F
F.d. 3088
Guest
Hej det var länge sedan jag tog upp en trafikfråga.Jag pendlar Jönköping Gränna varje dag, när jag kommer till påfarten från Huskvarna rullar där upp ett pärlband av bilar med max 5 meters lucka vilket tvingar ut mig i vänsterfilen varvid det blir svårt att komma in i högerfilen igen jag får bromsa mig in!! Med tutande och fingervisning som följd! Jag fick min tidning "Trafik motor" idag, där finns en spalt lagen säger. Från trafikförordningen. Detta är inte många som vet eller tillämpar vilket retar mig!! jag tar ut ett stycke ur förordningen :23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.
Jaha hur många visste detta och tillämpar det
Flertalet tror att man har väjningsplikt till den som skall åka in på motorvägen
Givetvis anpassar jag min hastighet så den passar bussar, lastbilar eller annan trafik som inte kan tillämpa förordningen. Högerregeln hittar ni i 3 kapitlet 18 paragrafen vilket hänvisar till 23 paragrafen. Tänk vad smidigt det blev om alla tillämpade förordningen samt blixtlås körning där det behövs 
Jaha hur många visste detta och tillämpar det