• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på att bli trängd!!

F

F.d. 3088

Guest
Hej det var länge sedan jag tog upp en trafikfråga.Jag pendlar Jönköping Gränna varje dag, när jag kommer till påfarten från Huskvarna rullar där upp ett pärlband av bilar med max 5 meters lucka vilket tvingar ut mig i vänsterfilen varvid det blir svårt att komma in i högerfilen igen jag får bromsa mig in!! Med tutande och fingervisning som följd! Jag fick min tidning "Trafik motor" idag, där finns en spalt lagen säger. Från trafikförordningen. Detta är inte många som vet eller tillämpar vilket retar mig!! jag tar ut ett stycke ur förordningen :23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.
Jaha hur många visste detta och tillämpar det :confused:Flertalet tror att man har väjningsplikt till den som skall åka in på motorvägen:rolleyes: Givetvis anpassar jag min hastighet så den passar bussar, lastbilar eller annan trafik som inte kan tillämpa förordningen. Högerregeln hittar ni i 3 kapitlet 18 paragrafen vilket hänvisar till 23 paragrafen. Tänk vad smidigt det blev om alla tillämpade förordningen samt blixtlås körning där det behövs :)
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag blev lärd att motorvägstrafiken har väjningsplikt, är det ändrat?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag brukar också skrika högt, ja men tryck på gasen någon gång, du ska ju accelerera för tusan. Många i mindre bilar tror tydligen att det är vi som redan kör på motorvägen som ska flytta på oss och dessutom minska farten.
Det finns tydligen gott om söndagsåkare även i vårt land.
V-backen ;)
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag brukar också skrika högt, ja men tryck på gasen någon gång, du ska ju accelerera för tusan. Många i mindre bilar tror tydligen att det är vi som redan kör på motorvägen som ska flytta på oss och dessutom minska farten.
Det finns tydligen gott om söndagsåkare även i vårt land.
V-backen ;)

Jag förstår att ni skojar och säkert redan smakat av helgspriten. :)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag förstår att ni skojar och säkert redan smakat av helgspriten. :)

Skojar du:confused: Är du en "trängare":swoon:Vad gäller spriten så håller jag mig till öl och eventuellt ett glas vin:D

Gurra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag blev lärd att motorvägstrafiken har väjningsplikt, är det ändrat?
Heldigvis leser jeg ikke §23 slik det ville være motsatt av reglene i alle andre land hvor den som er i akselreasjonsfeltet har vikeplikt for trafikken på motorveien. I de fleste land er det sedvane at trafikken i ytterfeltet flytter seg innover om det kan skje uten risiko, men det er ikke pålagt.

Om Gurra ikke kan flytte seg til venstre og det blir et sammenstøt med noen som kommer inn fra påkjøringsfeltet så vil skylden falle på den andre 100%.
Eneste som kan føre til deling av skylden er om det er skiltet fletting av feltene "glidelås" i så fall skal trafikken i begge felt ta hensyn - dette skal egentlig bare forekomme på veier med redusert hastighet.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Om det är tomt i omkörningsfilen brukar jag gå ut för att göra det lättare för trafikanter på påfarten att komma ut. I tät trafik försöker jag tillämpa blixtlåsprincipen och får ibland bromsa. Stör mig vanligtvis inte särskilt på det. Alla parter brukar tjäna på lite smidighet och flexibilitet.

Sedan kan det hända att jag ibland oxå retar mig på folk som inte får ändan ur vagnen och använder accelerationsfältet till att just accelerera, men brukar då försöka tänka att idag var det min tur att bli hindrad. Imorgon kanske det är jag som inte hinner få upp farten där det är kort sträcka att jobba med - husbilen är ju inte direkt någon dragster, och om man försöker köra något så när ekonomiskt och miljövänligt blir det ibland så att det blir lite trångt när man måste ta sig ut.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag har redan fått i mig lite mat och några pilsner, jag anser att frågan grundligt skall utredas, jag vill bestämt hävda att motorvägstrafiken skall lämna påkörande företräde.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Om det är tomt i omkörningsfilen brukar jag gå ut för att göra det lättare för trafikanter på påfarten att komma ut. I tät trafik försöker jag tillämpa blixtlåsprincipen och får ibland bromsa. Stör mig vanligtvis inte särskilt på det. Alla parter brukar tjäna på lite smidighet och flexibilitet.

Sedan kan det hända att jag ibland oxå retar mig på folk som inte får ändan ur vagnen och använder accelerationsfältet till att just accelerera, men brukar då försöka tänka att idag var det min tur att bli hindrad. Imorgon kanske det är jag som inte hinner få upp farten där det är kort sträcka att jobba med - husbilen är ju inte direkt någon dragster, och om man försöker köra något så när ekonomiskt och miljövänligt blir det ibland så att det blir lite trångt när man måste ta sig ut.


