och rondeller. 99 % ser dig och släpper fram dig.:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Trafikregler

Det finns bara ett sätt.. använd 4-punkstblinkers i korsningar,filbyte och rondeller. 99 % ser dig och släpper fram dig.:)

Vilket resonemang! Anarki i trafiken. Jag blir rädd, inte undra på att det sker olyckor, eller är det olyckor? Det kanske bara var turen som tog slut!
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler

Mitt barnbarn, som håller på att ta EU-körkort för moped, säger att det svåraste i körningen är att veta var alla bilar ska ta vägen för inte så många blinkar innan dom svänger :wideeyed: För helv…. se till att blinka så att övriga trafiken ser vart ni ska !
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Trafikregler

Skämt åsido! Det är viktigt att använda blinkers och det i god tid. Jag höll på att råka riktigt illa ut vid ett tillfälle när jag körde mc. Mötte en tung lastbil på en bred väg, plötsligt slår han på vänstertecken och svänger rakt framför mig, för kort sträcka att stanna, väja eller göra något planerat så jag bromsar omkull och släpper mc:n som träffar bakdäcken på lastbilen själv kanar jag förbi bakom lasbilen utan större skador än chock. Det första lasbilschauffören sade när jag med hans hjälp kom upp på benen var. "Såg du inte att jag blinkade"? som om det skulle varit mitt fel. Svänger man vä. framför mötande skall man lämna företräde och tecken skall ges i god tid.
Åke
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler

När man kör husbil behöver man inte blinka. Det går så sakta och det är uppenbart vart den är påväg.

Om detta inte är skrivet med baktanken att provocera, eller som ett skämt,
så måste man beklaga inställningen, tyvärr kommer samma sak att ske vid
personbilskörning då mönstret är intränat.
Skärpning krävs.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Trafikregler

Jag funderar på lastbilsförare som int anväder blinkers, är det månne dom (f.d.)som kör personbilar också? Eller är det tvärtom?;)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Trafikregler

Vi körde via Haparanda till Vasa i Finland förra sommaren. På vägen fick vi bevittna en dödsolycka. Det var en traktor som skulle svänga vänster och en lastbil gjorde en omkörning samtidigt. Traktorn flög rakt ut i skogen på höger sida. Jag vet inte om blinkers på traktorn hade räddat livet på karlen, men det hade definitivt inte varit till någon nackdel att blinka. Hur många gånger kör man inte om traktorer i full fart, när dessa ligger och trycker i 30? Svänger dessa av vägen till vänster ut i en skogsväg eller åker utan att blinka eller se sig om, händer exakt samma sak.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Trafikregler

Vi som läser detta, kan väl komma överens, att vi kommer att blinka i sommar. Vi kanske kan rädda någon situation och någons semester som inte behöver lämna bilen på reparation.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Trafikregler

Jag träffade en person på en camping i fjol. Han talade om att han har diagnosen ADHD, denna diagnosen fick han efter att besökt en läkare, efter en incident.
Efter att en person gjort en livsfarlig grej utan att blinka, körde han ikapp och stoppade denna person, slet av spaken till blinkersen, kastade den i skogen och sa "den använder du inte ändå" Han blev rädd för sig själv, därför läkarbesök. Det var naturligtvis inte rätt metod, men manar till eftertanke.


Bäst att ha dörrarna låsta.:twitcy:

Vi missar nog blinkningar lite till mans skulle jag tro, tyvärr är det lättare att se fel hos andra än sig själv.:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Trafikregler

Körde sonens BMW härförledes. Den hade finessen att det räckte att man rörde spaken så blinkade den 3-4 gånger. Verkligen smidigt.

/M
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Trafikregler

Vi missar nog blinkningar lite till mans skulle jag tro, tyvärr är det lättare att se fel hos andra än sig själv.:confused:[/QUOTE]

Jag håller med om att missa att blinka händer nog alla inklusive mej själv ibland. Det är nog så att man märker andras missar, annars skulle ju inte den här tråden existera. Själv reagerar jag med förtrytelse & genans om jag missar en blinkning eftersom andra troligtvis retar sig på mitt tilltag. Att du skriver tyvärr får dessvärre ditt inlägg att låta som ett dåligt försvar men det är kanske inte så det skall uppfattas? Hur som helst, jag är övertygad om att blinka är ett bra sätt att minimera en del olyckstillfällen i trafiken.

Bennie:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Trafikregler

Vi missar nog blinkningar lite till mans skulle jag tro, tyvärr är det lättare att se fel hos andra än sig själv.:confused:

Jag håller med om att missa att blinka händer nog alla inklusive mej själv ibland. Det är nog så att man märker andras missar, annars skulle ju inte den här tråden existera. Själv reagerar jag med förtrytelse & genans om jag missar en blinkning eftersom andra troligtvis retar sig på mitt tilltag. Att du skriver tyvärr får dessvärre ditt inlägg att låta som ett dåligt försvar men det är kanske inte så det skall uppfattas? Hur som helst, jag är övertygad om att blinka är ett bra sätt att minimera en del olyckstillfällen i trafiken.

Dessutom är det böter på 500:- om man missar. Det är även böter på att köra mot rött ljus. Det är inte OK att bryta mot lagar o regler, De är till för allas vårt bästa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trafikregler

Ble innført på endel US biler på 1970 tallet under begrepet Lane change feature - tror det er påbudt i USA i dag.
 
Toppen