Just vid påfarter så har jag blivit vittne till många lustiga och olustiga situationer. Min bil är ingen dragster, och kan inte alltid accelerera så att det hänger med i trafikflödet men det brukar oftast lösa sig ändå.
Har varit med om att jag har kommit vid påfart och det har varit tät trafik på huvudvägen som jag skall svänga in på. Istället för att trycka gasen i botten och pina "gamla bettan" till max för att kunna komma in i en trång lucka så har jag på håll kunna sett att några bilar längre bak på huvudvägen så finns det en stor lucka, kanske t.o.m. sista bilen som passerar på flera hundra meter och jag brukar då ta det lugnare och tuffa ut i 60-70 km/h på påfarten för att när den stora luckan kommer kunna glida ut i den problemfritt och dessutom ha ökat farten så den matchar när väl luckan kommer.
Problemet är att när en del ser min bil komma på påfarten, även när jag är en bit kvar tills området där jag får lov att byta fil så får dom i något plöstligt anfall av snällhet för sig att hjälpa mig ut och bromsa in kraftigt från 90 km/h ner till 60 km/h för att jag skall kunna komma ut längre fram i trafikflödet. Dock så stoppar dom upp trafiken när dom bromsar och jag hinner oftast inte få upp farten tillräckligt ändå. Har blivit mer och mer vanligt på sistone att dom på huvudvägen tror att dom skall lämna företräde för mig och inte tvärtom. Enklast vore ju om dom höll sin fart och inte försöker tänka åt mig vad jag skall göra.