• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på att bli trängd!!

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trött på att bli trängd!!

Enkelte steder har jeg sett påkjøringsramper med lysregulering slik at når det er stor trafikk så slippes det frem en og en bil på rampen. Er problemet stort på en rampe så kan en sende en fråge til vv om dette er vurdert for rampen. det er noen få slike i Oslo og jeg mener å ha sett det et par steder i Sverige også, ganske vanlig rundt byer i Tyskland.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trött på att bli trängd!!

måste vara den här då !"43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas"

Andra stycket är ju självklar visa hänsyn. Men första stycket är vassare skrivet.

"ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. "

Gurra


Jo, eftersom ingen har några som helst rättigheter i trafiken så har vi ju bara olika grader av skyldigheter.
Det är ju tämligen klart att den som byter körfält anses som vållande vid en eventuell olycka. Även om motparten struntat i att underlätta filbytet så har ju filbytaren uppenbarligen struntat i sin skyldighet och bytt fil trots att fältet inte varit fritt..

Jag har erfarenheter från båda "lägren" själv.
I "unga" år skulle jag i en nästan stillastående kö byta fil och blinkade som sig bör. Tyckte att fältet var fritt och att lastbilen snett bakom i filen bredvid skulle släppa in mig. Jag var väldigt tydlig och kröp sakta snett över i hans fil i luckan mellan honom och bilen framför. Jag kände sedan hur lastbilen sakta kör in i min högra bakdel. Helt klart med flit. Vi svängde givetvis direkt in till vägkanten. Intressant här var att killen i bilen bakom mig stannade direkt och kom fram till mig med sitt visitkort och sa: "Jag såg allt, han körde in i dig med flit. Ring mig om du behöver ett vittne". Chauffören vägrade dock kliva ur lastbilen för att prata utan ville prompt ringa polisen. Vilket också skedde. Papper fylldes i och jag bifogade vittnets visitkort med handlingarna jag sedan skickade till mitt försäkringsbolag.
Jag ansågs som 100% vållande till olyckan. Det spelade ingen roll om det så fanns 100 vittnen som såg att han körde in i mig med flit. Jag bytte fil = mitt ansvar att det kan ske utan risk

För ett par år sedan var det en liknande situation fast trafiken rullade på lite snabbare i kön jag stod i. Plötsligt från den mycket snabbare vänsterfilen kommer det en bil snabbt inbromsandes och insvängandes lite väl tight in den lilla lucka som fanns mellan mig och bilen framför. Jag hinner inte riktigt reagera och kör in i hans hö bak lite lätt. Killen/gubben hävdar sen envist att jag kommer att anses som vållandes eftersom jag skall lämna företräde när han skall byta fil.
Han blev vållandes.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Trött på att bli trängd!!

Mestadels så tycker jag att ordet "Stollar" missbrukas i denna tråden!
Vid 3st tillfällen är det skrivet på sådant vis att de som troligen följer trafikförordningen skall visa hänsyn till oss "Stollar" här i tråden...

Jag kan bara tacka & ta emot å' säga: Flytta på er Alla för här kommer "Stollarna" :wub:

Hänsyn är något som börjar bli en bristvara i samhället i stort, såklart än mer
tydligt i trafiken där vi sitter "inlåsta" i våra rullande fordon & tycker att vi äger vägen.

PuzZ & Kramizar på oss, även du där som har mindre vett, utan att för den skull platsa in hos "Stollarna! ;)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jag är inte trött på att bli trängd. Jag släpper helt enkelt inte in någon som kommer upp på motorvägen. Ända tillfället det fungerar är om jag har fritt till vänster om mig då går jag åt sidan. Annars får dom anpassa sig. Enkelt.

Vem gör filbytet??? Enkelt eller hur. Annat är det som t.ex. i Danmark där två motorvägar möts. Klart och tydligt markerat med en symetrisk röd pil som innebär att båda har samma rättigheter och ska visa hänsyn för att kunna ansluta till en gemensam motorväg. Den skylten börjar bli vanligare i Sverige nu och där gäller givetvis blixtlåsmetoden. Men inte på våra vanliga motorvägar.

Pendlar Stockholm/Uppsala varje dag och är tydligt medveten vad som gäller vid Arlanda på/avfarten med alla dessa taxibilar som tror sig äga vägen. Ibland blir fundersam varför vissa kör taxi.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Även om det låter lite hårt när du förklarar så är det väl ungefär så det funkar.

