• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på att bli trängd!!

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag har redan fått i mig lite mat och några pilsner, jag anser att frågan grundligt skall utredas, jag vill bestämt hävda att motorvägstrafiken skall lämna påkörande företräde.

Hmm På förekommen anledning kanske du kunde utveckla detta lite mera;);):rolleyes:
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Trött på att bli trängd!!

Hmm På förekommen anledning kanske du kunde utveckla detta lite mera;);):rolleyes:

Det är klart, påkörande var kanske inte rätt ord, inkörande kan jag väl inte heller använda för då blir väl hela strängen skabrös och senare raderad, man skall inte låta sig provoceras av felbeteende eller vad man tror är fel i trafiken, man skall visa stollarna hänsyn.
 
F

F.d. 20998

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Just vid påfarter så har jag blivit vittne till många lustiga och olustiga situationer. Min bil är ingen dragster, och kan inte alltid accelerera så att det hänger med i trafikflödet men det brukar oftast lösa sig ändå.

Har varit med om att jag har kommit vid påfart och det har varit tät trafik på huvudvägen som jag skall svänga in på. Istället för att trycka gasen i botten och pina "gamla bettan" till max för att kunna komma in i en trång lucka så har jag på håll kunna sett att några bilar längre bak på huvudvägen så finns det en stor lucka, kanske t.o.m. sista bilen som passerar på flera hundra meter och jag brukar då ta det lugnare och tuffa ut i 60-70 km/h på påfarten för att när den stora luckan kommer kunna glida ut i den problemfritt och dessutom ha ökat farten så den matchar när väl luckan kommer.

Problemet är att när en del ser min bil komma på påfarten, även när jag är en bit kvar tills området där jag får lov att byta fil så får dom i något plöstligt anfall av snällhet för sig att hjälpa mig ut och bromsa in kraftigt från 90 km/h ner till 60 km/h för att jag skall kunna komma ut längre fram i trafikflödet. Dock så stoppar dom upp trafiken när dom bromsar och jag hinner oftast inte få upp farten tillräckligt ändå. Har blivit mer och mer vanligt på sistone att dom på huvudvägen tror att dom skall lämna företräde för mig och inte tvärtom. Enklast vore ju om dom höll sin fart och inte försöker tänka åt mig vad jag skall göra.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Just vid påfarter så har jag blivit vittne till många lustiga och olustiga situationer. Min bil är ingen dragster, och kan inte alltid accelerera så att det hänger med i trafikflödet men det brukar oftast lösa sig ändå.

Har varit med om att jag har kommit vid påfart och det har varit tät trafik på huvudvägen som jag skall svänga in på. Istället för att trycka gasen i botten och pina "gamla bettan" till max för att kunna komma in i en trång lucka så har jag på håll kunna sett att några bilar längre bak på huvudvägen så finns det en stor lucka, kanske t.o.m. sista bilen som passerar på flera hundra meter och jag brukar då ta det lugnare och tuffa ut i 60-70 km/h på påfarten för att när den stora luckan kommer kunna glida ut i den problemfritt och dessutom ha ökat farten så den matchar när väl luckan kommer.

Problemet är att när en del ser min bil komma på påfarten, även när jag är en bit kvar tills området där jag får lov att byta fil så får dom i något plöstligt anfall av snällhet för sig att hjälpa mig ut och bromsa in kraftigt från 90 km/h ner till 60 km/h för att jag skall kunna komma ut längre fram i trafikflödet. Dock så stoppar dom upp trafiken när dom bromsar och jag hinner oftast inte få upp farten tillräckligt ändå. Har blivit mer och mer vanligt på sistone att dom på huvudvägen tror att dom skall lämna företräde för mig och inte tvärtom. Enklast vore ju om dom höll sin fart och inte försöker tänka åt mig vad jag skall göra.

O så rätt du kör ;) Aj så fel de beter sig :swoon:


Gurra
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Trött på att bli trängd!!