Jo givetvis skall alla hjälpas åt det är ju en grundregel:)som jag skrev innan långsamtgående fordon (exempelvis äldre husbil, buss lastbil mm) säger sunda förnuftet att man underlättar för, men en modern bil med förare av senaste modell skall man inte behöva bry sig med den föraren skall kunna det här. Eller vi av äldre modell tror att vi kan:rolleyes: Sedan är det ju så här att de flesta förare har ingen framförhållning eller så sitter mobilen i örat:rolleyes: Vad gäller ekonomin får du nog strunta i den när du skall anpassa din fart till övrig trafik:cool:

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag har redan fått i mig lite mat och några pilsner, jag anser att frågan grundligt skall utredas, jag vill bestämt hävda att motorvägstrafiken skall lämna påkörande företräde.

Lite rökta räkor mm. samt öl har slunkit ner. Men ändra paragrafen kan du ju inte hävda! Motorvägstrafiken flyter du anpassar dig när du kör på utan pilsner:D
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Det är alltid roligt att diskutera runt trafikfrågor och det är ju så att i trafiken har man inga rättigheter utan bara skyldigheter och följer man bara trafikregel nummer ett " Visa hänsyn" så brukar det ordna sig :)
Instämmer till fullo, speciellt det att man har "inga rättigheter". Visa hänsyn är ju en självklarhet eller??? Varför måste någon gasa på och täcka luckan så någon inte kan byta fil:confused:

Gurra
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag har redan fått i mig lite mat och några pilsner, jag anser att frågan grundligt skall utredas, jag vill bestämt hävda att motorvägstrafiken skall lämna påkörande företräde.
Till mig sa polisen när motorvägsbilisten ej släppte ut mig varav jag hamnade i slutet där det är sträckat när den vanliga vägen fortsätter rakt fram( som ett V med sträck i) att blir jag inte utsläppt på motorvägen skulle jag fortsätta den andra vägen. Jag var sur när pike bussen kom, och sa att vad fasen de skall ju släppa ut mig. Men icke sa nicke. Det behöver de ej.
Varvid jag fick en jädrans höga böter för att ngt pucko inte kunde bromsa in eller öka o släppa ut mig. När jag ökade så ökade bilisten därför hamnade jag på det sträckade.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Trött på att bli trängd!!

Men icke sa nicke. Det behöver de ej.
Varvid jag fick en jädrans höga böter för att ngt pucko inte kunde bromsa in eller öka o släppa ut mig. När jag ökade så ökade bilisten därför hamnade jag på det sträckade.

Det hade jag aldrig godtagit, dom hade fått ta mig till tinget.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Till mig sa polisen när motorvägsbilisten ej släppte ut mig varav jag hamnade i slutet där det är sträckat när den vanliga vägen fortsätter rakt fram( som ett V med sträck i) att blir jag inte utsläppt på motorvägen skulle jag fortsätta den andra vägen. Jag var sur när pike bussen kom, och sa att vad fasen de skall ju släppa ut mig. Men icke sa nicke. Det behöver de ej.
Varvid jag fick en jädrans höga böter för att ngt pucko inte kunde bromsa in eller öka o släppa ut mig. När jag ökade så ökade bilisten därför hamnade jag på det sträckade.

Hej Sus Där är problemet han retades och du fick böta. Men 23 gäller. Han gävlades fast du försökte anpassa dig till trafikrytmen, bättre du svängt.

Gurra
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag har redan fått i mig lite mat och några pilsner, jag anser att frågan grundligt skall utredas, jag vill bestämt hävda att motorvägstrafiken skall lämna påkörande företräde.
är du dum på riktigt eller skojar du,, om du menar att om jag kör på motorväg i ca 100 km så skall jag bromsa eller byta fil,, om du kommer in i min fil i 90km, sedan när du är ute på motorvägen ,och märker att det går att gasa, så försviner du som en avlöning är det att visa hänsyn, så för-fn tänk om ,,, om det nu inte är ett långsamt fordom mvh håkan
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Trött på att bli trängd!!

är du dum på riktigt eller skojar du,, om du menar att om jag kör på motorväg i ca 100 km så skall jag bromsa eller byta fil,, om du kommer in i min fil i 90km, sedan när du är ute på motorvägen ,och märker att det går att gasa, så försviner du som en avlöning är det att visa hänsyn, så för-fn tänk om ,,, om det nu inte är ett långsamt fordom mvh håkan

Jag tror inte riktigt att du förstod, du som är en bättre människa .skall visa hänsyn mot stollen inte tvärtom
 
Toppen