Kan vi gå åt höger utan att blockera för snabbare trafik så gör vi det. Kan vi inte så får dom som kommer frän höger anpassa sig och hitta en lucka.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Trött på att bli trängd!!

Läs och begrunda:


"Påfart till motorväg:"

"Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller."


Hallå kompisar! Efter grillade lammfärsspett, med en kallrörd sås på creme fraiche, fetaost och skivade oliver, tillsammans med brynta, förkokta färskpotatis och en tomat/ruccolasallad, försiktigt nersköljd med ett Amaronevin, så känner jag att jag har krafter att kasta mig in i debatten. Det finns bara en regel för det här beteendet. Det är egentligen den enda regel vi behöver i samhället. Hjälps åt och samarbeta! Det är betydligt lättare än vi tror! Tycker att flera inlägg känns konstruerade. Det här är inte särskilt svårt! :)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Läs och begrunda:


"Påfart till motorväg:"

"Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller."


Hallå kompisar! Efter grillade lammfärsspett, med en kallrörd sås på creme fraiche, fetaost och skivade oliver, tillsammans med brynta, förkokta färskpotatis och en tomat/ruccolasallad, försiktigt nersköljd med ett Amaronevin, så känner jag att jag har krafter att kasta mig in i debatten. Det finns bara en regel för det här beteendet. Det är egentligen den enda regel vi behöver i samhället. Hjälps åt och samarbeta! Det är betydligt lättare än vi tror! Tycker att flera inlägg känns konstruerade. Det här är inte särskilt svårt! :)

Hjälpas åt och samarbeta är väll självklart men följa trafiklagstiftningen måste vi väll ändå göra.:confused: Det du tycker är att hjälpa till kanske någon annan tycker är motsats o.s.v:rolleyes: Lagar och paragrafer har vi ju för att det skall fungera


Gurra
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Trött på att bli trängd!!

Tolkningarna börjar bli i rörigaste laget. Det krinil skriver är riktigt vid påfart på motorväg/motortrafikled där det finns accelerationsfält gäller delat ansvar.
Citerar TrF 3kap, 21par.
En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
( altså föraren kör i ett accelerationsfält, detta är inget körfält)
Åke
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Tolkningarna börjar bli i rörigaste laget. Det krinil skriver är riktigt vid påfart på motorväg/motortrafikled där det finns accelerationsfält gäller delat ansvar.
Citerar TrF 3kap, 21par.
En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
( altså föraren kör i ett accelerationsfält, detta är inget körfält)
Åke

Man måste läsa alla tillämpliga paragrafer för att få fram rätt beteende.

Trafik i en vägkorsning m.m.

20 § När en förare närmar sig eller kör in i en vägkorsning, skall körsättet anpassas så att det inte uppstår onödigt hinder för trafiken på den korsande vägen, om fordonet tvingas stanna i korsningen.

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2007:101).

22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.

23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.
En förare som avser att lämna vägen skall i god tid inta det körfält som är bäst lämpat för detta. Om det finns ett retardationsfält skall föraren snarast möjligt köra in i det.

Detta betyder betyder att huvudansvaret vilar hos den som skall lämna acc-fältet. Väjningsplikten är inte utpekad men undermeningen i 23:e paragrafen är mycket lika. Självklart skall de som färdas på "vägen" underlätta påfarten och om möjligt byta körfält.

Hej hopp/J
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jimbo
"Man måste läsa alla tillämpliga paragrafer för att få fram rätt beteende"??? Skriver du.
Vore tacksam om du ville utveckla hur det beteendet skall se ut. Som du vet kan man tolka paragrafer på olika sätt och ditt sätt är ett där du anser att fordon på accelerationssträckan har huvudansvar. Du kan ha rätt ingen har tolkningsföreträde men då har trafikskolor och förarprövare fel eftersom man utbildar efter principen delat ansvar vid påfart. Vid samtliga situationer när man färdas i trafiken skall man iakttaga omsorg och varsamhet inte hindra eller störa och visa hänsyn och det gäller även trafikanter som släpper ut fordon på accelerationssträckor.
Åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trött på att bli trängd!!