Frågan är intressant och googlar man så finns mycket skrivet,
"
Vad gäller vid en motorvägspåfart, högerregeln (d.v.s. bilar på motorvägen ska väja för inkommande trafik från påfart) eller är motorväg en huvudled (bilar på påfarten ska väja för trafik på motorvägen)?
Svar:
Jag förutsätter att du menar accelerationsfält och då är det följande som gäller. Texten kommer från Vägverkets hemsida se länk

Att köra in på en väg kräver samspel med övriga trafikanter.
Den som kör i ett accelerationsfält ska anpassa hastigheten till trafiken i det körfält man tänker köra in i. Accelerationsfältet ska lämnas så snart det går utan att det innebär fara.

Den som ser att någon vill köra in i ens körfält, ska anpassa sin hastighet så att inkörningen underlättas.

3 kap. 23 §

'En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.'
3 kap. 43 §
'- - - En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas"

Av detta kan man förstå att trafikregel nummer ett gäller: Visa hänsyn.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Summa summarum:

Det som alltid gäller: den som byter körfält har alltid väjningsplikt. (de i acc-fältet har väjningsplikt)

Sen åvilar det övriga trafikanter att visa hänsyn.

Gällande numren på lagar ex (1988:1075) så betyder det att lagen tillkom 1988, Senaste ändringstrycken finns alltid att läsa i lagtexten först eller sist.
Observera att ikraftträdande och årtalet inte alltid stämmer överrens.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Hm Det verkar som de flesta som läser i tråden kör efter mitt koncept, knappt någon tycker annorlunda nästan 1000stycken har varit inne i tråden. Eller är man tveksam, eller ändrat uppfattning därav inga kommentarer tidigare trafikfrågor har ju varit stora debatt trådar.


Gurra
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Kör sällan på den typen av väg men jag måste erkänna att jag aldrig, eller i alla fall mycket sällan, haft några problem med detta.
Kör jag på påfarten, går trafiken på motorvägen (om det är en sån) över i vänster körfält, alternativt ökar/ minskar farten, så att jag kan komma in.
Kör jag på motorvägen gör jag likadant. Rätt eller fel men det funkar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.843
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Trött på att bli trängd!!

Hm Det verkar som de flesta som läser i tråden kör efter mitt koncept, knappt någon tycker annorlunda nästan 1000stycken har varit inne i tråden. Eller är man tveksam, eller ändrat uppfattning därav inga kommentarer tidigare trafikfrågor har ju varit stora debatt trådar.


Gurra

Det är inte 1000 stycken som läst tråden utan tråden har lästs 1000 ggr.
Dvs. om du själv läst tråden 10ggr så ökas räknaren med 10.
 
F

F.d. 20998

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Om du inte begriper gör vi om det "O så rätt du kör :) Aj så fel de beter sig :swoon:

Gurra

Ok, då är det glasklart. Tyckte du använde en sån udda utrycksform så tänkte att det är bäst jag frågar. ;)
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Gurra läs paragraf 43 andra stycket i samma förordning.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Det är inte 1000 stycken som läst tråden utan tråden har lästs 1000 ggr.
Dvs. om du själv läst tråden 10ggr så ökas räknaren med 10.


Jag vet det. Men jag skrev inte 1000st utan "nästan 1000st"

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Gurra läs paragraf 43 andra stycket i samma förordning.

måste vara den här då !"43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas"

Andra stycket är ju självklar visa hänsyn. Men första stycket är vassare skrivet.

"ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. "



Gurra
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Trött på att bli trängd!!

När jag läser trådskaparens inledning, så finner jag det verkliga svaret. Det är bilar med 5 m lucka! Ja, hur många gånger har man inte upplevt att bilarna kör med bogseravstånd. Det är ju detta som är det verkliga problemet!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Ja, Esbjörn,
Rätt uppfattat: "5 m lucka", som de hade förkörsrätt.

I så fall, varför finns påkörsramperna? :confused:

OM högerregeln gällde så skulle påfartsramper inte behövas,
då räcker det med ett 90-gradershörn som inne i en stad!

Nu finns påfartsramperna.
Uppenbarligen för att de som ska in på motorvägen ska an-
passa sin hastighet (och alltså visa hänsyn och ge företräde)
till motorvägstrafiken.

Den som tycker annorlunda har förmodligen bara läst på
lagbokens rygg!
 
Toppen