Det finnes i praksis 2 typer akselreasjonsfelt, den ene et felt som går parallelt med hovedfeltet et stykke før det avsluttes. Her er det hele strekningen stiplet delelinje langs hovedfeltet.
Den andre er skiltet på begge veier før møtet med en omvendt Y og her mangler delelinjen mellom de to felt.

I første utgave er det klart at det er regler for bytte av felt som gjelder, i den andre skal det foretas fletting og begge felt må vise hensyn og slippe frem bil i det andre felt - hovedreglen ved stor trafikk for denne løsningen er at annenhver bil kommer fra det ene feltet og annehver fra det andre.

Fletteløsningen bør ikke brukes uten at det er i område med redusert hastighet. Normalt vil det nesten stå stille i begge felt ved stor trafikk.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Jimbo
"Man måste läsa alla tillämpliga paragrafer för att få fram rätt beteende"??? Skriver du.
Vore tacksam om du ville utveckla hur det beteendet skall se ut. Som du vet kan man tolka paragrafer på olika sätt och ditt sätt är ett där du anser att fordon på accelerationssträckan har huvudansvar. Du kan ha rätt ingen har tolkningsföreträde men då har trafikskolor och förarprövare fel eftersom man utbildar efter principen delat ansvar vid påfart. Vid samtliga situationer när man färdas i trafiken skall man iakttaga omsorg och varsamhet inte hindra eller störa och visa hänsyn och det gäller även trafikanter som släpper ut fordon på accelerationssträckor.
Åke

Ja, det står fritt att tolka. det man får titta vidare på är gällande praxis och förarbeten i frågan för att få gällande tolkning.

23§ med dess stycke tycker iaf jag i min tolkning lägger ett stort ansvar på den som skall lämna ett acc-fält.

Sen har du helt rätt i ditt resonemang med ömsesidig hänsyn. Känns nästan som en direkt tolkning av TRF 2kap:

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

--
Sen får vi inte förglömma att försäkringsbolag och rättsväsendet ofta dömer olika i skuldfråga.

Jag håller mig till de rättsliga bitarna och lägger ingen vikt i försäkringsbolagens tolkning.

Ska läsa lite förarbeten och praxis om tiden tillåter så presenterar jag detta senare

PS.
Har även jag hört att vissa trafikskolor utbildar på detta sätt.
I grunden är ju detta bra/ypperligt för att mer hänsyn i situationen utspelas och olyckor kan undvikas men...
det rättsliga?.. vem som gör sig skyldig till ett brott, det är jag mest nyfiken på.
En trafikskola eller en förarprövare är ju ingen straffrättslig instans utan har som mål att utbilda och pröva mot en säker trafikmiljö där alla skall trafikanter skall bidraga.
DS.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Hej,

Det finns två paragrafer till som kanske bör tillämpas!

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.
44 § Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447).


Kommentar: "Som uppmärksammar" betyder, att om man inte är uppmärksam så är den andre skyldig om det händer en olycka.

Mvh Bengt
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Trött på att bli trängd!!

Läs och begrunda:


"Påfart till motorväg:"

"Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller."


Hallå kompisar! Efter grillade lammfärsspett, med en kallrörd sås på creme fraiche, fetaost och skivade oliver, tillsammans med brynta, förkokta färskpotatis och en tomat/ruccolasallad, försiktigt nersköljd med ett Amaronevin, så känner jag att jag har krafter att kasta mig in i debatten. Det finns bara en regel för det här beteendet. Det är egentligen den enda regel vi behöver i samhället. Hjälps åt och samarbeta! Det är betydligt lättare än vi tror! Tycker att flera inlägg känns konstruerade. Det här är inte särskilt svårt! :)

Det här inlägget gillar jag att kommentera..., tycke helt enkelt det är briljant! :)'

Skämt åsido, det jag skrev var inte mina egna fnoskler. Det var den officiella tolkning av problemet som STR gör. Det finns massvis av förarbete, lagstiftning och prejudikat, på enskilda trafiksituationer. Problemet är att de inte alltid pekar ut en konsekvent, användbar tolkning. Däremot är STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund, en god tolkare av av aktuella "styrdokument". Helt enkelt för att det är deras skyldighet. Det är ofta deras tolkningar jag använder mig av.

Krister N
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Trött på att bli trängd!!

Det här inlägget gillar jag att kommentera..., tycke helt enkelt det är briljant! :)'

Skämt åsido, det jag skrev var inte mina egna fnoskler. Det var den officiella tolkning av problemet som STR gör. Det finns massvis av förarbete, lagstiftning och prejudikat, på enskilda trafiksituationer. Problemet är att de inte alltid pekar ut en konsekvent, användbar tolkning. Däremot är STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund, en god tolkare av av aktuella "styrdokument". Helt enkelt för att det är deras skyldighet. Det är ofta deras tolkningar jag använder mig av.

Krister N
Det är svårt att diskutera praktiskt uppträdande och rättspraxis i samma tråd det verkar bli en salig röra. Jag använder också STR:s tolkningar efter att ha varit medlem där i många år.
Åke
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Hur man än vänder och vrider på det hela så hade jag sluppit byta till vänster körfält och sluppit bromsa mig in igen om pärlbandet med 5 meters lucka hade anpassat sin infart antingen före eller efter mig, bromsa mig in är jag tvungen till för jag skall av vid nästa avfart. Någon gång åker jag buss då får det rum två bilar bredvid bussen, som alltid måste bromsa för att inte hamna i vänster körfält, tittar man då ner från fönstret finns där alltid en bil med påslagen blinkers och skygglappar som ofta får tvärnita när accfältet tar slut. Undrar om pärlbandet kör med farthållaren på :D en sak till varje filbyte ut i vänster körfält är en onödig manöver som skapar en onödig risk. För mig är det en självklarhet att den som kör in på motorvägen anpassar sin fart så man hamnar i en lucka och sedan skapar lämpligt avstånd till framförvarande eller kör om. sedan kan man ju vara hur hjälpsam som helst men kör man som jag menar försvinner samtliga risker, ilska, tutande mm
Sedan är ju det körsättet det mest naturliga tycker jag

Frågan uppstod varför heter det accelerationsfält :confused::confused:
Jo så här står det "Accelerationsfältet skall ge de från påfarten utkomna trafikanterna chans att komma upp i samma hastighet som de fordon som sedan tidigare befinner sig på vägen har samt ge dem möjlighet att placera sig i dess trafikflöde.

Gurra



 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på att bli trängd!!

Få trafikanter använder sig av "blixtlåsmetoden" som torde vara det smidigaste sättet. Detta märks framför allt när två körfält blir ett, då det lätt blir kaos med olyckor som följd.

Får dagens körkortsaspiranter inte lära sig detta?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Trött på att bli trängd!!

Var i Tyskland förra sommaren och körde på autobahn och där gäller nog uttrycket 'Störst är först' för kom det en långtradare på accelerationssträckan så fanns det ingen återvändo. Den körde bara rätt ut utan att ta minsta notis om att lilla jag låg i vägen. Lärde mig snart att det var bara att bromsa eller gasa för att undvika en olycka. För min del tyckte jag att detta var det sämsta med att köra på autobahn. Förflyttningen mellan olika orter gick ju fort men jag valde helst att köra på de mindre vägarna om det inte blev för stora omvägar.
Men det är kanske andra regler som gäller där. :spinny:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trött på att bli trängd!!

Oavsett alla regler så borde det ju finnas lite samspel och sunt förnuft i trafiken .
När vi är ute med husbilen och jag ser någon som skall ut på motorvägen så släpper jag gasen men då uppstår ju problemet att dom kanske inte trycker på gasen så dom får upp farten för man får ju även som förare som skall ut på motorvägen tänka att dom kör i 110km/h så kan man inte köra ut i 60-70 km/h.
Kör jag personbilen så byter jag bara fil .
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Här kommer lite svar i alla fall:

Ordningsbot 039A:
Ej anpassat hastigheten i accelerationsfält till trafiken i det körfält som föraren avser att köra in i.
Belopp: 500:-
Pekar på TRF 3:23§ 1st, 14:3§ och 6§

Sen har vi en obot som kan vara aktuell för den som vägrar släppa in någon i körfältet. Har dryftat detta med trafikåklagare och detta kräver en aktiv handling, dvs att man aktivt hindrar den andra från att komma in i körfältet.

Ordningsbot 068A:
Försvårat annans inkörning i eget körfält.
Belopp 1000:-
Pekar på TRF 3:43§, 14:3§ och 6§
 
Toppen